Gå til innhold

Vikeplikt etter høyreregel- unntakene?

hchult

Anbefalte innlegg

Hvilke unntak er det som gjelder når en kjører på vanlig vei?Forvirret ettersom jeg har hørt både det ene og det andre..

Vikeplikt for vei som har >5 husstander?? Stemmer dette..?(Dette skal ha kommet fra en i politiet,selv har jeg aldri hørt om denne regel.Er det det som gjelder hvis nummerskiltningen opplyser at det er minst 5 hus på den veien?

Eklsempel: Kjører en inn på Bønesskogen har en vikeplikt for veien til høyre som er skiltet Bønesheia = ny vei. Men ved høyrevei som kun er skiltet med numre,skal dette tolkes som en fortsettelse av veien en befinner seg på,og en har dermed ikke vikeplikt her..??

Ingen vikeplikt for vei ut fra:

*Parkeringsplass

*Bensinstasjon

*Privat utkjørsel fra bolig

* ?

* ?

Flere unntak som kan føyes til her?

Håper noen med peiling svarer!",) Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri hørt at antall hustander i vei har noe å si. Enten er det vei eller ikke, og er det vei har man vikeplikt.

Man kan ikke dra rundt å telle antall hus i en vei for å vite om man skal vike eller ikke.

Endret av Gromle
Lenke til kommentar
Her har du noe info: http://www.bilforumet.no/juridisk/182744-h...ss-gjelder.html

Det er tydeligvis jurister som vanker på det forumet også, så du kan nok få et bedre svar der. Ellers blir det å finkjemme det norske lovverket.

Hmm,var ikke lett å finne ut av dette..En del som ikke kjenner reglene,virker som om mange er litt forvirra!Nå påstas det at en har vikeplikt for vei ut fra parkeringsplass..!?Unntak i unntakene..?

Skal følge med i de forumene som finnes og håper jeg etterhvert får klarhet i ka som gjelder.

Takker for tips!

Lenke til kommentar
Har aldri hørt at antall hustander i vei har noe å si. Enten er det vei eller ikke, og er det vei har man vikeplikt.

Man kan ikke dra rundt å telle antall hus i en vei for å vite om man skal vike eller ikke.

Nei sant..?en del som nevner denne regelen rundt om!kan ikke huske at dette ble nevnt da jeg gikk på teorikurs for noen år tilbake..

Kordan ser man at veien er privat?er de alltid skiltet??

Åh,frustrerende å ikke vite..*leter etter svar*

Lenke til kommentar
hva med det som står her: KNA ekte bilglede, Hvem har vikeplikt

Ja kom over den siden,leste litt på det..men huff så lite konkret jo.Mange ord og blabla,uten at jeg ble stort klokere.Vurdere hvert tilfelle om veien er åpen for alle eller privat?har jo ikke tid til å gjøre det på en oppkjøring lissom?Skjønner ikke dette..selv om jeg så gjerne vil.

Noen som fikk noe ut av det som står der?

Uansett tusen takk for at du svarte og sjekka opp litt!",)

Lenke til kommentar

egentlig så er det jo ikke verre en at man finner:" Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)" på lovdata og ser der. :p slik som jeg gjorde nå, der står det

§ 7. Vikeplikt

1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.

2. Kjørende har vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre. Det samme gjelder når kjørende som vil svinge til venstre, vil få kjøretøy på sin høyre side.

3. Kjørende som vil svinge, har vikeplikt for gående eller syklende der det skal kjøres inn.

4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen.

5. På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare.

6. Om nødvendig skal kjørende som møtes, i god tid vike tilstrekkelig til høyre og kjøre sakte eller stanse. Er en del av vegen sperret, har den vikeplikt som har sperringen på sin side.

0 Endret ved forskrift 6 mars 1998 nr. 181 (i kraft 1 mai 1998).

kilde

*edit* var kanskje helst den nummer fire der som er det vi er ute etter her

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
egentlig så er det jo ikke verre en at man finner:" Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)" på lovdata og ser der. :p slik som jeg gjorde nå, der står det
§ 7. Vikeplikt

1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.

2. Kjørende har vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre. Det samme gjelder når kjørende som vil svinge til venstre, vil få kjøretøy på sin høyre side.

3. Kjørende som vil svinge, har vikeplikt for gående eller syklende der det skal kjøres inn.

4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen.

5. På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare.

6. Om nødvendig skal kjørende som møtes, i god tid vike tilstrekkelig til høyre og kjøre sakte eller stanse. Er en del av vegen sperret, har den vikeplikt som har sperringen på sin side.

0 Endret ved forskrift 6 mars 1998 nr. 181 (i kraft 1 mai 1998).

kilde

*edit* var kanskje helst den nummer fire der som er det vi er ute etter her

Intet nytt under solen. Alle her har forstått at det dreier seg om pkt 4, men spørsmålet er hvordan man skal klare å i hvert enkelt tilfelle vurdere hvorvidt veien er åpen for alminnelig ferdsel eller ikke...

Lenke til kommentar

spørsmålet stilt av trådstarter mener jeg er besvart.

eneste er denne påstanden om en vei med mindre en 5 husstander har vikeplikt. med mindre det en slik vei er merket privat vei så kan man anta et den er offentlig og dermed skal vanlig høyreregel følges (med mindre annet er skiltet)

med mindre annet er skiltet så er alle veier offentlige, innkjørsler til privat husstand unntatt.

kan ikke si jeg noen gang hittil i min kjøretid (i skrivende stund 5 år) har hatt problemer med å skille de fra værandre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for innspill

Menne..

Eks: Kjører en inn på Bønesskogen har en vikeplikt for veien til høyre som er skiltet Bønesheia = ny vei som er åpen for anminnelig ferdsel.

Men ved høyrevei som kun er skiltet med numre,skal dette tolkes som en fortsettelse av veien en befinner seg på,og en har dermed ikke vikeplikt her..??

Lenke til kommentar
Takk for innspill

Menne..

Eks: Kjører en inn på Bønesskogen har en vikeplikt for veien til høyre som er skiltet Bønesheia = ny vei som er åpen for anminnelig ferdsel.

Men ved høyrevei som kun er skiltet med numre,skal dette tolkes som en fortsettelse av veien en befinner seg på,og en har dermed ikke vikeplikt her..??

jeg ville tolket det som en vanlig vei.

Lenke til kommentar

..Du mener det,okei? er dere andre enig?

Hvis det viser seg at denne veien bare har 4 hus,er det derimot ikke en vei??Hallo..?Jeg kanke si jeg liker den telle-hus-regelen..

1,2,3...4 hus der ja..bang!Så smeller det..Noen forholder seg til denne tellingen,andre ikke.Hvorfor kan ikke kjøreskolene si det samme da..?*sukk*

Mulig jeg må ha dette med vikeplikt inn med teskje,for jeg sliter under øvelseskjøring på vanlig vei,spes når høyreveiene kommer tett og jeg ødelegger flyten i trafikken.Den jeg kjører med sier en ting,noe annet kom fra en i politiet og andre på forum nevner andre ting..*sukk* Kordan skal jeg bli klok på dette,lurer jeg da..

Det er ikke alltid slik at en privat vei er merket med skiltet "Privat vei",er det vel?Noen ganger må man lese det utifra kordan veien er..?

Hilsen en som vil få dette til..

Takker og bukker for at dere gidder ta dere tid til å komme med innspill",)Thanx!

Lenke til kommentar
Takker og bukker for at dere gidder ta dere tid til å komme med innspill",)Thanx!

Som det står i lenken lengre opp her:

Som en oppsummering kan man si at både arten og omfanget av den ferdsel som kan forventes på veien eller i området, står sentralt i vurderingen.

Du må gjøre en subjektiv vurdering, altså. Om veien er privat eiet eller offentlig eiet er altså ikke av betydning. Det finnes mange private veier som er åpen for alminnelig ferdsel (med tilhørende høyreregel).

Endret av spøkelse
Lenke til kommentar

Hvis man fokuserer på "almen ferdsel" her så har det vel ikke noe å si om veien har 2,3,4 eller 5 hus. En bil som kommer ut fra denne veien har muligens kjørt et stykke siden han var på privat eiendom og oppererer ikke lenger under noen av untakene listet i pt4 sitert lenger opp i tråden.

I den subjektive vurdering her tror jeg man må tenke over hvordan bilen som kommer fra høyrevei oppfatter sin situasjon. Han er ikke på privat eiendom, og kan derfor oppfatte deg som en vikende part. Da hjelper det lite å komme senere og si "jamen du kom fra en vei med veldig få hus".

Lenke til kommentar

Det er dessverre ikke mulig å gjøre regelen så klar som du ønsker, men veier som kommer fra høyre vil vanligvis ha forkjørsrett med mindre de er merket med vikeplikt, eller det er opplagt at de kommer fra et av unntakene (gårdsplass++). Det lureste du kan gjøre er å gå ut fra at du har vikeplikt hvis du er i tvil, det skal mye mer til å styrke for det enn for å bryte vikeplikten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

At antall husstander har noe å si vil jeg tro har svært lite å si for hvordan man kjører i praksis.

"Tommelfingerregelen" jeg bruker er som følger:

- Hvis man ser et gateskilt er det vanlig gate og da skal man vike. Gateskilt er ikke vanskelig å kjenne igjen, hvit med sort ramme og gatenavn.

- Er det "privat eiendom" (feks hvis det går rett inn i garasjen til en random dude) eller et sted hvor biler stopper/parkerer/hviler (feks parkeringsplass eller bensinstasjon) skal man IKKE vike.

Men som en annen sier, i tvilstilfeller er det best å vike. Også i tilfeller hvor man "vet" at man har rett, men innser at det er lett for andre å ta feil. På stedet jeg kommer fra er det et veikryss hvor det går en privat vei til et borettslag. Fra avstand ligner det på et vanlig gateskilt, men kommer man nærmere ser man at det er et privat skilt og ikke et gateskilt. Det riktige vil være å IKKE vike her, men det kan likevel være lurt å gjøre det da det plutselig kan komme en fyr ut av veien som tror at han har forkjørsrett der pga skiltet.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...