Gjest Slettet+6132 Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Heisann. Jeg hadde problemer med å sove i natt, så jeg tok meg en tur ut for å prøve å ta noen nattebilder (som den nooben jeg er trenger jeg trening), men da jeg kom hjem la jeg merke til to blå prikker som gikk igjen på alle bildene. I dag prøvde jeg å ta et testbilde, og jeg fikk de samme blå prikkene, på samme sted. Bildet fra i går, de to blå prikkene kan sees til høyre for pålen midt i bildet. Bildet fra i dag, de blå prikkene kan sees like ved 4- og 7-tastene. Jeg har hatt kameraet siden juli i fjor, og har ikke merket noe til dette før nå. Hva skyldes det, og ikke minst; hva gjør jeg med det? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 (endret) Jeg ser de to "døde" pixlene i det mørke bildet, og typisk nok kommer slike defekter best fram når sensoren blir varm av lange eksponeringer. 2 døde pixler er nok innenfor det som regne som akseptabelt, slik at Canon neppe kommer til å godta en reklamasjon. Det er da utrolig enkelt å fjerne dem med spot healing brush, hvis du har Photoshop av nyere generasjon (evt ljosstoga). Jeg kan ikke se at de er særlig plagsomme i det mer lysere bildet, men der ser jeg derimot en del små støvkorn. Jeg mener å ha lest her på forumet at det skal være et minimum av DOA pixler for at det skal være grunnlag for reklamasjon, og ironisk nok tror jeg tallet var 3. Edit: Lange eksponeringer lokker fram slike defekter, samt støy. Det skyldes at sensoren blir varm. Endret 23. mars 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå