Gå til innhold

Snart valp, råd om utstyr!

Anbefalte innlegg

Hei!

Som topic sier så blir det forhåpentligvis snart en valp i hus. Rasen jeg da har valgt meg er whippet: http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=371

Spørsmålet er som følger:

Har jo ikke hatt hund før så utstyr finnes ikke, hva bør jeg kjøpe og hvor er det billigst.?

Noe spesielt å tenke på angående det jeg trenger?

F.eks skåler av stål med gummi underlag, så de ikke sklir rundt eller valpen biter de i stykker..

Planlagt utstyrsliste:

Skål

Bånd (Nylon til valp?)

Kobbel mener jeg det heter

Seng

Hadde tenkt å ha hunden i bur når vi ikke var hjemme, (sengen/plassen er også tenkt å være buret) hvor mye større enn hunden skal buret være?

Tanken var også at buret skal kunne tas med i bilen når hunden skal noe sted(har stor bil) så bør vel ikke være for massivt.

Børste,(type?)

Klotang

Biteleker (hva anbefales til valp)

Noe som mangler?

Har sett at det er mange hundeinteresserte på forumet så regner med at det skal være mulig å få noen svar.

Til slutt: Noen egne hundeforum som anbefales?(vet det ikke er lov å nevne andre forum, men ser ikke på disse som stor konkurranse til diskusjon.no...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns lista di ser ok ut. Men vil råde deg til å trene mye på at den skal klare å være alene også uten bur. Selv om det krever mer av at du må rydde og planlegge hvilket rom den skal være i osv. For det kan fort bli at buret er en lettvint løsning som den puttes inn i når den er slitsom, biter på ting osv.

Spennende med valp :) Hvilken oppdretter skal du ha fra?

Lenke til kommentar

Buret har jeg tenkt at bare skal være for søvn og avslapning. Rom for timeout eller sånn får heller bli et rom ikke vi er i det øyeblikket. Det siste jeg vil er at buret skal forbindes med noe negativt, så tanken er at den får gå inn dit selv og bli lagt der når den sovner slik at den våkner der. Ellers så skal jo selvsagt buret kun være lukket når vi er borte.

Ellers så er jeg ikke sikker på hvilken oppdretter det blir enda. Skal besøke noen overfor drammen på mandag,(husker ikke navnet nå) så blir det vel en liten titterunde før vi bestemmer oss.

Lenke til kommentar

Bur er jo slik at jo større som regel er bedre. Selv har jeg et stort bur (god plass til bordercollie) som jeg bruker til min dvergpinscher. Når hun er alene hjemme har jeg en valpegrind som er satt sammen med buret, slik at det er masse plass til de to hundene mine der. Dette fordi valpen kan skade seg selv ved å bite på ledninger og slikt hvis den kjeder seg mens jeg er borte.

Bur: 500 kr

( Valpegrind: 500 kr )

Halsbånd med kobbel( valpepakke) 160-200 kr

skål (jeg bruker metallskåler i stativ. skålene koster 29 kroner stykk og selges på ei sjappe som heter ergo (altmuligsjappe) Stativet kjøpte jeg på dyrebutikken (70 kr )

Leker.. kommer jo litt an på hvor mye du vil bruke. Jeg benytter meg ofte av sjokksalgene de har på lekebutikken, og røsker med meg fullgode leker til 20 kroner og slikt. Alt av leker er gode å bite i for en valp, men min foretrekker en fiskeleke og en rotteleke jeg kjøpte på Ikea. Og bein :)

I tillegg ville jeg kjøpt masse pledd og slikt. Babydyne for eksempel til å ha inni buret. Whippet er en korthåret rase, og i likhet med mine dvergpinschere tenker jeg en slik en vil sette stor pris på varme tepper når den skal sove.

Bur i bilen. . 300 kroner. jeg bruker lite reisebur som kan festes i sikkerhets-selen. Dette er en fullgod løsning for korte bilturer. Skal du kjøre norge på langs ville jeg investert i ett noe større bur ;)

Klotang - 39 kroner. Kjøp en så liten som mulig, og vend valpen til dette fra den er liten!

Anng. børse til whippet må du i alle fall ikke kjøpe en slik med tagger :) mange bruker pimpestein (?) til korthårede hunder men dette kan du spørre oppdretter om når du kommer så langt. :)

Lenke til kommentar

Valpegrind får man mye billigere enn 500 kr. Dra på biltema og kjøp en kompistgrind til under hundrelappen! :) Den består av 5 elementer og er lett å sette sammen.

Av biteleker er tauknuter og ting som piper alltid en hit :) Virket bra det lista di.

Sender deg en pm med hundeforum jeg!

Lenke til kommentar

sant det. Skal kjøpe meg mange slike til sommeren. Kjekke å sette sammen og ha på plena når vi skal sitte ute og sole oss, så kan hundene leke der (passe på at en del står i skyggen)

Men min valpegrind er såppass kjekk fordi det er dør i den, og jeg slipper å løfte ut bikkja hver gang. Da kan grinda stå åpen slik at valpen går inn dit for å leke på egen hånd og slikt. Vi kjøpte den for å ha til valpene vi hadde sommeren 07 =)

Lenke til kommentar

Takk for alle svar og råd om forum ;)

I dag så ble det bekreftet av utleier og de andre i blokka at hund ikke var noe problem, så da har jeg forhåpentligvis den lille whippetgutten i hus den 30 april :D

Så nå er det å se hvor man finner tilbud på bur også videre.

Buret blir vel et av de største jeg finner, lurer litt på å kjøpe et eget bur til bilen. Kjører varebil så ikke no problem med plass og høyde, men har begynt å revurdere planene om å bruke samme buret begge stedene pga. sammenleggbart bur er jo ønskelig hjemme, i tilfelle den må lukkes igjen når vi vasker rommet(letter å flytte osv.) men å bruke det i bilen kan bli ille ved f.eks en kollisjon da buret som var ment å beskytte hunden klapper sammen og gjør vondt verre. Så får ta en liten tankerunde på det, og kanskje gjøre som LC sier og gå ned litt i størrelse på bilburet. (prøve å saumfare nettet etter noe brukt og billig)

Ellers så er jeg også litt usikker på bånd, ble anbefalt retriever bånd av en oppdretter, og mynde halsbånd av en annen så får sjekke litt rundt om det.

Tenkte også å ta en liten tur i dyrebutikken imorgen og sjekke priser, men driver litt med akvarie, og der er prisforskjellen mellom butikk og nettbutikk veldig stor, Er det slik med dyre butikker også? Noen nettbutikker dere kan anbefale da isåfall? Så det fantes en del så vil jo ta litt tid å sjekke alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...