Camoflash Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 (endret) Jeg lurer på om det er noen som kan hjelpe meg med få en 40d til å ta opp video. Det burde teoretisk være helt mulig, siden vanlige digitale kamerar gjør det samme. Hvor stor kvalitet trur dere man kan få på sånt. Det er jo ganske kraftig prosessortype i disse nye canon slr kameraene. Vil tru de overgår digitalkameraene. Ved første øyenkast vil jeg tru at det eneste man hadde trengt å gjøre var å endret softwaren eller satt inn en dv lagringsstasjon med en kopling til sensor eller no.. Takker for alle svar! Endret 22. mars 2008 av Camoflash Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Nei, det er ikke mulig. Vanlige speilrefleks-sensorer er ikke beregnet på slikt. Det kommer etterhvert, men det å modifisere ett eksisterende kamera til slik bruk er stort sett helt umulig. Vanlige kompaktkamera har lenge brukt kontinuerlig sensoravlesning i lav oppløsning til å bruke skjermen som søker, og dermed er det ikke så vanskelig å legge inn videoopptak når man er på designstadiet. Kjøp deg ett godt HD-kamera hvis du vil ta opp video med grei kvalitet - red one burde holde Lenke til kommentar
pederk Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 (endret) Vanlige kompaktkamera har lenge brukt kontinuerlig sensoravlesning i lav oppløsning til å bruke skjermen som søker, og dermed er det ikke så vanskelig å legge inn videoopptak når man er på designstadiet. Høres ut som LiveView for meg. Er enig i at med rett software høres det mulig ut, men jeg har ikke sett noe til det enda, noe jeg syns er like greit. Skal man filme så er det ikke dslr man skal ha, som jzono1 sier. Endret 22. mars 2008 av pederk Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Det er sikkert ikke umulig å få til, med å modde. en ny 40D til 10k for å få videofunksjon virker ikke særlig lurt. Men er det noen som gjør det og legger oppskriften ut på nettet skall jeg studere det. Vil du ha video i god kvalitet tror jeg det er bedre å kjøpe et bra videokam. Men det høres morsomt ut. Lenke til kommentar
VegardSK Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Man kan da filme med 40D! Omtrent like mange bilder i sekundet som de første videokameraene, som lå på 5-10 bilder pr.sek. 40D klarer jo 6.5 i sekundet så det kan filme Hehe, nei men kan jo hende det kommer en software i "framtiden" som nevnt tidligere. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Tror nok noen her inne bør lese litt teori og avansert teknologi før man uten videre kan påstå at man kan bruke 40D som videokamera Det er nok ikke bare en enkel modd/enkel endring i software som skal til, nei. Jeg har ikke nok teknologisk utdanning til å si at det er helt umulig, men verken sensor eller annen teknologi i et speilrefleks er laget slik at det i utgangspunktet skal være mulig. Derfor er det nok ganske omfattende inngrep som må gjøres om man skal få til det. Lenke til kommentar
Camoflash Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2008 Jeg har funnet ut at det er 35mm adaptere man kan lage som kan koples til videokamera som man kan feste canon EF linser til. Fungerer fett, men sikkert ikke så bra som SGPro. Men hadde vert fett å prøvd. Link: http://www.metacafe.com/watch/662747/how_t...c_35mm_adapter/ Lenke til kommentar
pederk Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Tror nok noen her inne bør lese litt teori og avansert teknologi før man uten videre kan påstå at man kan bruke 40D som videokamera Det er nok ikke bare en enkel modd/enkel endring i software som skal til, nei. Jeg har ikke nok teknologisk utdanning til å si at det er helt umulig, men verken sensor eller annen teknologi i et speilrefleks er laget slik at det i utgangspunktet skal være mulig. Derfor er det nok ganske omfattende inngrep som må gjøres om man skal få til det. Digitale speilreflekskameraer er ikke laget for at det skal være umulig å filme, men for at det skal være best mulig å ta bilder. Speilreflekskameraer med LiveView er laget for å kunne produsere en strøm av lavoppløselige bilder for visning på skjermen. Det som gjenstår er å kunne lagre de bildene i et filmformat på minnebrikken. At kameraprosessoren skal kunne klare det med rett software virker sannsynlig. Ingen av oss som hevdet at det var enkelt. Om det var det så hadde vi sett det over alt allerede. Det som forundrer meg er vel at du ber oss om å "lese litt teori og avansert teknologi" når alt vi gjør er å synse, og at du følger det opp med å synse med tilsynelatende like kvalifikasjoner selv. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Nikon D300 sender jo ut HD bilde ved live view via hdmi utgangen, så kamera klarer fint å prosessere og sende ut signalet, man trenger i teorien da bare en software i kameraet som kan lagre det signalet som en videofil. Men hvordan det kan gjøres har jeg ikke peil på. Man kan evt. lage en ekstern HDMI opptaker, men vil vel si at det er tungvindt. Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Med liveview til pc, og et program som for eksempel fraps, så burde det gå heilt fint å få ein video ut av dette, oppløsninga og kvalitet er jo noko anna. Dessuten; kven gidd vel å dra med seg et slr på og pc for å få ein video som ligg på samme nivå som ein gamaldags mobiltelefon med filmfunksjon? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Det som forundrer meg er vel at du ber oss om å "lese litt teori og avansert teknologi" når alt vi gjør er å synse, og at du følger det opp med å synse med tilsynelatende like kvalifikasjoner selv. Ut fra hva enkelte skriver, virker det som jeg vet mer om de teknologiske begrensningene i et speilrefleks enn det de gjør. Og leser du det jeg skriver, så skriver jeg at jeg ikke har nok teknologisk utdanning til å si at det er helt umulig. Men jeg vet nok til å si at det ikke er så lett å få til som enktelte tror. Noe annet har jeg aldri påstått. Prøv å les litt nøyere hva andre skriver før du angriper innlegget. Det er riktig det du sier med live-view, men du påpeker også at bildene er lavoppløselige. Ja, man kan sikkert få video ut av det, men det vil bli veldig dårlig kvalitet (hakkete, dårlig oppløsning osv...). Jeg trodde man snakket om brukbar videokvalitet her. D300 er vel det som er nærmest med sin HDMI utgang... men da må man koble til en ekstern opptaker. En annen ting er at det ikke er bra for sensoren i et speilrefleks å være konstant aktiv da den blir varm og skaper mye støy. Den er i utgangspunktet ikke løget for å være konstant aktiv, og derfør bør man ikke bruke live-view annet enn i krisesituasjoner, og ikke ha den på lenger enn nødvendig. Det vil si, at om man skal bruke et speilrefleks til "seriøs" video (trådstarter snakker om DV som gir meg inntrykk av at han vil ha litt mer seriøs video enn fra et kompaktkamera), må man bytte ut sensoren. En speilreflekssensor som skal gi like god bildekvalitet som dagens sensorer, og det selv om den er konstant aktiv, er dyrt... veldig dyrt... om det i det hele tatt finnes. Det er blant annet DET jeg mener med omfattende inngrep. Så skal man filme med et speilrefleks, må man nok vente til det faktisk kommer kamera med denne funksjonen. Med dagens kamera må man gjøre ganske omffatende inngrep. Og bare for å oppsummere mitt svar på ditt innlegg... jeg har ikke nok teknologisk utdanning til å si at det er helt umulig, men jeg kan si med sikkerhet at det kreves omfattende ombygging og inngrep for å få til en god løsning. Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Hvorfor ikke la et speilrefleks være et speilrefleks, og et videokamera være et videokamera, en mobiltelefon være en mobil??? Hvem lager et speilrefleks med mobiltelefon? Jeg kaller det utstyrsfreakere som ikke har noe med faget/hobbyen foto å gjøre. Ikke før 450D kommer på markedet er det noen her på forumet som spør etter 50D??? Det neste blir vel at kamera skal kunne velge motivet selv??? Til dere som er seriøst fotointeresserte; Hjelp til å holde et fotoapparat (stillbildekamera) på det nivået det skal brukes til; nemlig til å ta bilder med!!! Forsatt god knipsepåske (i dag er det sol på Østlandet) Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Jeg hadde ikke begynt å gråte om de hadde presset inn bildekvalitet lik speilrefleks i en mobiltelefon, sammen med video og mp3 spiller og gjerne en form for betalingsløsning som erstatter lommebøker også, jeg er for all tech som gjør hverdagen enklere og medfører at jeg må drasse på færre enheter. iPod, kamera, lommebok og mobil er mye å ha i lomma hver dag. Meeeen jeg vil alltid velge å ha en dedikert dslr i tillegg når jeg skal kose meg med fotografering fordi den er mye mer handy og gir mer følelse av å ta bilder, inkluderer meg mer og er lettere å bruke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå