Gå til innhold

Døde pixler (?) på EOS400D

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Heisann. Jeg hadde problemer med å sove i natt, så jeg tok meg en tur ut for å prøve å ta noen nattebilder (som den nooben jeg er trenger jeg trening), men da jeg kom hjem la jeg merke til to blå prikker som gikk igjen på alle bildene. I dag prøvde jeg å ta et testbilde, og jeg fikk de samme blå prikkene, på samme sted.

Bildet fra i går, de to blå prikkene kan sees til høyre for pålen midt i bildet.

Bildet fra i dag, de blå prikkene kan sees like ved 4- og 7-tastene.

Jeg har hatt kameraet siden juli i fjor, og har ikke merket noe til dette før nå. Hva skyldes det, og ikke minst; hva gjør jeg med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser de to "døde" pixlene i det mørke bildet, og typisk nok kommer slike defekter best fram når sensoren blir varm av lange eksponeringer. 2 døde pixler er nok innenfor det som regne som akseptabelt, slik at Canon neppe kommer til å godta en reklamasjon. Det er da utrolig enkelt å fjerne dem med spot healing brush, hvis du har Photoshop av nyere generasjon (evt ljosstoga). Jeg kan ikke se at de er særlig plagsomme i det mer lysere bildet, men der ser jeg derimot en del små støvkorn. Jeg mener å ha lest her på forumet at det skal være et minimum av DOA pixler for at det skal være grunnlag for reklamasjon, og ironisk nok tror jeg tallet var 3.

Edit: Lange eksponeringer lokker fram slike defekter, samt støy. Det skyldes at sensoren blir varm.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...