Gå til innhold

Vil blå øyne, hvit hud, blondt hår dø ut?

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Er det noen som vet *hvorfor* blå øyne, lys hud og blondt hår er utbredt i Nord-Europa? De første menneskene var jo afrikanere, og sikkert negroide. Men med tiden har vi altså endret oss. Hvorfor?

Det er så vidt jeg kan skjønne ingen overlevelsesmessige fordeler ved disse trekkene. Det var en teori om at lys hud er utbredt fordi lyshudede får mer D-vitamin når solen skinner, og solen skinner som kjent mer i Afrika enn her i Norden. Men så vidt jeg forstår er denne teorien neppe riktig (man ville visst fått nok D-vitamin uansett).

Er da årsaken seksuell seleksjon, at man syntes lys hud/blå øyne/lyst hår var penere?

Lenke til kommentar
Er det noen som vet *hvorfor* blå øyne, lys hud og blondt hår er utbredt i Nord-Europa? De første menneskene var jo afrikanere, og sikkert negroide. Men med tiden har vi altså endret oss. Hvorfor?

Det er så vidt jeg kan skjønne ingen overlevelsesmessige fordeler ved disse trekkene. Det var en teori om at lys hud er utbredt fordi lyshudede får mer D-vitamin når solen skinner, og solen skinner som kjent mer i Afrika enn her i Norden. Men så vidt jeg forstår er denne teorien neppe riktig (man ville visst fått nok D-vitamin uansett).

Er da årsaken seksuell seleksjon, at man syntes lys hud/blå øyne/lyst hår var penere?

Men om vi alle en gang utvandra fra Afrika og senere tilpasset oss nye klimaer, ville vi ikke igjen være i stand til å utvikle de ariske trekkene?

I teorien, ja. Hvit hud tar opp mer sollys enn mørk, og kan derfor være mer egnet til et liv i et kaldere klima. Men det tar over 20,000 år for menneske å utvikle hvit hud fra mørk, og da må man jo unngå tilførsel av gener utenfra. Så i dag blir dette jo umulig. Men i en post global-oppvarmet verden der jorden er rammet av istid, menneskeheten nesten utryddet, teknologi tilbakestillt, hvem vet? :)

Med hensyn til det estetiske er jeg all for en "utblanding". Alle raser har mange pene mennesker, men jenter som er en blanding av litt forskjellig har en tendens til å være fantastisk nydelige.

Ergo, evolusjon er årsaken. :)

Endret av Snerk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...