Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

iSPY - Audi Quattro [Classic info]


Anbefalte innlegg

Rally på 1970 og 1980 betydde biler, raske biler med bakhjuls trekk og mye hester, mange husker feks Lancia Stratos, som kanskje er den aller beste RWD layouten en rally bil kan ha, med motoren plasert i mitten for perfekt balanse.

Så, i 1980, skjedde en forrandring som skremte livskitten ut av rally verden, og alle andre for den saks skyld, for frem til da, var ikke 4 hjuls trekk noe som man hadde trudd var mulig i rally, man mente at bilene ville bli for tunge og vekten ville gjøre at bilen mistet fordelen med trekk på samtlige hjul.

 

Og som ett lyn fra klar himmel, kom Quattro fra Audi (nå kjent som Ur-Quattro), og ikke bare hadde disse nye bilene fra Audi 4 hjuls trekk, de hadde også turbo, noe som frem til da var utenkbart.

 

Audi.....Quattro......

Motor:

Audi gikk igjennom forrandringer i sine 11 år's produksjon, og fikk bedre motor etterhvert som årene gikk.

 

WR: 2.1L SOHC 10 ventilers rekkefemmer på 200 hester

MB: 2.2L SOHC 10 ventilers rekkefemmer [Modifisert WR motor]

RR/20v: 2.2L DOHC 20 ventilers rekkefemmer på 220 hester.

 

Disse motor betegnelsene ble kjenne merke for hvilken Quattro en hadde, og entusiastene brukte dette flittig, feks "WR Quattro", betydde at en hadde 2.1L monsteret.

 

Quattro gikk igjennom få forrandringer igjennom produksjonen, feks i 1983 gikk man fra analoge displays til LCD [grønt], som i 1988 ble skiftet til orange LCD display.

I 1985 redesignet man hele dashen, nytt ratt og ny senter console, sammen med div knapper og brytere.

 

Utseendemessig gikk Quattro igjennom få forrandringer, flat grill med 4 lykter (2 lys kastere og 2 nærlys), men i 1983 ble dette byttet ut med ett enkelt lys med twin reflektorer. Som igjen ble forandret på i 1985 (Facelift modellen), da det ble en mere skrå grill, lys, dekor og merker fikk en forandring.

 

quattro:

Første generasjon Quattro, er permanent 4 hjuls trekk med låse mulighet innenifra bilen på diverse punkter.

 

Quattro +

Senter, bak differensialet er låsbart hver for seg, mens frem differensialet er åpent, når en slår på låsen for differensialet, kobles ABS bremsene ut, men 100% av torquen kan sendes rett ned i bakken.

 

Quattro -

Om ene frem hjulet og begge bak hjulene glipper, vil ikke bilen flytte på seg.

 

Rally

I 1980, da Quattro debuterte i Australia, ble den levert med 300 hester, og chassie var noenlunde det samme som gate versjonen, men bilen fikk noen mindre forrandringer ved A1 og A2 evolusjons bilene som skulle holde følge med gruppe B regelene, og rekkefemmeren produserte nå opp til 350 hester.

Bilen ble en øyeblikkelig sukksess med og vinne San Remo Rally, og bare for at Audi ville vise at hvem som helst kunne eie en Quattro, var det også en kvinne med, Michèle Mouton.

mouton_251943.jpg

og i 1981 vant nettopp Michèle dette løpet, og viste at rally ikke bare er ett manns dominert yrke, og at Audi, var bilen alle kunne kjøpe, og kjøre.

 

Audi Sport Quattro S1

1985 kommer Audien de fleste tenker på når man hører "Quattro", Audi Sport Quattro S1.

fra 2.1L motoren kom det hele 600 hester, agresivt styling kitt samt den enorme Quattro spoileren fremme og bak.

Quattro S1 Evolution, ble den siste gruppe B bilen som ble laget, med 630 hester, og etter mye uhell og dødsfall trakk Audi seg fra gruppe B i 1986.

 

Pikes Peak:

Dette berømte fjell rallyet der det er om og komme raskest opp til toppen er også ett sted der Audi har vist hva Quattro S1 kan gjøre, og Michèle var den første kvinnen opp fjellet som ikke bare vant, men satt ny verdens rekord i samme sleng på 11 minutter og 25.39 sekunder.

 

Race to the Sky:

 

Finnes ikke mange Sport Quattro'er igjen og om det skal holdes noe store bil arangemang så bør du ta en tur, og en titt på denne tyske djevelen.

 

Audi Quattro

quattro.jpg

 

Audi Ur-Quattro [Rally]

quattro_11.JPG

 

Audi Sport Quattro S1

sport_quattro_S1_11.jpg

Audi-Sport-Quattro-S1--811430b5bb7a65e1210d3106a5bd4786.jpg

 

Audi Sport Quattro S1 Pikes Peak

audi_quattro_pikes02.jpg

audi_quattro_pikes01.jpg

 

Bildene er funnet på Google pictures.

 

Wiki-on-Quattro:

http://en.wikipedia.org/wiki/Audi_Quattro

 

Quattro on the Pikes Peak info:

http://www.clubvw.org.au/audis_at_pikes_peak.htm

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin lesning, selv har jeg blitt en veldig stor fan av Audis Quattro og i grunn Audi generelt.

Jeg vet ikke om det er jeg som har hørt feil men Michele Mouton satte vel aldri noen rekord opp Pikes Peak, hun vant riktig nok i 85 men det vel Walter Rohrl som skal ha æren for verdensrekorden.

 

Bildet av Sport Quattroen er forresten en vanlig UrQuattro.

 

Helt klart klassikere hele gjengen, den geniale femmer-lyden og godt utseende, ahh det plager meg at jeg ble født etter gruppe B-tiden.

Lenke til kommentar

Takk for info, skal sjekke nøyere ang Pike Peak, Wiki kan ha feil som kjent.

 

Redigerer følgende derretter.

 

 

Er enig med deg, litt synd at Gruppe B ble lagt ned, men hva kan en forvente seg med så elendig sikkring rally hadde på den tiden.

Du har jo sett videoene av folkemasser som står mitt i veien og venter på og se en rally bil komme mot seg.

 

 

Pikes Peak info bekreftet og linket.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar

Det er sant, det gikk litt villt for seg men gud så morro det er og se på. Jeg er ingen stor rally elsker men det er noe ved de gamle videoene som drar tak i meg.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sett Audi quattro - The Official Story-videoen nå men det begynner og bli noen ganger.

 

Fint du la til en liten filmsnutt også, herlig lyd i de motorene.

 

Om det er noen som har navn på filmer/dokumentarer om gruppe B-tiden må dere gjerne si i fra.

Lenke til kommentar

S1 nr. 20 som ble brukt i Pikes Peak-løpet hadde en enda kraftigere motor, 660hk og et fjell av moment. Hvor mye eksakt vet jeg ikke, men rykter over 1000Nm er sikkert ikke usanne med tanke på bare oppoverbakker, noe som krever sin kraft.

 

Det ble vel også bygget diverse prototyper av motorer på 1000hk, men sjåførene stemte dette ned da bilen ble helt ustyrlig med så mye effekt.

Lenke til kommentar

Gammel Audi quattro er favoritten uten tvil, i mine øyne det råeste fra audi noensinne. elsker disse gamle bilene, tror jeg aldri kan få nok av gammel audi :D

 

femmer motoren er helt hærlig, har selv 2 stk, en 10V sugemtor og en 20V turbo, solide saker som tåler juling, og ikke minst fin lyd!

 

anbefaler secrets of speed videoene på youtube.

 

part1

part2

part3

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
entusiastene brukte dette flittig, feks "WR Quattro", betydde at en hadde 2.1L monsteret.

 

I 1980, da Quattro debuterte i Australia

 

Bilen ble en øyeblikkelig sukksess med og vinne San Remo Rally, og bare for at Audi ville vise at hvem som helst kunne eie en Quattro, var det også en kvinne med, Michèle Mouton.

 

Audi Sport Quattro S1 1985 kommer Audien de fleste tenker på når man hører "Quattro", Audi Sport Quattro S1.

agresivt styling kitt

 

Quattro S1 Evolution, ble den siste gruppe B bilen som ble laget

 

Pikes Peak:

Dette berømte fjell rallyet der det er om og komme raskest opp til toppen er også ett sted der Audi har vist hva Quattro S1 kan gjøre, og Michèle var den første kvinnen opp fjellet

 

Dette er en ur-gammel tråd, men da passer deg seg desto bedre med et nytt svar på ur-quattro.

 

1. Jeg har *aldri* hørt entusiaster omtale bilene sine som "WR quattro", "MB quattro" osv. Nærmeste jeg da vet er at enkelte sikkert kan omtale bilen sin som 20V quattro eller quattro 20V.

 

2. Quattroen debuterte igrunnen et HELT annet sted enn Australia, da som "klareringsbil" først i løypa...

 

3. Jeg tror Audi brukte Michele Mouton fordi hun kan kjøre bil, ikke nødvendigvis for å promotere at damer kan ha gromme kjøretøy.

 

4. S1 er 1986 modell

 

5. Stylingkitt er noe rånemannen i gata vil ha på raketten sin, og dermed handler inn stygg tupperware - dette er rallybiler med tekniske utviklinger.

 

6. Finnes ikke "quattro S1 evolution", det er et tullenavn på folkemunne - ikke aner jeg hvorfor. Den siste gr B Audi rally quattroen er derfor S1 nr 20

 

7. Michele Mouton var første Audi fabrikksfører opp Pikes Peak ja, men IKKE med en S1. Audis deltakelse var først med Michele Mouton i en rally Sport quattro, med Bobby Unser som kjørte S1 nr 20 året etter, og da til slutt Walter Röhrl som satt rekord i S1 nr 20 inklusive vingepåbygget.

 

Skulle det være noen spesielle ting du lurer på er du velkommen innom hjemmesiden min; www.ableitet.no

Endret av EyeLid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...