Gå til innhold

GTX vs X2 eller neste generasjon skjermkort?

Duqe

Anbefalte innlegg

Har fra før et overklokkket GTS 320MB, begge kortene som er nevnt i topic koster fra ca 2350-2600kr, men kommer jeg til å bli overrasket over ytelseforskjellen fra mitt kort?

Holder det med cpuen jeg har?

Skal også klokke ned cpuen for å holde tempen nede pga støyen.

Endret av Duqe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror ikke at du merker så veldig stor forskjell og at det er verdt å bytte

Glemte også å nevne at jeg bruker 24" til spilling, akkurat nå så går det greit men vil trolig nok slite med nyere spill om ikke så lenge. Tror dere at det er mer økonomisk å satse på f.eks 9800gtx (hvis det kommer)?

Lenke til kommentar

Med en 24" ville jeg helt klart valgt en 3870X2 - den har betydelig mer muskler (i de spill hvor Crossfire fungerer) og koster omtrent det samme som en GTX - og driverene til X2´en blir bedre og bedre for hver release.

Er vanskelig å spekulere noe som helst ang. 9800GTX.

Lenke til kommentar

3870X2 klokker en del, den er i uansett i en annen klasse, og i 1900x1200 oppløsning er selv et enkelt 3870 betydelig bedre enn ett GTS 320 - klokket eller ei, selvsagt er det noen spill som er veldig Nvidia vennlige akkurat som det er ATI vennlige spill (f.eks Half Life 2 serien). Ditt kort er basert på den "gamle" G80 chippen og ikke G92 som de nye - dessuten på såpass høye oppløsninger begynner 320mb ram å bremse seriøst.

Standard 3870 med de siste driverene (8.3) er mer i 8800GT/GTS 512 klassen - og når du får 2 av dem på samme kort - samtidig som Crossfire skalerer bedre enn SLI......

Lenke til kommentar

Regner med at jeg kommer til å gå for et X2 kort om ikke så lenge, mest pga ytelse per krone og heller ikke støttet ATI siden 9800pro.

Men i testen under så er gpu klokket til 855 og ram til 955 og det resulterte ingenting merkbart, er den da noe særlig klokkbar? Og hva er maks tempen for kortet?

Legit Reviews

Lenke til kommentar

Jeg kjører 2x 3870 i crossfire, så jeg kan ikke svare deg på det, men det er mange her på forumet som kjører 3870X2, så du få nok svar.

Kan i alle fall si at standard 3870 er ganske klokkevillig, mine kjører på 850/1220 helt greit - går høyere også, men greit å ha litt margin.

Jeg gikk i fra ganske så heavy overklokket 8800 GTS 640 og merker STOR forskjell på høye oppløsninger. Men det var først med 8.3 driverene Crossfire funket helt smertefritt hos meg - de tidligere driverene var det mye tull med.

Lenke til kommentar

For meg valget står mellom 9800GTX og 3870X2, mem meindere prisen på 9800GX2 faller en god del snart. Med disse alternativenene bør jeg nok venta ett par uker til for å se offecielle benchmark på GTX for å ta en endlig avgjørelse.

Men ett spm.: Har det væer kraftige prissfall på 3870X2 i det siste? eller forventes snart?

Lenke til kommentar

Nå er vel ikke 9800GTX ikke akkurat ventet vært øyeblikk? Uansett er det bare en overklokket 8800GTS 512 - akkurat samme chip - Nvidia er nødt til å selge en del 9800GX2 før de kommer med noe som slår det.

Blir nok ikke noen spesielle priskutt på 3870X2 sålenge 9800GX2 holder seg på det prisnivået det har, i forhold er jo 3870X2 et røverkjøp.

Lenke til kommentar

Etter den siste annonseringen, skal lanseres om 3 dager, den 25., men noen rykter sier at den kan forskinkes intil 1. apr.

Jeg tror ikke det er så langt unna, men uansett blir det en spendnede lansering på flere måter. Først, på hvordan den kommer til å yte, også hvordan den kommer til å påvirke prisene på dette rotete segemnetet med så mange "nesten likt" kort.

Lenke til kommentar

Nå viser deg seg som sagt at 9800GTX er enda ett "nesten likt" kort igjen - Nvidia begynner å få mange av dem nå, som sagt er det basert på 8800 GTS 512 (G92) - etter previews jeg har sett burde det absolutt hete 8800 GTX 512, det er med andre ord ikke snakk om noe ny arkitektur som mange håpet på - dermed er vel egentlig ytelsen gitt på forhånd, det blir bra, men ikke spektakulært mye bedre enn GTS 512.

Kjempeskuffende av Nvidia - bra for ATI.

Lenke til kommentar
Med en 24" ville jeg helt klart valgt en 3870X2 - den har betydelig mer muskler (i de spill hvor Crossfire fungerer) og koster omtrent det samme som en GTX - og driverene til X2´en blir bedre og bedre for hver release.

Uthever en viktig ting i den setningen. Det er langt i fra bare drivere som har noe å si for ytelsen her. Hvor godt spillet støtter SLI/Crossfire har også mye å si.

Man bør tenke seg om før man kjøper kort som er avhengig av god multi-GPU støtte før å yte fult ut (uansett om det kommer fra nVidia eller AMD)

1. Standard 3870 med de siste driverene (8.3) er mer i 8800GT/GTS 512 klassen - og når du får 2 av dem på samme kort -

2. samtidig som Crossfire skalerer bedre enn SLI......

1. Det stemmer ikke, med siste drivere (Cat 8.3 & FW 174) så ligger fremdeles 3870 et hakk under 8800GT, spessielt hvis man bruker mye AA og AF. 9600GT gir standard 3870 en god match med AA og AF på.

2. Dette stemmer ikke. Sammenligner man igjen med siste drivere så er dette rimelig likt.

Men ett spm.: Har det væer kraftige prissfall på 3870X2 i det siste? eller forventes snart?

Det har vært et prisfall, spesielt etter at ytelsen til 9600GT i SLI ble kjent.

Lenke til kommentar

Hva med 8800 Ultra kortet da? Står mellom X2 og det for meg. Crossfire eller SLI da selvfølgelig :devil:

8800 Ultra betyr vel 790i kort til blodpris, og CF med X2 betyr nytt P5K deluxe evt. Premium. Hva ville gutta valgt her?

Lenke til kommentar

Jeg har nå endret topic hvis noen skulle spekulere å vente til kommende skjermkort generasjon.

Har sett noen av testene til 9800GX2 ytelse så er den nokså overlegent sammenlignet med X2 men det samme gjelder også prisen som da er 2000kr dyrere. Og hvis 9800GTX er 2xGTS 512 så blir det sikkert ikke billigere enn 9800GX2. Og da gidder jeg ikke i tillegg å vente på at prisen skal synke.

Lenke til kommentar
Hva med 8800 Ultra kortet da? Står mellom X2 og det for meg. Crossfire eller SLI da selvfølgelig :devil:

8800 Ultra betyr vel 790i kort til blodpris, og CF med X2 betyr nytt P5K deluxe evt. Premium. Hva ville gutta valgt her?

GTX og Ultra er jo nesten samme kortet, og prisforskjellen er jo på størrelse med månen :blink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...