von-schnellfahrer Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Om man kjøper et objektiv (ikke fullformat) 60mm til for eksempel EOS 400D (med en crop faktor på 1.6), vil da bildene bli like mye "croppet" som om objektivet skulle være fullformat? Eller er selv meningen med EF-S objektivene at bildene ikke skal bli croppet? Takker for alle kommentarer Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 EF og EF-S gir nøyaktig samme bildeutsnitt på et crop camera. Forskjellen er inne i kameraet og påvirker ikke bildet. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2008 EF og EF-S gir nøyaktig samme bildeutsnitt på et crop camera. Forskjellen er inne i kameraet og påvirker ikke bildet. Altså vil både et fullformat- og et ikke fullformat objektiv ha samme brennvidde på et Canon EOS 400D? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Et objektivs brennvidde er den samme uansett, men utsnittet man ser kan variere pga brikkens størrelse. Dette har vært diskutert mange ganger før her på forumet, så jeg foreslår at du søker litt og ser hva du finner. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 (endret) Altså vil både et fullformat- og et ikke fullformat objektiv ha samme brennvidde på et Canon EOS 400D? Korrekt. EF 60mm (om det hadde funnets) og EF-S 60mm vil gi nøyaktig samme bildeutsnitt. Brennvidden på objektivet(ene) er absolutt, det er bildevinkelen som blir forskjellig på de forskjellige sensorstørrelsene. [Edit]Aetius var raskere enn meg ser jeg..[/Edit] Endret 22. mars 2008 av Bikeridr Lenke til kommentar
henkeZ Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 (endret) EF og EF-S gir nøyaktig samme bildeutsnitt på et crop camera. Forskjellen er inne i kameraet og påvirker ikke bildet. Altså vil både et fullformat- og et ikke fullformat objektiv ha samme brennvidde på et Canon EOS 400D? Ja, det stemmer. EDIT: For sen, som vanlig.... Endret 22. mars 2008 av Djupviken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå