Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruktbil til fotgjenger


Anbefalte innlegg

Trenger noen tips og råd

 

Madammen og jeg vurderer å skaffe oss en bil. Ingen av oss har peiling på de rullende greiene med fire hjul, og heller ingen i omgangskretsen. Vi har alltid tatt buss og syklet og klart oss greit. Men ettersom årene har gått er det blitt klart at det hadde jo vært kjekt.

 

Men hvilken type, hvor mye koster noe sånt og diverse er vi altså helt blanke på.

 

Noen krav/bruksområder:

 

- Vi kommer ikke til å bruke den på daglig basis, kanskje en tur eller to i uka + helg.

- Madammen er opptatt av at den må være trygg og god å kjøre (er vel forsåvidt det jeg også)

- Kan ikke være noe vrak som vi risikerer å måtte skru på midt oppå fjellet, for der kommer vi nok begge til kort!

- Helst stasjonsvogn, men ikke et must. Bør være plass til en del ettersom den primært skal brukes til å kjøre på turer med en del opppakking.

 

Dette er sikkert kjempevagt, men som sagt. Vi er helt blanke! Så om ikke annet kan noen kanskje guide oss til et sted vi kan finne slik informasjon.

 

Ingri og Leif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, jo det kan jo være greit å ha med :-)

 

Som sagt er vi jo ganske så blanke når det gjelder pris også, men å betale mye over 50 000 kr for noe som skal brukes så sjelden er nok ikke ønskelig! Så ønsker gjerne forslag på brukbare biler som er et sykke unna den prisen også.

Lenke til kommentar

Kunne jo tatt en titt på Renault Laguna. Om ikke jeg husker feil var den en av bilene som var i bresjen med høy poengsum i Euro NCAP-testene.

 

Endel av de ligger vel rundt den prisklassen nå, uten at jeg vet noe særlig om den tekniske kvaliteten på bilene.

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker en bil som det er lite kluss med og som bare går og går så ville jeg har kikket på japanske biler fra slutten av nittitallet.

 

Hadde selv en 98 Toyota Corolla som jeg kostet på til sammen tre tusen i løpet av en treårsperiode. Dette var da utelukkende vanlige servicekostnader med unntak av en lyspære.

 

På Finn finner du flere biler i din prisklasse som har gått rundt 100.000 km. En av disse kan være et godt kjøp, men pass på at du finner en bil der registerreim er skiftet slik at du slipper å ta denne kostnaden med en gang etter kjøp. (Ikke alle biler har registerreim, så du bør sjekke med kyndig person.)

 

-KJ

Lenke til kommentar

Vi har diskutert litt og kommet frem til at det nok antageligvis ikke er bruk for en stasjonsvogn, når vi ikke skal bruke den til fjelltur mer enn 5-10 ganger i året.

 

Varebil blir nok litt for lite fleksibelt, selv om vi bare er to tror jeg vi må ha muligheten til å ha med en tredjemann altså.

 

Den Atos'n så jo snerten ut da! Får jo sikkert plass til litt utstyr med takgrind og nedlagte seter.

 

Når det er snakk om antall kilometer, hva er akseptabelt her? Skjønner jo at det er avhengig av årsmodell, men er for eksempel 100 000km for en Atos 2002 mye, lite eller passe? :-)

 

Og en annen ting. Vi som har så lite peiling bør vel styre unna privathandel? Er bruktbilforhandlere til å stole på, eller er Donaldfremstillingen reell??

Lenke til kommentar
Og en annen ting. Vi som har så lite peiling bør vel styre unna privathandel? Er bruktbilforhandlere til å stole på, eller er Donaldfremstillingen reell??

Tror nok en bilforhandler kan snakke dere rundt ørene de og. Ta bilen på NAF-test. ENESTE som virkelig sikrer at bilen er i den standen selger påstår.

 

Personlig hadde jeg heller satset på Toyota. Har aldri hatt inntrykket av at Suzuki, Hyundai, eller franske biler har skikkelig kvalitet. Kjørekomfort har de i allefall ikke.

Lenke til kommentar

Hva med en moderne klasikker?

 

http://finn.no/finn/car/used/result?CAR_MO...MODEL/MODEL=868

 

Selv om kanskje alderen kan skremme, så er disse bilene omtrent så basis som man kan få det. Jeg ser at kollisjonssikkerheten kanskje ikke er på topp, men på en annen side er dette en av modellene som ga Bmw ry på seg for å være skikkelig kjøremaskiner.

Jeg eide en slik en som min tredje bil, og stort sett alt holdt seg ved like og det lille som gikk ille kunne man fikse med ting man hadde for hånden. Grunnet funksjonaliteten til alt i bilen er det svært lite som kan gå i stykker. Den er lett og bruker derfor også lite bensin, akkurat perfekt for disse miljøtider med andre ord.

 

Det er selvsagt ikke en bil som faller i smak hos alle, men om du liker den så kan jeg love deg entusiastiske timer bak rattet.

 

;)

Lenke til kommentar
Når det er snakk om antall kilometer, hva er akseptabelt her? Skjønner jo at det er avhengig av årsmodell, men er for eksempel 100 000km for en Atos 2002 mye, lite eller passe? :-)

 

Og en annen ting. Vi som har så lite peiling bør vel styre unna privathandel? Er bruktbilforhandlere til å stole på, eller er Donaldfremstillingen reell??

Angående kilometerstand, så er det mer viktig å se på hvordan vedlikeholdet på bilen har vært. En 5 år gammel bil som har gått 150.000 km er nok bedre enn en 10 år gammel bil med samme kilometerstand, såfremt normalt vedlikehold har blitt utført.

 

Det kan være mange tusen å spare ved å kjøpe privat. Ta en verkstedtest på bilen, så veit dere hvordan stand bilen er i. Mange biler hos forhandlere er overpriset, og man skal ikke alltid tro på det gode tilbudet fra selgeren.

Lenke til kommentar
Vi har diskutert litt og kommet frem til at det nok antageligvis ikke er bruk for en stasjonsvogn, når vi ikke skal bruke den til fjelltur mer enn 5-10 ganger i året.

 

Varebil blir nok litt for lite fleksibelt, selv om vi bare er to tror jeg vi må ha muligheten til å ha med en tredjemann altså.

 

Den Atos'n så jo snerten ut da! Får jo sikkert plass til litt utstyr med takgrind og nedlagte seter.

 

Når det er snakk om antall kilometer, hva er akseptabelt her? Skjønner jo at det er avhengig av årsmodell, men er for eksempel 100 000km for en Atos 2002 mye, lite eller passe? :-)

 

Og en annen ting. Vi som har så lite peiling bør vel styre unna privathandel? Er bruktbilforhandlere til å stole på, eller er Donaldfremstillingen reell??

 

Hvis dere er ute etter en sikker bil så vil nok den Atosen der ligger i den andre enden av skalaen i forhold til hva dere kikker etter. Den får tre av fem mulig stjerner i Euro NCAP sine tester. (http://www.euroncap.com/tests/hyundai_atoz_2000/25.aspx)

 

Hvis dere klarer dere med en sånn liten dings så vil jeg heller anbefale å kikke på Toyota Yaris. Denne klarte hele fem stjerner i samme test. (http://www.euroncap.com/tests/toyota_yaris_2005/246.aspx) Yarisen ligger nok kunstig høyt i pris, dessverre, da det er en meget populær bil. Men hvis man leter kan man fine gode tilbud.

 

Privathandel vil jeg normalt ikke anbefale med mindre det er fabrikkgaranti igjen på bilen eller at man har en NAF test å forholde seg til. På en slik NAF test vil man få en anbefaling fra NAF basert på bilens tilstand opp mot pris. Jeg brukte en slik NAF test sist jeg kjøpte bruktbil og fikk høre at bilen var i OK stand, men prisen noe høy. Dermed prutet jeg litt med selger på bakgrunn av dette.

 

Hvis ikke selger er villig til å la deg utføre en slik test på bilen så ville jeg ha kikket på andre biler.

 

Når det gjelder hvor langt bilen har gått så har veldig mange biler som nevnt tidligere noe som kalles en registerreim. Denne anbefales det at man skifter ved intervaller på 100.000 km. Dette er noe som koster litt hvis det skal utføres på verksted, og det må man ta med i beregningen når man sjekker priser. Som jeg nevner i forrige innlegg så finnes det biler som ikke har denne reima, og det finnes vel også biler der man har lengre eller kortere intervall for dette skiftet. Derfor kan det lønne seg å sjekke med merkeverksted for å finne ut slike ting.

 

100.000 km på en snart seks år gammel bil er ikke mye, men det er heller ikke lite. Som en annen sier lenger oppe i tråden så vil det lønne seg å kjøpe en nyere bil som har gått litt lenger enn en gammel bil med kortere kilometerlengde. :)

 

-KJ

Lenke til kommentar
Hvis dere er ute etter en sikker bil så vil nok den Atosen der ligger i den andre enden av skalaen i forhold til hva dere kikker etter. Den får tre av fem mulig stjerner i Euro NCAP sine tester. (http://www.euroncap.com/tests/hyundai_atoz_2000/25.aspx)

 

Hvis dere klarer dere med en sånn liten dings så vil jeg heller anbefale å kikke på Toyota Yaris. Denne klarte hele fem stjerner i samme test. (http://www.euroncap.com/tests/toyota_yaris_2005/246.aspx) Yarisen ligger nok kunstig høyt i pris, dessverre, da det er en meget populær bil. Men hvis man leter kan man fine gode tilbud.

 

Privathandel vil jeg normalt ikke anbefale med mindre det er fabrikkgaranti igjen på bilen eller at man har en NAF test å forholde seg til. På en slik NAF test vil man få en anbefaling fra NAF basert på bilens tilstand opp mot pris. Jeg brukte en slik NAF test sist jeg kjøpte bruktbil og fikk høre at bilen var i OK stand, men prisen noe høy. Dermed prutet jeg litt med selger på bakgrunn av dette.

 

Hvis ikke selger er villig til å la deg utføre en slik test på bilen så ville jeg ha kikket på andre biler.

 

Når det gjelder hvor langt bilen har gått så har veldig mange biler som nevnt tidligere noe som kalles en registerreim. Denne anbefales det at man skifter ved intervaller på 100.000 km. Dette er noe som koster litt hvis det skal utføres på verksted, og det må man ta med i beregningen når man sjekker priser. Som jeg nevner i forrige innlegg så finnes det biler som ikke har denne reima, og det finnes vel også biler der man har lengre eller kortere intervall for dette skiftet. Derfor kan det lønne seg å sjekke med merkeverksted for å finne ut slike ting.

 

100.000 km på en snart seks år gammel bil er ikke mye, men det er heller ikke lite. Som en annen sier lenger oppe i tråden så vil det lønne seg å kjøpe en nyere bil som har gått litt lenger enn en gammel bil med kortere kilometerlengde. :)

 

-KJ

Her var det mange bra punkter å ta med i betraktningen! Var en liten øyeåpner å se de kræsjvideoene på ncapsidene! Var jo ganske stor forskjell på Atoz og Yaris!

 

Ellers var jo ikke den Skoda'n så dum heller da.

 

Hmm... Dette blir ikke lett, men føler oss allerede bedre rustet før vårt første bilkjøp! Takker alle for god hjelp hittil!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...