Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Trenger hjelp - ny pc fryser

Anbefalte innlegg

Heisann! Etter mye om og men, fikk jeg kjøpt meg den lan-PC-en jeg hadde sikla på i lang tid, og dette dagen før TG. Monterte alt uten noen særlig problemer, og alt virka smurt. Fikk bare innstallert windows før jeg reiste på TG, så jeg hadde det ganske travelt.

Når jeg kom på TG spilte jeg litt CS (noe jeg alltid gjør), og alt virka helt toppers. Men etter en god stund, stopper PC-en. Bildet fryser, og det kommer en BRRRR lyd i headsettet. Dette tenker jeg ikke noe mere over, og restarter PC-en og kjører spillet igjen. Nok en gang skrur PC-en seg av på akkurat samme måte, under Counter Strike 1.6 (og source). Dette har nå hendt hver eneste gang jeg spiller spillet i rundt 30min sammenhengende, og det er utrolig irriterende. Det første jeg tenkte på, var at den gikk varm. Dette kan nesten være avkreftet, da CPU ligger på rundt 45 grader i load, og alle andre temps ser også bra ut. Bruker AS5 kjølepasta og stock-kjøler. Alle andre temps er også ok. Prøvde også å fremtvinge at det fryser ved å kjøre 3DMark06 minst 5 ganger (dette er jo et mye tyngre program enn CS vil jeg tro?), noe jeg ikke fikk til. Hadde også PC-en inne til ItPro-support på TG, og de kunne ikke tenke seg at det var noe særlig annet enn dårlig temperatur. N

Er det noen i det hele tatt som kan tenke seg hva problemet er? Setter veldig stor pris på den som hjelper meg med dette.

Speccs:

Asus P5-E VM HDMI

Intel Q6600 (stock kjøler, men får Scythe ninja mini neste uke)

MSI Geforce 9600GT OC

OCZ 3GB DDR2-800 (er ikke bombesikker på timings)

MIST 600W

(Lian-Li PC-V350)

Mvh Tore, som setter veldig stor pris på hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig ikke så viktig. Om den responderer på caps lock er den ikke fullstendig fryst og tegner på problemer i user mode. Mens en fullstendig frys der caps lock ikke virker tegner på problem i kernell mode.

Uansett, at skjermen blir svart tyder på en feil i skjermdriveren. Det kan enten være skjermdriverens feil direkte eller at den blir "tvunget" til å kræsje.

Driver Verifier på skjermkortdriveren er ihvertfall første bud i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Har nå prøvd ut Driver Verifier (sjekka grafikkort driverne), uten hell. Skal prøve hovedkort driverne nå.

Men en ting jeg legger merke til. I SpeedFan, så er AUX(hva er AUX?) godt over 100 grader når jeg spiller. Dette må da vel ha noe å si?

Lenke til kommentar

Ingen feilmeldinger å spore, og nå har jeg brukt Driver Verifier på både skjermkortdriver og hovedkortdriver (til og med driveren for musa). Da er det litt rart at temperaturen for AUX (som er ei vifte) faktisk vises, og at den er 100 grader celcius. Dette er nødt til å være en bug.

Har tenkt på volt på minne allerede, og jeg prøvde meg litt ut der. Nå står den på AUTO, men jeg vet ikke hva jeg tør å prøve meg på. Hva kan være smart?

Hadde PC-en inne hos itpro-support på TG faktisk. Og de trodde det var varmen. De fikset ny kjølepasta, og rydda litt i kabler. Dette uten hell.

:dontgetit:

Lenke til kommentar
Nå står den på AUTO, men jeg vet ikke hva jeg tør å prøve meg på. Hva kan være smart?

Minnet er det første du tester skal ikke stå på auto.

Har tatt dette en del ganger før,her er vel en post med asus p5 og ocz.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=893096

Du må du finne ut hva du har.

http://www.cpuid.com/cpuz.php

Dem bør helst være like.

Kjører du 3gb virker ikke dualchannel,viss du ikke kjører sånn 2x1gb og 2x512gb.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...