Gå til innhold

Legge inn BASIC i ROM

S_J

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ønsker det det høres ut som, men det er vel ikke særlig enkelt vil jeg tro, kan hende de fleste BIOS-er/ROM som ikke har BASIC heller ikke er laget for det (at det ikke passer). Jeg synes det hadde vært morsomt å prøve.

Endret av S_J
Lenke til kommentar

Du ber nok i så fall om det umulige, dessverre. :/

Om det skulle vært mulig, så måtte du i så fall legge det inn på en egen EPROM-brikke, og så få hentet det inn på en eller annen måte. Kanskje for så å sette brikken på et PCI-kort og finne en måte å lese det inn derifra.

Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at dersom du legger inn noe annet enn en BIOS i BIOS så sitter du igjen med ett ødelagt hovedkort....

Men Asus (tror eg) har ett hovedkort med en rom-brikke som inneholder ett enkelt operativsystem som kan boote med nettverksstøtte og har nettleser. Kanskje du kan overskrive den brikken dersom du klarer å lage ett nytt program/operativsystem?

Kanskje litt stygt av meg å si dette på denne måten, men eg tror at hadde du hatt nok kunnskap til å gjøre det du spør om så hadde du ikkje behøvd å spørre her.....

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

BIOS er jo i utgangspunktet et ledd mellom software og hardware (dagens operativsystemer overstyrer i stor grad BIOS og skriver direkte til hardware selv, men det var ikke tilfelle med f.eks DOS). Det vil si at om det du er på jakt etter skal være mulig, må denne BASIC-interpreteren enten benytte seg av BIOS-kall for å fungere, som betyr at den må ha plass til å legges i ROM sammen med BIOS.. eller så må den skrive direkte til hardware selv.

Dette var relativt trivielt for 20-25 år siden, da flere BIOSer kom med BASIC innebygd, og hardware var vesentlig mindre kompleks å skrive til. Idag kommer du nok nærmest det du er ute etter ved å kjøre BASIC i DOS (MS-DOS, FreeDOS e.l).

Hvorfor noen ønsker å utvikle noe som helst i et slikt miljø er beyond me.. men hver sin lyst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...