Gjest Slettet-V5wtB5rV Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Jeg har også fått innkalling til forsvarets MP-avdeling på Sessvollsmoen (ellers hvordan det staves). Jeg har på lik linje med trådstarter hatt store forventninger til førstegangstjenesten. Etter å ha lest gjennom alle innleggene kan jeg ikke si jeg er mindre forventningsfull, snarere tvert i mot. Jeg har allerede begynt å trene for å bestå de fysiske opptakskravene med glans. Jeg skal riktig nok ikke inn før Januar neste år, men det skader ikke å være tidlig ute. Jeg er nå bedre forberedt på hva jeg kan oppleve og måtte gå gjennom, takk til informative innlegg Lenke til kommentar
Mountain Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Kan man på noen måte verve seg i militærpolitiet om man er heldig og kommer inn, og til slutt ende opp som en politi? Må man igjennom Politihøgskolen? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Du ender selvfølgelig ikke opp som politi om du verver deg i MP, men militærpoliti (d'oh). Men MP har et HRF-kompani på Rena som fungerer som MP utenlands i tillegg til en del andre arbeidsoppgaver og øvingsområder jeg ikke vet noe særlig om. Du kan altså verve deg som MP. Eventuelt kan du gå befalsskole, MP-linja. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Du ender selvfølgelig ikke opp som politi om du verver deg i MP, men militærpoliti (d'oh). Men MP har et HRF-kompani på Rena som fungerer som MP utenlands i tillegg til en del andre arbeidsoppgaver og øvingsområder jeg ikke vet noe særlig om. Du kan altså verve deg som MP. Eventuelt kan du gå befalsskole, MP-linja. ...HRF-tropp. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Kan man på noen måte verve seg i militærpolitiet om man er heldig og kommer inn, og til slutt ende opp som en politi? Må man igjennom Politihøgskolen? Du blir ikke politi av å være militærpoliti. Vil du bli politi, må du gå Politihøgskolen. Én mulighet for å kombinere er å gå Politihøgskolen med lønn fra Forsvaret v/Krigsskolen (du må da søke Krigsskolen og konkurrere deg til plass, det er som regel mellom en og tre personer i året som går PHS med lønn fra KS), for deretter å avtjene ca 5,5 pliktår i Forsvaret etterpå. Du vil da sannsynligvis tjenestegjøre ved en militærpolitiavdeling, alternativt ved en av Forsvarets narkotikagrupper. Dersom du vil fortsette i Forsvaret kan du søke om å bli avdelingsbefal eller yrkestilsatt (da må du påregne å gå Krigsskolens kvalifiseringskurs), eller du kan slutte og begynne å jobbe i politiet. For spørsmål om verving i MP, vises det til Herr Bruns svar. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Du ender selvfølgelig ikke opp som politi om du verver deg i MP, men militærpoliti (d'oh). Men MP har et HRF-kompani på Rena som fungerer som MP utenlands i tillegg til en del andre arbeidsoppgaver og øvingsområder jeg ikke vet noe særlig om. Du kan altså verve deg som MP. Eventuelt kan du gå befalsskole, MP-linja. ...HRF-tropp. Okei. Sorry. Var fast bestemt på at det var et kompani, men det har du definitivt mer peiling på enn meg Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Du ender selvfølgelig ikke opp som politi om du verver deg i MP, men militærpoliti (d'oh). Men MP har et HRF-kompani på Rena som fungerer som MP utenlands i tillegg til en del andre arbeidsoppgaver og øvingsområder jeg ikke vet noe særlig om. Du kan altså verve deg som MP. Eventuelt kan du gå befalsskole, MP-linja. ...HRF-tropp. Okei. Sorry. Var fast bestemt på at det var et kompani, men det har du definitivt mer peiling på enn meg Bagatell, men jeg kunne ikke dy meg http://www.mil.no/haren/mpkp/ Les litt her, så ser du at det er en HRF-tropp i MPKP Brigade Nord. Lenke til kommentar
Speeed Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 selv om de fleste spm sikkert er besvart i denne tråden kan e sikkert hjelpe de som fortsatt trenger hjelp. Jeg dimma selv nå i sommer etter 1 år i MP i bardufoss. Så er bare å sende spm på PM. Lenke til kommentar
Christian93 Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Må man ha fullført allmennfag for å søke MP i førstegangstjenesten? Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 nei det tror jeg du ikke må ha Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå