GLN Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Klarte å sette kameraet mitt i ei gryte med vann i påsken, og etter det så har det ikke funket optimalt. Kameraet sto i ca 2cm vann i omtrent 20sek før jeg oppdaget det, nok til å få kameraet til å kortslutte. Dro kameraet opp og fikk ut batteriet temmelig fort, satte kameraet, objektivet og batteriet til tørking i et varmt skap i 24timer før jeg prøvde det igjen. Nå flimrer/blinker skjermen litt, objektivkontaktene er i ustand og det er dogg/vanndråper på speilet og mellom linseglassene i objektivet, så føler jeg kameraet oppfører seg litt rart, ikke rart det siden det har vært i kontakt med vann. Det er og merkbar dogg når jeg ser inn i søkeren, om det er i objektivet eller i huset vet jeg ikke. Kjøpte ikke kameraet med forsikring, men er det mulighet for å få pengene igjen eller få nytt kamera og objektiv? Har hørt at man kan prøve seg på reiseforsikringen(?) Er snakk om et Canon 30D + Sigma 17-70mm som er tapt, er bare 8-9dager til Aprilfesten;< Vil/ska ha kameraet til da. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Du kan muligens få dekket dette på reiseforsikringen, skader ikke å prøve. Les vilkårene for ditt respektive forsikringsselskap... Vil for fremtiden anbefale deg å tegne en såkalt verdigjenstandsforsikring - det dekker slike tilfeller som beskrevet her. For å kunne få en slik forsikring betinger det at du har flere forsikringer i samme selskap, f.eks innbo- og bilforsikring. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Siden det sikkert var ferskvann, så vil jeg gi kameraet litt lenger tid på å tørke opp. Jeg oppfatter 30D som et ganske tight kamerahus, så det kan kanskje trenge litt lenger tid til å bli kvitt all fuktigheten. Jeg ville i alle fall ikke vært altfor bekymret enda, siden vanlig ferskvann fører i alle fall ikke til noen skader ut over fuktighet (og evt kortslutning). Det siste virker det som om ikke har skjedd. At objektivet ikke kommuniserer med kamera har jeg ingen forklaring på, men en telefon til Serviceproffen på tirsdag kan kanskje gi svar på ditt spørsmål. Lenke til kommentar
GLN Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2008 (endret) Hvordan kan jeg få bort duggen inni objektivet? Kameraet har stått tørt siden Onsdag, hvor mye lengre vil du si at det skal stå? Endret 22. mars 2008 av Pirja Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Mulig du vil få sakene til å funke sånn short term, men det er fare for at begge deler vil ta kvelden tidligere enn normalt pga vannet. Greit nok at ferskvann ikke forårsaker rust eller kortslutning på samme nivå som saltvann, men i det øyeblikket vannet kom inn i utstyret ditt var det ikke lenger ferskvann. Fotoutstyr inneholder en masse kjemikalierester, olje etc som er mer enn nok til å skape rust og kortslutning med tiden. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Ang. forsikring ville jeg forsøkt å få dette dekket på reiseforsikringen. Verdisaksforsikring er sjelden lønnsomt. Hadde jeg tegnet forsikring på alt jeg har av bærbare dippedutter, så ville jeg gått med et stort underskudd med tiden. Sett heller de pengene inn på en konto, så vil den for de fleste gå med kraftig overskudd med tiden fremfor at pengene forsvinner til et forsikringsselskap. Jeg er for å tegne forsikring på hus, innbo, bil, hytte, båt og andre ting man ikke kan miste uten å gå personlig konkurs. Men for slike småting, er det bedre å ha en egen "forsikringskonto" Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Ang. forsikring ville jeg forsøkt å få dette dekket på reiseforsikringen. Verdisaksforsikring er sjelden lønnsomt. Hadde jeg tegnet forsikring på alt jeg har av bærbare dippedutter, så ville jeg gått med et stort underskudd med tiden. Sett heller de pengene inn på en konto, så vil den for de fleste gå med kraftig overskudd med tiden fremfor at pengene forsvinner til et forsikringsselskap. Jeg er for å tegne forsikring på hus, innbo, bil, hytte, båt og andre ting man ikke kan miste uten å gå personlig konkurs. Men for slike småting, er det bedre å ha en egen "forsikringskonto" Smak og behag. Selv betaler jeg en årlig premie på ca 2 % av det forsikrede utstyrs verdi. Det gir for meg en ekstra trygghet og jeg er ikke redd for å reise på ferie med dyr optikk, hard bruk osv, osv... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 (endret) Smak og behag. Selv betaler jeg en årlig premie på ca 2 % av det forsikrede utstyrs verdi.Det gir for meg en ekstra trygghet og jeg er ikke redd for å reise på ferie med dyr optikk, hard bruk osv, osv... Ja, det var ikke så dyrt. Tenkte mer på de forsikringene der man betaler 800-1000 kroner i en engangssum for å forsikre kameraet/objektivet i 3-4 år. Om man kjøper fire gjenstander og setter tilsammen 4000 inn på en egen konto, så kan man faktisk ødelegge en ting/reparere en ting og fortsatt ha penger igjen Selv har jeg aldri ødelagt noe bærbart (bank i bordet), og hadde jeg kjøpt forsikring på alt, hadde det vært et stort tap for meg. Jeg kan miste/ødelegge et par mobiler, et kamera og en mp3 spiller og fortsatt ha tjent på å ikke ha valgt forsikring. Men har man for vane å miste eller ødelegge ting, eller som i ditt tilfelle ha en ekstra trygghet, kan det være greit å ha en forsikring. Men jeg ønsker ikke å betale for at andre er uforsiktige. Endret 24. mars 2008 av Super8 Lenke til kommentar
GLN Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 Har sendt inn skademeldning og kvittering til reiseforsikringen nå. På skademeldingen så måtte jeg oppgi pris, og siden mitt 30D ble kjøpt på tilbud til 4999,- og det egentlig koster mer har jeg rett til og krever penger til evt et 40D? Siden 30D er vel strengt talt på vei ut av alle butikker. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Er kameraet gått ut, har du rett på det tilsvarende vare koster i dag (så vidt jeg vet). Med mindre forsikringsselskapet finner et 30D til deg, tror jeg du med god samvittighet kan sende de en bekreftelse på pris på 40D. Lenke til kommentar
GLN Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 Godt å høre, da prøver jeg meg Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 30D er fremdeles i salg, så det er prisen på dette idag du skal ha igjen. Når kameraet til slutt er helt tomt i butikkene så er det nærmeste, liknende kamera evt en kalkulert verdi du får igjen. Lenke til kommentar
GLN Skrevet 9. april 2008 Forfatter Del Skrevet 9. april 2008 30D er fremdeles i salg, så det er prisen på dette idag du skal ha igjen. Når kameraet til slutt er helt tomt i butikkene så er det nærmeste, liknende kamera evt en kalkulert verdi du får igjen. Jeg kjøpte det jo på JP's tilbud til 3999,-, og ser at dagens pris på 30D hus er på 4999,- Da har vel jeg lov for forlange 5000,-? Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Du har ihvertfall lov til å opplyse dem om at nypris nå er 4999 og så vente på skadebehandlingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå