Velociraptor Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Hei ! Jeg har nå et Canon EOS 400D kamera med standar 18-55mm objektiv på. Det er helt greit det, men keg ønsker meg noe nytt. Har dere noe forslag ? Jeg ønsker å holde meg under i alle fall 3500,- og det er MAX pris. Da regner jeg med eventuel fram i den prisen. Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 (endret) Det er en fordel om du forteller litt om hva du ønsker/liker å fotografere? Vidvinkel, tele eller makro??? Søk på forumet og du vil finne mange tråder om emnet. PS! Avitarbildet ditt er OK. Dersom du vil ta bikebilder, så anbefaler jeg en god telezoom (på bruktmarkedet finner du kanskje noe innenfor ditt budsjett - tenker på 70-200/f4) Endret 23. mars 2008 av xST©NE2005 Lenke til kommentar
Velociraptor Skrevet 23. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2008 Ok. Avataren min er ikke selvtatt Men jeg liker kansje vidvinkel og bilder jeg kan ta når jeg står nære. Dvs personer, ting som står stille ( detaljerte nærbilder ), natur, by ( hus og ting på hus ). Fant tre som jeg synes virket interresange. 28-105mm 19-35mm 17-70mm Lenke til kommentar
VegardSK Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 (endret) Om du liker vidvinkel som du sier så er ikke 28-105 noe særlig bra valg.. Ville anbefalt deg Sigma 17-70 jeg. Ser ut som det er det som passer best til ditt bruk og som ligger innenfor prisrammen din. Bruker dette objektivet selv som standard og er godt fornøyd Eller så har sigma og tamron hvert sitt objektiv på 18-50 2,8 og 17-50 2,8 som er verdt en titt. Disse ligger rundt 3500.. Står en god del om disse to objektivene her på forumet. Vegard Endret 23. mars 2008 av VegardSK Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Tamron 17-50/2,8 har fått en god del bedre kritikker enn Sigma'en som har fått ganske varierende kritikker (er en del produktvariasjon ute å går i den gården). Tamron'en har bedre lysstyrke enn Sigma 17-70, og rapporteres også å jevnt over være en del skarpere enn Sigma'en, spesielt på store blenderåpninger. Men Tamron'en koster også litt mer, men fortsatt innenfor ditt budsjett. Så jeg ville anbefalt det som det beste objektivet innenfor 3500 kroner. Sigma 18-50/2,8 kjenner jeg ikke til, annet enn at det også skal være en del bedre enn 17-70. Men det er Tamron 17-50/2.8 jeg har inntrykket av at det er mest diskusjoner om på forumet. Da er du også sikret bedre fremoverkompatibiltet, mindre produktvariasjon og bedre kvalitetskontroll enn med Sigma. Av de to andre du lister opp, er Tamron 19-35 et knallobjektiv, men mulig du vil synes 35 er litt knapt på telesiden. 28-105 er derimot litt knapt på vidvinkelsiden. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Hvor god er Tamron 19-35, Super8? Har du noen test å linke til? Jeg synes det virker som et interessant objektiv i kombi med 28-75. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Hvor god er Tamron 19-35, Super8? Har du noen test å linke til?Har kun fått testet det selv, ettersom vi hadde (har?) noen der jeg jobber. Jeg syntes objektivet ga veldig skarpe bilder, spesielt i forhold til pris (1995,-), og eneste som gjorde at jeg ikke kjøpte det, var at jeg syntes brennviddeområdet var litt lite. Det som imidlertid er genialt, er at det også passer til fullformatkamera/35mm formatet, og da får man virkelig god vidvinkel. Har heller ikke fått testet det inngående innendørs, men ser rapporter om at den kan være litt usikker på fokus i dårlig lys. Fotografi har en mini-test av objektivet: Link: Ser vi ytelse i forhold til pris, er Tamrons 19-35 mm et superobjektiv Noen av ulempene beskrevet i Fotografis test, vil ikke ha like stor betydning på et crop-kamera, ettersom man unngår objektivets svakeste side, kantene. Her er et par sitater fra andre steder på nettet: (..) did some tests to compare the 17-40L against this lens. I expected night and day differences in terms of sharpness and image quality, but the L lens was only better in certain respects. Center sharpness was basically the same between the two lenses. Ulemper: On the negative side, it doesn't feel like a Canon build, it is no USM so focus is not as quick, and it hunts a bit for focus, especially in dimmer light. However as a landscape/cityscape lens you don't need the extra quick focusing. Indoors it needs good light for focusing and a pretty good flash to give good results. Endret 24. mars 2008 av Super8 Lenke til kommentar
Velociraptor Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 Tusentakk for tilbakemeldingene jeg har fått. Ser ut som Sigma 17-70mm passer best for meg nå, så får jeg heller kjøpe et ekte zoom objektiv når jeg får råd. Tar muligens en tur innom en fotobutikk for litt mer info, men tror ikke prisene er noe bedre der en i nettbutikk. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Tusentakk for tilbakemeldingene jeg har fått. Ser ut som Sigma 17-70mm passer best for meg nå, så får jeg heller kjøpe et ekte zoom objektiv når jeg får råd. Tar muligens en tur innom en fotobutikk for litt mer info, men tror ikke prisene er noe bedre der en i nettbutikk. I de større byene er det ikke så store forskjellen i pris fra nettbutikk hos de fleste aktørene. Noen drar på litt på prisene, men det finnes enkelte som har forstått at man må ta opp kampen mot nettbutikkene Og det er vel litt verdt det at man får prøvd objektivet først, får ta det med seg med en gang og at man har et sted å gå for service, hjelp og tips senere? Og husk at du må betale frakt også fra en nettbutikk. Men jeg vil nok en gang anbefale deg å vurdere Tamron 17-50/2,8 og Sigma 18-50/2,8 på grunn av bedre lyssstyrke og skarphet. Forskjellen fra 50 til 70 fyller du gjerne neste gang du kjøper et objektiv uansett, og forskjellen i brennvidde er ikke så stor som det høres ut til. Koster litt mer, men da angrer du ikke senere når du står i begrenset belysning og kun får uskarpe bilder på grunn av for liten blender på objektivet. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Takk for opplysningene, Super8. Det objektivet skal jeg sannelig vurdere. Supervidvinkel er ikke det viktigste for meg, men på tross av svak hjørneskarphet på FF vil den være greie ekstra millimetere å ha i bag'en hvis jeg kjøper 5D, og kanskje enda mer hvis jeg kjøper 1D MkII, som også cropper bort en del av de uskarpe hjørnene. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Ser ut som Sigma 17-70mm passer best for meg nå, så får jeg heller kjøpe et ekte zoom objektiv når jeg får råd. Hva sier du nå, Tom? Endret 24. mars 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Ser ut som Sigma 17-70mm passer best for meg nå, så får jeg heller kjøpe et ekte zoom objektiv når jeg får råd. Hva sier du nå, Tom? Jeg skal også kjøpe meg en ekte zoom når jeg får råd Men det er ingen som lager 15-90mm f/2 (til 1.6x crop) med like god ytelse som Canons 24mm f/1.4 - så jeg frå vente ... Edit: For å være litt mer alvorlig, så tror jeg nok man bør nok over på en EF-S 17-55mm f/2.8 IS eller bedre, for at det skal være noen vits. Tom Endret 24. mars 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
Velociraptor Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 Jo mer jeg utforsker og får greie på, jo mer vil jeg ha. Nå kom jeg over et feeet objektiv. 10-22mm Tingen er at jeg vil ha vidvinkel, og grei zoom. Noe som ikke går med min pris grense. Penger viser seg å være problemet, om ikke det er jeg som ikke klarer å bestemme meg. Lenke til kommentar
Velociraptor Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 ... er Tamron 19-35 et knallobjektiv, men mulig du vil synes 35 er litt knapt på telesiden. 28-105 er derimot litt knapt på vidvinkelsiden. Så du synes det ville være et bra objektiv å bruke som standar ? Er det bra å ta bilder med svakt lys ( når det er mørkt ) ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå