Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvordan konfigurere RAID-disker?

Anbefalte innlegg

Maskinen tror at RAID-disken jeg bruker bare har 120gb istedet for 240 av en eller annen grunn. Har prøvd å bruke windows til å sjekke diskene, men windows tror også at det bare er 120gb.

Jeg vet at når maskinen starter så pleier det å være en hotkey for å gå inn på RAID-configuration, men nå starter pcen så raskt at jeg ikke rekker å se hva slags hotkey det er. Så jeg rekker ikke se hva jeg skal trykke. Jeg mener altså en meny der det bla. står "create array, mirror disk, recovery" osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok...

men hvor er spørsmålet ditt egentlig? Hva er det du vil vite? Holder du på å sette opp RAID-0, eller mener du at det allerede skulle være operativt nå? Hvor stor er harddiskene du skal sette opp, og er det snakk om 2 eller flere?

Har du problemer å finne ut hotkeyen til RAID mens maskinen booter, så bare trykk "pause" knappen på tastaturet for å fryse skjermbildet mens den holder på å starte opp, slik at du kan ta deg god tid til å lese.

-Stigma

Lenke til kommentar
tipper du mangler 48bits lba-støtte

48bit LBA problmatikken (med at BIOS ikke kan gjenkjenne over 137gig på en enkelt disk dersom den ikke har denne støtten), gjelder vel ikke her, i og med at det er snakk om sansynligvis 2x120gig om jeg anntar riktig. Bare fordi om du sette dem i RAID betyr jo ikke at BIOS ser dem noe anderledes. BIOS vil fremdeles se dem som separate disker sidne RAID ligger på et mye høyere systemnivå enn BIOS.

Jeg tror derfor dette neppe er problemet.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...