j-- Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Har en forretningsidé der jeg vil trenge å ta inn betaling øyeblikkelig fra kunder som ønsker disse tjenestene. Kundene vil komme til å betale for litt forskjellige produkter, og da i prisområdet 25,- og opp til et par tusen. Ved beløp på rundt 25,- vil jeg at de skal kunne velge å betale med mobiltelefon, mens ved høyere beløp må beløpet betales via visa/mastercard/etc. Det viktigste er å få samlet mobilbetaling og kortbetaling samme sted, at prisene ikke er for høyr (dette vet jeg ingenting om), samt at de har et godt API å jobbe mot. Ser at bl.a. Keyteqs KeySMS har støtte fra overtakstede sms.er. Ellers har vi PayEx bl.a. Kan noen komme med noen ord ang. dette? Erfaringer med forskjellige selskaper settes stor pris på. Mvh, Jonas Lindstad Lenke til kommentar
headbullen Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 med SMS betalinger stikker leverandøren av tjenesten sammen med telenor/netcom av med rundt 50% av summen, bare så det er sagt PayEx får mye skryt for tjenestene sine, og du gir kundene ett godt alternativ der. Ettersom de kan faktisk gå å kjøpe "kontant" kort i butikken.. Fint for de som ikke har eller får VISA kort.. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 PayEx tar store behandlingsgebyrer. For betaling med Visa/MC vi ljeg heller anbefale direkte brukerstedsavtale med Elavon (til nød teller) og en avtale med innløser som f.eks Samport. Når det kommer til overtakserte (premium) sms er det sant at operatørene stikker av med rundt 50% (i snitt, litt mindre på de høyere beløpene). Du kan nå trekke opptil 100,- på premium sms (og da ligger utbetalingen på rundt 55,- inkl. mva). Samport og Elavon er kjempeallrighte, enkle og kjappe å forholde seg til. Når det kommer til premium sms driver jeg en sms gateway selv, så der bruker jeg meg selv Lenke til kommentar
j-- Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 Tusen takk for svar, begge to. Manfred: Hva slags oppgave har en innløser (Samport)? Og det med å ha en egen gateway, hva betaler du for det, og hvor høy kompetanse må man ha for å drifte den? Kan du fortelle litt rundt det? Gjerne forklar litt mer om hvordan du gikk frem for å ordne det du har brukt til nå, hva du har brukt det til, og hvor mye tjenestene koster. Setter veldig pris på slik informasjon Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Tusen takk for svar, begge to. Manfred: Hva slags oppgave har en innløser (Samport)? Og det med å ha en egen gateway, hva betaler du for det, og hvor høy kompetanse må man ha for å drifte den? Kan du fortelle litt rundt det? Gjerne forklar litt mer om hvordan du gikk frem for å ordne det du har brukt til nå, hva du har brukt det til, og hvor mye tjenestene koster. Setter veldig pris på slik informasjon Betalingsløsning Visa/MasterCard Samport har den oppgaven å sørge for selve autentifiseringen mot Visa/MasterCard. Hos Elavon (evt. teller) får du bare en brukerstedsavtale, som er kun en godkjennelse på at du har lov til å ta betalt med Visa/MasterCard. Samport kan da stille med to typer løsning: - Hosted - Api Hosted vil si at dine kunder skriver inn navn, adresse og du sender et ordrenummer, samt varelinjer og sum til Samport, Du får så tilbake en url som du videresender dine kunder til. Denne siden ligger hos samport, og det er her de skriver inn kortinformasjon og lignende. De blir så sendt tilbake til din side etter at betalingen er utført. Dette er den dyreste, men sikreste løsning, dersom du ikke har enormt med erfaring selv. Api krever at du har et SSL-sertifikat på serveren, og du lar kundene da skrive alt av kortinformasjon og lignende på dine sider, og kjører selv et https-kall til Samports servere og får svar direkte. Du slipper da å sende dine kunder om samports sider. Denne løsningen er billigere, men krever mer av deg som utvikler, og at du kjøper et SSL-sertifikat. Sms gateway-systemer det vanskeligste her er vel å forhandle seg frem til gode priser når du er "på scratch", og kunne konkurrere med andre tilbydere. Som oftest får man bedre pris dess mer man sender. Og da snakker vi helst 50 - 100 000 sms/mnd for å kunne få en "god" pris. Alternativt må du utvikle en løsning som er så god på en eller annen måte at folk ønsker å betale litt mer for å bruke den. Det er ekstremt mye jobb, og det tar lang tid å opparbeide seg en kundemasse, og et godt rykte i markedet. Jeg går nå, etter et års tid såvidt med overskudd, men det er langt fra noe å leve av alene. Det skal mye til å få mye penger ut av en slik løsning, da det er snakk om så små beløp (under 50 øre pr sendte sms), så du må opp i en stor mengde sms pr mnd (når du tenker på at ditt overskudd kanskje ligger på noen få øre pr sms) og mange kunder. Når det kommer til strategi frem til der jeg er nå og veien videre, så går det på en kombinasjoner av kontakter i bransjen, pågangsmot og mye hard jobbing. Ikke minst bør du ha et par gode idéer, og en god plan. Det kan lønne seg å kunne mye om databaser, da det stort sett er inn og ut av databaser ting skal. Men det er også en fordel å kunne endel programmering, da dette helst skal gå ganske automatisk. Jeg selv er utdannet ingeniør i programvareutvikling, og jeg kjenner nå at det er på databasedelen skoen trykker, og som krever mye "oppmerksomhet" fra meg fremover. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 Setter stor pris på informasjonen du kom med, Manfred. Kunne du gitt meg noen linker til tilbydere av SMS-gatewayer og andre SMS-systemer. Flere av de tilbyderne jeg finner (både nasjonale og internasjonale) har veldig lite informasjon tilgjengelig angående hva de faktisk tilbyr av tjenester, og pris på disse. Angående Visa/Mastercard-betaling så vil API være det aktuelle for oss. Et SSL-sertifikat koster vel rundt 2000,- i året, noe som egentlig ikke utgjør store utgiften. Vil antagelig ta kontakt med Samport for å se hva de kan tilby meg, og til hvilken pris. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Vi bruker i alle fall kombinasjonen Samport / Elavon til alle kredittkortbetalinger. Har dårlig erfaring med Tellers kundesupport, og valgte derfor Elavon. Samport har vist seg veldig enkle og effektive å forholde seg til, og har absoutt ikke ille priser. Det er mange leverandører som ikke legger ut priser, men heller satser på at folk skal ringe de, eller avtale møte. Gatewayen jeg driver kan du finne her: http://kjappsms.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå