Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spylermotor virker ikke

Urfe

Anbefalte innlegg

Spylermotor sluttet å fungere på Golf II, kjøpte ny spylermotor på biltema, men får ingen respons når jeg drar i spaken, har prøvd med to forskjellige motorer, men motor slår ikke inn. Har målt spenning i kontakten til 12 volt når jeg aktiverer så ser jo ut som den får strøm, systemet er heller ikke tett.

Hva er feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke prøvd å gi den 12v direkte, men tviler på feilen ligger i motoren siden jeg har prøvd med to stk nye motorer, skal prøve senere. Motoren slår ikke inn når jeg drar i spaken.

Multimeteret viser 12 volt, får den ikke da strøm? Kan det funke å skru minuslederen i karosseriet?

Ja, det er spylervæske i tanken!

Lenke til kommentar
Har ikke prøvd å gi den 12v direkte, men tviler på feilen ligger i motoren siden jeg har prøvd med to stk nye motorer, skal prøve senere. Motoren slår ikke inn når jeg drar i spaken.

Multimeteret viser 12 volt, får den ikke da strøm? Kan det funke å skru minuslederen i karosseriet?

Ja, det er spylervæske i tanken!

Hvis det er veldig dårlg jording i minuslederen så kan det hende at når du drar strøm så blir spenningsfallet så høyt at det ikke er nok spenning igjen til å dra motoren. Multimeteret drar (nesten) ikke strøm, så det vil vise 12V så lenge det er kontakt, selv om den er kjempedårlig.

Det du kan gjøre er å koble til motoren, og så måle spenningen over polene på motoren når du drar i spaken. Hvis den ikke blir over 10V så er det nok noe galt i jordingen (eventuelt i +12V, men vanligvis jord som feiler på den måten)

Lenke til kommentar
Takk for tips. Når pumpa går viser multimeter 10 mV, så da er det nok dårlig kontakt et sted (har sjekket sikringer), men å finne ut hvor blir gjerne ikke så greit.

Det betyr at all spenningen "forsvinner" ett annet sted enn over spylermotoren. Det du kan gjøre for å se hvor

spenningstapet ligger er å først måle mellom minus på motor og minus på batteri, deretter mellom + på motor og + på batteri (Selvfølgelig mens spylermotoren går). Ett av de steden vil du se at det ligger en spenning på 10-12V, og da vet du hvor spenningen forsvinner. Forhåpentligvis vil du finne at det er på minus at spenningen forsvinner. Da vil du bare trenge å følge minusledningen til der den er skrudd fast i karroseriet. Ett sted på veien, eller i ett av festene vil det være dårlig kontakt.

Er det + som har spenningsfallet så må du lete etter dårlig kontakt ved bryter, sikring osv. Det kan bli mye mer brysomt. Du får uansett ha lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...