Gå til innhold

PC til 4-5000 tusen, stillegående m-atx

Anbefalte innlegg

Heisann!

Vurderer nå å investere i en ny pc da den gamle har gjort sitt for lenge siden

Ettersom jeg nå også har investert i LCD TV, så tenkte jeg og ha en pc med litt mediacenter preg (vet at det er en egen del for dette, men poster her siden det ikke skal bli noen full media center pc)

Den vil i hovedsak bli brukt til HD video, men også noe lett spilling.

Maskina bør være relativt støysvak, da jeg er lei av vifter som uler så du ikke hører lyden på filmen engang

Jeg kunne godt tenkt meg http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1683236;r:pg dette kabinettet. Det ser utrolig flott ut, samt at det visstnok skal ha god luftgjennomstømming

Dette kombinert med ett HK med grei innebygd grafikk, feks http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1891051;r:pg eller tilsvarende intel socket (her trenger jeg noe hjelp, da jeg forlengst har falt av HK/CPU racet)Det kan være at jeg vil oppgradere noe på skjermkort fronten etterhvert, så er en fordel om det lar seg gjøre

CPU har jeg som sagt ingen formening om hva som er bra lengre, så her er jeg åpen for forslag

Ang ram så tenkte jeg at 4gb halvbillig ram vil duge? (kjører xp nå, men får vel over til vista etthvert)

Strømforsyninga bør som nevnt være ganske støysvak, den bør også greie å dra ett greit grafikkort om jeg skulle finne på å sette inn det en gang i framtiden

harddisk på 1-300gb skulle holde, da jeg kjører det meste via ekstern HD eller nettverk

Det er også en stor fordel om denne også er ganske stille av seg

DVD brenner kan jo også være greit å ha med, men her regner jeg med at det ikke spiller så stor rolle hva man kjøper

Evt ett par vifter?

Håper det er mulig å få til noe for rundt 4000, men kan strekke meg litt oppover mot 5000 hvis det gir en mye bedre pc

Har tastatur, mus, skjerm høytalere og programvare fra før

Forslag til oppsett ønskes :)

- Daruu

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat samme prosjektet som deg :)

Jeg har satt sammen denne handlekurven som jeg vurderer: Link

Kabinettet har jeg brukt før (gammel versjon med mindre PSU) og det funket greit. Er stille og dekorativt i stua.

En kompis kjøpte nettopp hovedkortet til samme formål (koble til tv og se HD-materiale) og er veldig fornøyd. Hvis du skal spille noe særlig må du nok gå for dedikert GPU.

Prosessoren er helt ny og skal være stillegående. De fleste nettbutikkene får den inn i løpet av kort tid.

Jeg er usikker på RAM'en. Noen som har noen kommentarer her?

Harddisk og DVD er valgt etter pris

Endret av redrazor
Lenke til kommentar

Trådstarter: Før du bestemmer deg anbefaler jeg deg å lese litt her: http://www.legitreviews.com/article/676/1/

Ble frelst selv da jeg leste om det brikkesettet. 1Stk gigabyte-hovedkort er på vei hjem i posten nå. Genialt til HTPC!

EDIT: ser du har linket til ett asus 780g kort i første post så da er du klar over brikkesettet. Testen jeg linket til er på gigabyte-versjonen og det skal ifølge testen ha fler biosinstillings-muligheter og fler tilkoblingsmuligheter. Parr det med ett 3450-3470 og man har den ultimate stuepcen.

Endret av lperik
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Igjen må jeg si at jeg er noe skeptisk til intel grafikk løsninger (har ca samme grafikkortet i min laptop, å det er ikke allverden)

Iperik: Det HK'et er i samme serien som det jeg linka til i førsteposten, og det høres meget bra ut med ett "fullverdig" grafikkort innebygd!

Hva slags prossesor burde jeg evt kjøre med ett sånn HK?

Så litt etter den de brukte i testen, men de har visst ikke den på lager i Norge enda ihvertfall

Lenke til kommentar

Selv har jeg en av de rimeligste amd64 (le-1620) i avvente av de nye 3kjerne phenom som er rundt hjørnet. Ellers vil jo en x2 5000+ på 65w og en stillegående kjøler gjøre jobben veldig fint, avspilling av HD og lett spilling mener jeg. (sammen med ett vifteløst 3450/3470) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...