Gå til innhold

Ta fagbrev basert på "jobb erfaring"?

Anbefalte innlegg

Heisann folkens.

Jeg skal begynne som skipselektriker etter sommeren, og lurer på:

Om jeg tar vg2 og vg3 automasjon som hospitant, de månedene jeg ikke er på sjøen, og tar den avsluttende eksamenen til hvert av årene, kan jeg da:

Ta fagbrevet etter å ha jobbet 2 år (er vell det læretiden er for automatiker?) på båt, siden jeg på båt jobber veldig mye med automasjon? Jeg er jo da ikke lærling innen automasjon, eller "automatiker lærling" men mye jeg gjør på båt er jo automatiserte anlegg, og jeg tror jeg har lest en plass at jeg kan søke om å få ta fagprøven om jeg har erfaring fra jobb?

Er dette såfall vanskelig å få godkjent slik at jeg får lov til å ta fagprøven?

Takker for svar, og god påskeaften :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, det er ikke alle opplærings kontor som godtar at du tar to fagbrev på en gang, men det er verdt ett forsøk. Det skal da sies at du skal jobbe en plass som er godkjent for å ha automatiker opplæring. Jeg vil da også tilføye at den automatikken du har på VK1 Elektro ikke er den samme som på automatiker linja, men vist du jobber med styring og regulering, transmitter, ventiler, måleutstyr alla hastighet, temperatur, nivå, trykk så kan det brukes som argumenter for å få godskrevet noe av opplæringstiden. Du vil ikke få godskrevet 2 år da du er på rotasjon.

Ønsker deg hvertfall lykke til med det, det er en bra invistering !

Lenke til kommentar

Hei Igjen.

Om du ikke kan ta fagbrevet på denne måten har du allikavel vist at du har stor interesse for elektro generelt og du får ett utvidet spekter og større forståelse for prosess, så kan ikke se annet enn at det må være pluss. For det andre viser det at du ikke er tiltaksløs og heller bruker fritiden din på videreutdanning enn å bare gå rundt å dasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...