Gå til innhold

Hvor lang holdbarhet har bensin?

ven

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bensina di kan sikkert ligge i noen millioner år til. Jeg vil tro den har like lang holdbarhet som råolje, og den begynner jo å bli temmelig gammel.

Hvorfor lurer du på noe sånt?

Endret av Blingsmo
Lenke til kommentar

Fordi noen først sa at bensin *ikke* hadde holdbarhet på mer enn noen måneder, også snakket jeg med en annen, som sa at dette nok gjaldt oljeblandet bensin til plenklippere, motorsager osv. Videre spørsmål på hvor lang tid *vanlig* bensin hadde, hadde han ikke noe svar på.

Så det er trygt å bruke bensin som har stått på tank i ca 5 år? Bensin er praktisk talt holdbar i "evig" tid?

Lenke til kommentar

Vanlig bensin og "hjemmeblandet 2taktsbensin" (oljeblandetbensin) har en holdbarhetstid på 3 mnd. Dette har vi på jobben fått bekreftet fra Shell. Dette gjelder selv om det er lagret på lukket tank. Nå regner jeg med at bensinen holder lengre, men de forsikrer seg vel ved å sette holdbarhetstiden til 3 mnd, så ikke oljeselskapene får noe pes for bensin som ikke er som den skal.

Ferdig blandet 2taktsbensin, også kalt miljøbensin har en holdbarhetstid på 3 år, dette har vi også fått bekreftet fra Shell.

Endret av Krissit
Lenke til kommentar

jeg har en del venner som driver med trimming av bil.. og de fyller aldri bensin på bensinstasjoner hvor det ikke er så mange som fyller.. de fyller alltid på stasjoner hvor de vet at lagringstankene blir ofte etterfylt.. fordi bensinens oktantall synker med tiden, faktisk ganske fort.. (1 til 3 mnd)..

En annen ting, her for noen år siden så var jeg med en av disse gutta og hentet en Chevrolet Vega, som hadde stått i mange år.. den skulle bygges om til en Drag race bil.. (ja den ble rå:) )

anywaym, da bilen ble strippet helt, så var det ca 10 til 15 liter igjen på på bensin tanken.. vi helte det ut på jordet utenfor garasjen.. og prøvde å sette fyr på det.. tror du det brant?? Nei !!

Vi fikk ikke fyr på det.. Hvor mange år denne bilen hadde stått er jeg ikke sikker på!

Lenke til kommentar

All 2-taksbensin er i dag" hjemmeblandet" da mixepumper

ikke lenger er i bruk.Skal du ha en kane

med 2-taksbensin, så kjøper du 95 oct. bensin og en flaske med 2-taksolje

og blander denne etter foreskrevet % sats.

De nye 2-taksoljer er selvblandede så det er bare å tilsette oljen i

bensinen. Før i tiden var ikke 2-taksoljen selvblandende så da måtte

tanken ristes for å blande mixen.

At holdbarhetstiden bare er 3 mnd. har jeg aldri hørt om før,men hvis

tanken med 2-taksblandingen har stått en stund, er det kanskje lurt å

riste tanken hvis dette er mulig.

Bensin kan bli gammel, d.v.s.at de lette fraksjoner i bensinen som skal

gjøre starten lettere, kan dunste bort.Derfor lages bensin i sommer-

og vinterkvaliet

Lenke til kommentar

Rart med holdbarheten da..

Jeg henta en gammel Vauxhall Chevette som hadde stått i en garasje i ca. 8-9år uten å ha blitt startet engang.. Byttet vel 2-3 slanger inn til forgasser + noe overmorkent i bensinsystemet..

Etter dette startet og gikk denne som ei klokke..

(Etter all dritten hadde blitt blåst ut av den)

Lenke til kommentar

Hva skjer ben bensinen når det står? Er det bare at den brenner dårligere? Vi har et feriested som vi er på hver sommer og da lar vi alltid bensin stå igjen og har aldri hatt noe problem med det året etter. Den 3 mnd holdbarheten er sikkert for de aller fisefineste motorer med kresne eiere :p

Lenke til kommentar
All 2-taksbensin er i dag" hjemmeblandet" da mixepumper

ikke lenger er i bruk.Skal du ha en kane

med 2-taksbensin, så kjøper du 95 oct. bensin og en flaske med 2-taksolje

og blander denne etter foreskrevet % sats.

De nye 2-taksoljer er selvblandede så det er bare å tilsette oljen i

bensinen. Før i tiden var ikke 2-taksoljen selvblandende så da måtte

tanken ristes for å blande mixen.

At holdbarhetstiden bare er 3 mnd. har jeg aldri hørt om før,men hvis

tanken med 2-taksblandingen har stått en stund, er det kanskje lurt å

riste tanken hvis dette er mulig.

Bensin kan bli gammel, d.v.s.at de lette fraksjoner i bensinen som skal

gjøre starten lettere, kan dunste bort.Derfor lages bensin i sommer-

og vinterkvaliet

Totaktsbensin er ferskvare, etter hvert skiller bensin og olje seg og danner gel.

Har selv ødelagt en fullt brukbar Mercury 140 hk med bensin som hadde vært lagret over vinteren.

Filtrene og forgassere var delvis tettet av noe lakrislignende gørr.

Lenke til kommentar

Fatter hadde en 1000 liters tank med bensin hjemme, den hadde vel stått litt over et år, jeg fylte noe av det på mopeden min forrige sommer, den gikk skikkelig dårlig, akkurat som om bensinen ikke hadde noe kraft i det hele tatt. Så jeg merket definitivt at det var noe feil på bensinen...

Lenke til kommentar
Fatter hadde en 1000 liters tank med bensin hjemme, den hadde vel stått litt over et år, jeg fylte noe av det på mopeden min forrige sommer, den gikk skikkelig dårlig, akkurat som om bensinen ikke hadde noe kraft i det hele tatt. Så jeg merket definitivt at det var noe feil på bensinen...

Sikker på at det var riktig oktan?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...