Gå til innhold

Nytt kamera - Canon Ixsus/Casio EXILIM Z1200

Anbefalte innlegg

Er på randen til kjøp av nytt kamera, men begynner å forville meg inn i jungelen av forskjellige typer digitale kamera. Har lyst på et kamera til maks 3000, god batteritid, flotte bilder, god reaksjonstid, ikke altfor mange megapixler og gode videoopptak. Har sjekket litt i Canon Ixsus serien (spesielt 860 IS og 950 IS) og Casio EXILIM Z1200 (selv om den har 12 megapixler). Noen som har et kamera og anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sorry alle Ixus fanboys. Z1200 er faktisk et bedre kamera i mine øyne mht kontroll over eksponering og ren bildekvalitet. Mindre radikal skarping, men likevel ikke blaut, slik at det er behov for redigering. Det kan det selvfølgelig være delte meninger om, men de testene jeg har lest hevder at spesielt objektivet er godt, men at det mangler litt i den vide enden. En av de to Ixus-modellene er videre, såvidt jeg husker. I en test i Fotografi i desember vant Z1200 over en av de to fra Canon. Hvis du er på jakt etter litt manuelle muligheter, så er det ikke noe valg. Ixus har minimale muligheter, Casio har alle.

Jeg har fått med meg at ihvertfall en av de modellene til Canon har fått kritikk for dårlig skarphet i kantene. Det har ikke Casio fått. Om det gjelder begge modellene vet jeg ikke. Ixus har alltid vært et sikkert valg, og det gjelder ikke Casio. Heldigvis kan Casio hvis de vil, og det gjelder i alle fall for denne modellen.'

Det er i alle fall ingen tabbe å velge noen av dem. Mitt valg er klart, men det kan hende at du setter pris på mer i den vide ende, eller rett og slett liker designet til Ixus.

Lenke til kommentar
Tusen takk for tipset :D Der var jaggu meg et svart Casio EXILIM Z1200- kamera bestilt. Litt impulskjøp, men det får så være. Gir Casio en sjanse...

Det er det greieste. Mange her inne har ramset opp noen få modeller der skal velge mellom, som alle er gode, og har likevel ikke klart å ta en avgjørelse etter flere uker. En avgjørelse bør man jo ta på et tidspunkt, så hvorfor ikke la impulsene styre. Du har jo ikke hatt noen dårlige kameraer som alternativ, så da er det bare å velge det du synes er stiligst. Der deler nok vi to samme smak, ser det ut for.

En venn av meg har nå lurt på i over halvannet år hvilket slr han skal kjøpe. Han har pengene, men avgjørelse blir aldri tatt.

Lenke til kommentar

Grunnene til at Ixus sliter med litt uskarphet i kantene, er nettopp vidvinkelen. Der er Ixus 950IS og andre modeller uten 28mm vidvinkel bedre. Men kjenner ikke til Casiomodellen som nevnes her, så jeg kan ikke annet enn å stole på Fotografi og PMnormal (begge to virker å ha god greie på det de snakker om ;) ).

Og det er sant at Ixus har lite manuelle muligheter. Man kan stille lukkertid, hvitbalanse, eksponeringskompensasjon, ISO og sånne "standardting", men skal man ha noe mer justerbart, så må man gå opp til Canons Powershot-serie, eller et annet merke.

Casio er sikkert et veldig godt valg.

Lenke til kommentar

Så lenge man ikke kjøper et lillesøsterkamera med uskarp optikk, som ser ut til å være den viktigste nisjen for Casio. Det er derfor seriøse fotografer har et litt anstrengt forhold til Casio, noe også jeg er litt preget av. Likevel er det lurt å se forbi sine fordommer av og til, for selv en blind høne kan legge egg ;)

Lenke til kommentar
Så lenge man ikke kjøper et lillesøsterkamera med uskarp optikk, som ser ut til å være den viktigste nisjen for Casio. Det er derfor seriøse fotografer har et litt anstrengt forhold til Casio, noe også jeg er litt preget av. Likevel er det lurt å se forbi sine fordommer av og til, for selv en blind høne kan legge egg ;)

Spørsmålet er bare hvor hun legger det ;) Jeg kjenner til Casios noe frynsete rykte, og det er nok på grunn av disse ultratynne kameraene med dårlig optikk. De større er nok bedre, og etter hva jeg har forstått, så har de mer eller mindre fikset problemet med at de hadde et noe høyere støynivå enn de fleste konkurrentene.

Lenke til kommentar

Og godt er det, for vi får aldri for mange kvalitetskameraer på markedet. At Samsung har fått skikkelig sving på bildekvaliteten er for eksempel viktig for oss som ønsker mer konkurranse til de store produsentene som oversvømmer markedet med sine modeller. Størst betyr ikke nødvendigvis best, eller for å sitere salige Stavangerensemblet; "smått kan vær liga så godt".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...