DilliMusic Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 heisann hva er phase egentlig? jeg mixer en låt og får den til å høres bra ut. er en låt jeg mekka og kompisen min digga den som faen. hadde bra kvalitet og alt sammen på den. alt var helt nice. sendte han låta og han hadde en phase monitor plugin og mente på at det var litt for mye phase i lydbildet. låta var bra og alt sammen men han sa bare at det var mye phase på den pluginen han hadde for å se frekvenser og venstre\høyre panning. hvis låta er god er dette noe jeg trenger å bekymre meg for da?? Lenke til kommentar
Hypex Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 (endret) Bruker det en del på noen av sangene mine også. Spesielt til rene trance låter. For min del lager det bare en god effekt som høres veldig feiende ut. (sweeping) Stod en del her: http://en.wikipedia.org/wiki/Phaser_%28effect%29 Tror ikke det er noe å bekymre seg så mye over, men en låt kan alltids fikses på. (Beklager, var snakk om fasefeil ja) Endret 23. mars 2008 av hypex Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Nå er det jo i og for seg ganske stor forskjell på fasefeil i en mix, og effekten phaser, selv om ordene ligner veldig. Hva er det snakk om i dette tilfellet? Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2008 fasefeil. ikke phaser. altså har seg slik at mixen er ganske fin og alt sammen men tror kompisen min har den waves pluginsen der man kan se når det kommer antiphase. skjekka litt ut med han. og sendte han noen stereo filer. som strings osv. da var det mye phase. men så lenge det høres bra ut så bør ejg vel drite i hva man ser på en plugin? man skal jo høre på musikk ikke se. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Det er jeg enig i. Noen ganger bruker jo erfarne folk slike ting for å få en spesiell effekt, eller for å få tak i en spesiell lyd, eller for å dempe uønskede lyder, som for eksempel ved oppmikking av trommer, men jeg tror ikke jeg er riktig person til å utdype slikt. Det jeg kan se for meg, er at en sånn plugin faktisk kan ta feil. Et mikset signal er ganske komplekst, og hvis du ikke har "koblet ting i motfase", ser jeg ikke helt for meg hvordan det skal oppstå. Men jeg har mye å lære. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 23. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2008 men jeg bør vel egentlig drite i dette og gå etter hørselen? gå etter den lyden jeg vil ha. er vel det som teller. skal jo høres på dette Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Det er jeg enig i. Det er jo hvordan det låter som er det viktige. Dessuten skal du vel trolig ikke opp til eksamen på Norsk Lydskole med miksen din, heller. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 23. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2008 Det er jeg enig i. Det er jo hvordan det låter som er det viktige. Dessuten skal du vel trolig ikke opp til eksamen på Norsk Lydskole med miksen din, heller. nei jeg skal jo ikke det da :) holder på med et gratis nedlastnings album bare Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå