orginal Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Jeg har en kilde på at bensin har kort holdbarhet, og den kilden er meg. Kjører snøscooter som er trimma, og dermed utrolig nøye på oktan og bensinkvalitet. Lot den stå i et par-tre måneder med samme bensin, og den skjærte seg når jeg begynte å kjøre med denne bensinen. Oktantallet har sunket og dermed passer ikke tenninga... Dette merkes ikke på normale snøscootre, eller normale biler for den slags skyld, siden de ikke har så ømfintlige motorer eller så har de innebygget bankesensor... Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Så motorer er så forskjellig bygget at enkelte ikke tåler 3mnd gammel bensin mens andre fungerer fint med 7 år gammel bensin? Lenke til kommentar
orginal Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Jepp ;-) Motorer der de aller siste hestekreftene er hentet ut av er mer nøye enn andre, "vanlige" på bl.a. hvilken bensin den får og mye, mye mer... Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 (endret) Jeg har en kilde på at bensin har kort holdbarhet, og den kilden er meg. Kjører snøscooter som er trimma, og dermed utrolig nøye på oktan og bensinkvalitet. Lot den stå i et par-tre måneder med samme bensin, og den skjærte seg når jeg begynte å kjøre med denne bensinen. Oktantallet har sunket og dermed passer ikke tenninga... Oktantallet sier noe om hvor stort trykk som må til før bensindampen eksploderer av seg selv i sylinderen. Grunnen til at trimmede motorer trenger høy oktan er at de presser mer bensin/luft inn i sylinderen (større trykk). Når bensin eldes fordamper de letteste stoffene først, og det er disse som tenner lettest. Det betyr at bensinen får høyere oktan med tiden. Grunnen til at scooteren skar seg var nok derfor noe annet enn gammel bensin. Kanskje var den bare trimmet for mye. Endret 3. april 2008 av Naranek Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Så en vanlig daff familiebil med automatisk tenningsjustering vil ikke ha særlige problemer med litt gammel bensin? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Oktantallet sier noe om hvor stort trykk som må til før bensindampen eksploderer av seg selv i sylinderen. Grunnen til at trimmede motorer trenger høy oktan er at de presser mer bensin/luft inn i sylinderen (større trykk). Når bensin eldes fordamper de letteste stoffene først, og det er disse som tenner lettest. Det betyr at bensinen får høyere oktan med tiden. Grunnen til at scooteren skar seg var nok derfor noe annet enn gammel bensin. Kanskje var den bare trimmet for mye. Nå er ikke jeg noen ekspert på bensin eller markedsøkonomi. Men hvorfor er egentlig 98 oktan dyrere enn 95?. Det er vel dyrere å produsere 95 oktan enn 98, siden 98 inneholder mer "tungstoffer" enn 95 oktan. Og ut i fra det lille jeg kan om destilasjon (det er vel slik de lager oljeprodukter?) så blir det vel mer på bunnen enn på toppen, ergo mer 98 enn 95 oktan?. Eller var dette en god porsjon vranglære?. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Nå er ikke jeg noen ekspert på bensin eller markedsøkonomi. Men hvorfor er egentlig 98 oktan dyrere enn 95?. Det er vel dyrere å produsere 95 oktan enn 98, siden 98 inneholder mer "tungstoffer" enn 95 oktan. Og ut i fra det lille jeg kan om destilasjon (det er vel slik de lager oljeprodukter?) så blir det vel mer på bunnen enn på toppen, ergo mer 98 enn 95 oktan? Hvor vanskelig det er å produsere 98 i forhold til 95, eller akkurat hvor mye energi de inneholder, vet jeg ikke, men den 98-oktan-bensinen man kjøper i dag er ikke bare 95 med mindre lette stoffer. Den er i stedet behandlet på en måte som gjør at ikke den eksploderer fullt så lett som 95. Så en vanlig daff familiebil med automatisk tenningsjustering vil ikke ha særlige problemer med litt gammel bensin? Neppe pga. tenningsbank, som man kan få hvis man bruker bensin med for lav oktan, ihvertfall. Det er mulig det kan føre til andre ting. F.eks. at det blir for vanskelig å få blandet den med luft, eller at den blir for vanskelig å få fyr på. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå