Chalat67 Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Hei Er ny i dette forum men har drevet med fotografering på hobbybasis en stund. Her om dagen var jeg ute å fotograferte. Det var masse nysnø og sol så det var ganske sterkt lys. Jeg hadde med meg mitt Nikon D80 kamera og tok noen bilder på innstilling "Auto". Da jeg skulle se på bildene hjemme ble forbauselsen stor, alle bildene var kraftig overeksponert. Jeg har tilfeldigvis på lån et Nikon D70 og ville teste dette også, men her ble bildene tildels undereksponert med innstilling på "Auto". Innstillingen på begge kamera er helt lik: ISO200, EV 0.0, WB Auto og "Auto". Har lagt ved bildene her: Nikon D70: Nikon D80: Har tatt flere bilder men bildene får svært forskjellig eksponering med D70/D80. Har prøvd å sette alle innstillinger til fabrikkoppsett uten at det hjalp. Er det noen som har et tips om hva som kan være årsaken til den store forskjellen i eksponering? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Masse snø som lurer lysmålingen samt det at lysmålingen er vel forandret mellom d70 og d80. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Det er åpenbart D80 som har ett problem. D70 på auto vil gi grå snøbilder. Dette fordi kamera prøve å utjevne lysforskjellene og lysmålingen vil vise enormt mye hvitt. Tommelfinger regel er at snøbilder må overeksponeres ett hakk for å få frem det kritt hvite, og bilder av jord, mose, stein bør undereksponeres ett hakk for å få frem det ordentlig sorte. Det kan hende D80 har noe "smartfunksjon", men jeg tviler. Så forsk videre på D80en. Kan hende du bør prate litt med de du kjøpte den av også. AKIRA Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Tror ikke noe er "feil", men at D70 var tiltenkt nybegynnere og D80 for de litt mer viderekommende. D70 tar veldig mye, nesten for mye i enkelte tilfeller, hensyn til høylys slik at de ikke blir utbrendt. D80 tar mer hensyn til hva som er i midten av bilde og eksponerer for å få det mest riktig ut ifra innstillingene og bryr seg mindre om at høylysene blir utbrendt. Det sagt, det er mange som klager på at D80 overeksponerer litt (for) mye og setter -0,7-1,0 eksponeringskompensasjon. Et kamera kan bare anta hva fotografen ønsker når alt er satt til Auto, og må derfor gis instrukser i form av manuelle innstillinger for å få ønsket resultat hvis ikke full auto er tilfredsstillende. Et kjapt blikk på skjermen etter at bilde er tatt anbefales. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Jeg tror her at D80'en står for sentrums måling for lysmåleren. Mens D70'en står på hele flaten. De mørke trærene i midten av D80 bilde tyder på at det er kun disse som er riktig eksponert, og alt det lyse rundt blir derfor kraftig overeksponert. D70 bilde er derimot riktig eksponert i forholdet mellom de lyse og de mørke partiene. I snø er det lurt og undereksponere gjerne opp mot et helt trinn. Og RAW format! Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 (endret) I snø er det lurt og undereksponere gjerne opp mot et helt trinn.Og RAW format! Som jeg skrev så mente du vel å overeksponere ett hakk. Men ja, du har nok helt rett i at D80en står på sentrums måling. Godt observert! AKIRA Endret 23. mars 2008 av AKIRAx24 Lenke til kommentar
Anew Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 (endret) D80 tar mer hensyn til hva som er i midten av bilde og eksponerer for å få det mest riktig ut ifra innstillingene og bryr seg mindre om at høylysene blir utbrendt. Bare en liten presisering - D80 prioriterer ikke midten av bildet, men det som befinner seg under det valgte fokuspunktet. Det betyr at man må tenke litt over lysmålingen når det erstore kontraster. På D200, som har samme lysmåler som D80, bruker jeg gjerne -1/3EV i sne. Imidlertid har D200 en mindre agressiv jpeg-kurve enn D80 - derfor kan det nok ofte se ut som om D80 trenger mer negativ kompensasjon. I en eldgammel erfaringstråd for D80 har jeg vist forskjellen mellom en flat "kurve" og kurven til D80, som pussig nok er nokså nøyaktig 0.7EV. Endret 23. mars 2008 av Anew Lenke til kommentar
Chalat67 Skrevet 23. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2008 Takker så mye for raske og fyldige svar. Jeg har eksperimentert endel etter at jeg sendte meldingen, prøvd å bruke innstilling A (sette fast blender) og la kamreraene bestemme lukkertid og ved alle forsøk velger D80 en lavere lukkertid enn D70. Bildene er de samme med masse snø og sol. Har kommet fram til at ved å bruke EV -0,3 på D80 unngår en for mye overeksponering. Man kan også først måle med auto og deretter sette innstilling M og redusere blender og/eller lukker med ett trinn. Men dette kan være heilt feil i andre situasjoner med mindre hvitt/sol, så det beste er nok å se på bildet etter takning slik som Oceanborn foreslår. Har også merket denne overeksponeringen enkelte ganger der det har vært store flater med "hvitaktig" stein mot mindre områder med mørke partier. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 I snø er det lurt og undereksponere gjerne opp mot et helt trinn.Og RAW format! Som jeg skrev så mente du vel å overeksponere ett hakk. AKIRA Problemet med å ta bilder i snø er jo nettopp av bildene har en tendens til å bli overeksponerte. For å motvirke dette å få flere detaljer med i bildet må man derfor undereksponere. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 I snø er det lurt og undereksponere gjerne opp mot et helt trinn.Og RAW format! Som jeg skrev så mente du vel å overeksponere ett hakk. AKIRA Problemet med å ta bilder i snø er jo nettopp av bildene har en tendens til å bli overeksponerte. For å motvirke dette å få flere detaljer med i bildet må man derfor undereksponere. Snakker du nå generelt for alle kameraer eller spesifikt for D80? For slik jeg forstår det fra tråden nå så er det at D80 har en tendens til å overeksponere uansett. Selv har jeg D70 og får prikk likt bilde som det er i første tråden her. Grå snø. Skal jeg få hvit snø så har jeg lært og erfart at jeg må overeksponere. Men det virker da som D80 skiller seg litt ut fra andre sub 10 000 kr kameraer. Jeg er litt spent på om trådstarter har sjekket hva lysmålingen på D80 er på og om den kan settes til å sjekke hele bilde og så ta nye bilder av snøen og laste opp så vi kan se om den under eller overeksponerer. AKIRA Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Chalat67: Undersøk om "metering mode" står likt innstillt på begge husene. Vil tro D80'en kun har prikken i midten, mens D70en har dekt hele flaten? Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Snakker du nå generelt for alle kameraer eller spesifikt for D80? For slik jeg forstår det fra tråden nå så er det at D80 har en tendens til å overeksponere uansett. Selv har jeg D70 og får prikk likt bilde som det er i første tråden her. Grå snø. Skal jeg få hvit snø så har jeg lært og erfart at jeg må overeksponere. Men det virker da som D80 skiller seg litt ut fra andre sub 10 000 kr kameraer. Jeg er litt spent på om trådstarter har sjekket hva lysmålingen på D80 er på og om den kan settes til å sjekke hele bilde og så ta nye bilder av snøen og laste opp så vi kan se om den under eller overeksponerer. AKIRA Jeg mener generelt. Muligens D80 overeksponerer til vanlig, mer enn andre. Men ikke i så stor grad som vi ser ut i fra bildet her. Greit nok at snøen er helt hvit på bildet, men resten av bildet er jo ubrukelig? Fjell og himmel er helt utbrent. Steinene også. Og mye av detaljene i snøen forsvinner. Noe som er vanskelig å hente ut fra et overeksponert bilde. Undereksponerer man derimot er det enklere og hente ut detaljene etterpå. Under slike forhold kan man ikke få i pose og sekk. Derfor undereksponerer man slik at man kan hente ut den informasjonen man ikke har i etterkant. De partiene som skulle bli utbrent kan man ikke hente ut så mye informasjon av. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 (endret) Har D80 selv, har lagt merke til at kameraet overeksponerer i områder hvor det er mye lys/kontraster. Etter egen erfaring fungerer det greit å sette -0.3 EV som en generell "regel", men har opplevd at jeg i fullt dagslys må sette den såpass lavt som -1.0 EV. Innendørs og/eller områder hvor det er veldig lite lys har jeg enda til gode at den feileksponerer, så da pleier jeg å skru av eksponeringskompensasjon. De få gangene jeg er ute i områder med mye snø har jeg erfart at det er greit å ha eksponeringskompensasjon avskrudd, da kameraet allerede overeksponerer en liten smule. Dog var bildet til trådstarter litt vel ekstremt synes jeg. Har lagt til et bilde som er tatt i blender-prioritert modus (kun beskjært, økt fargemetning og oppskarpet): (Nei det er ikke meg ) EDIT: Har brukt Color Matrix 2 programmet til lysmåling. Husker å ha lest på diverse andre forum at ved å skifte til Center-Weighted eller Spot- lysmåling at problemet med overeksponering forsvinner. Men dette setter jo igjen større krav til at man må vite akkurat hva det er en ønsker korrekt eksponert, er ikke alltid like lett (f.eks landskapsbilder) Endret 23. mars 2008 av andrvas Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Jeg har funnet ut det samme som Ken Rockwell skriver om både D40 og D80: "My D80 overexposes a lot. No big deal; I dial in -0.7 stops of exposure compensation (the +/- button) and it's fine. What makes it the worst meter I've used is that it isn't consistent. My Canons, which also consistently overexpose and on which I set -2/3 compensation, at least overexpose the same amount all the time, so I can leave the compensation at -2/3 most of the time. I set the compensation and forget on my Canon and other Nikons, but on my D80 I have to keep checking the LCD and change the compensation accordingly. For shots under a reasonable range of lighting conditions, I need to set my compensation anywhere from 0.0 to -1.3 stops with my D80." Han skriver også om D70: "Many other photographers may prefer this lighter rendition. People more often than not complained about the D70 and D200 underexposing in bad (contrasty) lighting, so Nikon decided to appease the lowest common denominator and have the D80 expose for the shadows. That means when an inexperienced photographer forgets to turn on his flash in harsh light (always shown as a blinking bolt in the finder and usually ignored) that the D80 will be sure that his backlit subject will be exposed well even if the background is completely obliterated. I prefer the other cameras, which would expose for the highlights and presume the bad lighting was intentional." Jeg har både D40 og D80 og har alltid kameraene på -0.3 til -1.0 bortsett fra ved innefotografering. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 (endret) Jeg mener generelt.Under slike forhold kan man ikke få i pose og sekk. Derfor undereksponerer man slik at man kan hente ut den informasjonen man ikke har i etterkant. De partiene som skulle bli utbrent kan man ikke hente ut så mye informasjon av. En ting: Bilde av D80 i dennne posten er KRAFTIG overeksponert. Jeg har aldri ment at det er korrekt eksponert bilde av snø. Det jeg har ment er at D70 bilde er ett forventet bilde av automatisk oppsett av kamera. Og det gir grå snø. Ja, man kan med RAW bilder hente opp det og gjøre bilde korrekt. Men det gjør jo at du tvinger deg selv til å måtte jobbe med bildene i ettertid. Skulle du av noe grunn ville ta korrekt eksponerte bilder av snø. La oss si bare fordi du vil klare det og mestre det, så mener jeg fortsatt at du skal overeksponere med ett hakk. For perfekt balansert eksponering vil gi grå snø. Og når du ser med ditt blotte øye så er ikke snø grå. Så da får vi enten være enige om å være uengie, eller så har vi pratet om litt forskjellige måter for å oppnå det samme. its all good! NB!! Jeg snakker generelt, og er fult klar over at D80 overeksponerer by default. Og min erfaring er også hentet fra D70 som jeg nettopp leste faktisk undereksponerer litt. AKIRA Endret 23. mars 2008 av AKIRAx24 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Vi kan uansett være enige om at det er viktig å lære seg å ta kontroll over eksponeringen. Jeg mener ikke at en skal bruke M til alt, men at en i alle fall beholder kontrollen med bevisst bruk av AE-lock og den foretrukne lysmålingsmetoden. For meg er det sentrumsdominert, for deg kan det være spot/partial eller matrix. Lenke til kommentar
Chalat67 Skrevet 23. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2008 Chalat67: Undersøk om "metering mode" står likt innstillt på begge husene. Vil tro D80'en kun har prikken i midten, mens D70en har dekt hele flaten? Har sjekket og "metering mode" står likt på begge kamera. Begge har dekt hele flaten. Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 (endret) Det kommer også frem i Exif-informasjonen at bildene er tatt i multi-patern (matrix) Syntes selv bilde ser helt forferdelig ut (D80 versjonen) og kjenner ikke igjen i forhold til de bildene som kommer ut av mitt samme type kamera. Jeg føler ofte selv at jeg må justere +0,3 til +1,0 EV under slike forhold. Skjeldent jeg opplever overeksponerte bilder egentlig. Mulig noe som er endret i senere firmware, slik at "problemet" med overeksponering nå er endret??. Syntes også bilde lider av MYE C.A.! Endret 23. mars 2008 av C-angel Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Det kommer også frem i Exif-informasjonen at bildene er tatt i multi-patern (matrix)Syntes selv bilde ser helt forferdelig ut (D80 versjonen) og kjenner ikke igjen i forhold til de bildene som kommer ut av mitt samme type kamera. Jeg føler ofte selv at jeg må justere +0,3 til +1,0 EV under slike forhold. Skjeldent jeg opplever overeksponerte bilder egentlig. Mulig noe som er endret i senere firmware, slik at "problemet" med overeksponering nå er endret??. Syntes også bilde lider av MYE C.A.! Hvilken firmware versjon har du? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå