Webgrid Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 (endret) Hei, Akkurat ferdig med total renovering av ny leilighet. Nå har vi 4 nettverkspunkter i forskjellige vegger + patchepanel til disse. Jeg prøvde nettet på i går uten noe kontakt. ( Det er indikasjon på pc-aktivitet mot modemet, men ingen annen kontakt ellers) I frustrasjonen åpnet jeg nettverkskontaktpunkt fra veggen og finner at de har koblet ledningene i følgende rekkefølge: 1: hvit-oransje 2: grønn 3: hvit-grønn 4: oransje 5: hvit-blå 6: blå 7: hvit-brun 8: brun Alle nettverkspunktene ser ut til være i denne rekkefølgen, så det er ikke noe kryssover. Er noen kjent med denne konfigurasjonen ?! //Olav Endret 22. mars 2008 av Webgrid Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 (endret) Det er noe merkelig med den koblingen ja. Parene er noe snudd om. Ta en titt her: http://www.ertyu.org/steven_nikkel/ethernetcables.html Endret 22. mars 2008 av la7dfa.com Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Det er veldig mange som tror de kan montere nettverkskabler i dag uten å faktisk vite hva de driver med. Det mest skremmende er at dette også faktisk gjelder montører. Som et eksempel har vi nettopp renovert en stor del av kontorlokalet vårt der eg jobber. Vi leide inn montører i fra et annerkjent montørselskap og ble enig om en veldig klar kravspekk: x antall punkter med skjermet Cat6 installasjonskabel. Det som faktisk ble montert var uskjermet Cat5E "droppkabel"/"patchekabel". Under diskusjoner i ettertid har kompetansen vært fraværende. Og det virker også slik i dette tilfelle. For å få en nettverkskabel til å fungere innenfor tiltenkt spesifikasjon er det mange måter man kan koble de på, men det du beskriver her er ikke en av de. En nettverkskabel består av fire par ledere hvor hvert par er tvunnet(herav twisted pair = TP) med en viss vridning pr meter. For å være pirkete kan man da også påpeke at man ikke skal tvinne opp enden på kabelen mer en absolutt nødvendig. For at signalet skal fungere i kabelen som tiltenkt så er det to par som brukes. Et til sending og et til mottak. Hver og en av disse skal foregå på hvert sitt fargepar. For å gjøre alt litt mer komplisert så er ikke kontakter/plugger lagt opp enkelt med sending på 1 og 2 og mottak på 3 og 4. Parene skal være som følger: Par 1(leder 1 og 2), par 2(leder 3 og 6), par 3(leder 4 og 5) og par 4(leder 7 og 8). Hvilken farge man bruker hvor har faktisk ingenting å si, bortsett i fra at om man holder seg til en standard er det lettere for andre å feilsøke i ettertid. Og her er det fargerekkefølgen kommer inn i standardene. Det finnes to store standarder som heter TIA/EIA-568-B og TIA/EIA-568-A. Forskjellen her er at oransje og grønn har byttet plass. Dokumentasjon har man bla her: Wikipedia Eg ville krevd dette fikset på. Den største risikoen kan komme dersom du bruker litt mer avansert nettverksustyr som for eks PoE, som faktisk kan sende 48V inn på nettverkskabelen. Her er det da ytterts kritisk at denne strømmen kommer på tiltenkte ledere og ikke på de andre. Slikt utstyr har som vanligvis funksjoner som gjør at dette ikke gjør skade, men det er ikke vits i å ta tjangsen på at det går bra. Det mest typiske eksemplet eg kan komme på som ikke vil fungere hos deg er bruk av kabelsplittere. Siden hver nettverkskabel har fire par men kun bruker to, kan man få kjøpe kabelsplittere som gjør at man kan koble til ekstra utstyr på de to parene som ikke er i bruk. For at disse skal fungere må punktene være koblet rett i forhold til par(ikke nødvendigvis farge). Men lykke til! Lenke til kommentar
Webgrid Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2008 (endret) Jeg gjør endringene i kontaktpunktene selv, nettverkspunktene er toppen av isfjellet når det gjelder slurv fra dette firmaet. Jeg også bestilte Cat6 opprinnelig, men fikk installert Cat5 "patchkabel". Takk for hjelpen. Når blir det bestille litt utstyr fra nettbutikkene for koble egne kabler, og det skal bli morsomt :-) Endret 22. mars 2008 av Webgrid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå