Gå til innhold

Lenovo N200, litt mer om maskinen. Burde du kjøpe den? Hva synes man som har kjøpt den? Her er patience's synspunkter på Kompletts billiglenovo

Anbefalte innlegg

Innlegg revidert: 1.3

Hva mer kan man vite om Lenovo N200?

Lenovo N200 med M530 Celeronprosessor

1.jpg

Da har det gått nesten èn uke siden jeg ervervet meg en ny bærbar pc. Jeg har liten erfaring med bærbare. Og hatt tidligere hatt bare èn bærbar PC, nemlig testvinnerern Compal 80 til denggang 10.000,- Og med GO7600 grafikkort og en høyoppløst skjerm.. Det er bakgrunnen min. Tross denne uerfarenheten skal jeg nok få frem litt om denne lenovoen..

Lenovo N200 kan nok virke både billig og dyr på samme tid. Sølvfargen på topplokket synes undertegnede heller kunne vært svart. Jeg er bekymret for at det skal slites og lage alt for tydelige riper. Les; riper gjennom hvir maling og svart plast. Er mulig lakken kan være meget slitesterk slik andre produkter jeg har hatt før har vært, men det motsatte kan også være tilfellet.. Her må vi bare erfare..

Det tre første tingene som slo meg, da jeg begynte å bruke maskinen var at skjermen virket ikke så god (basert på sortnivået under oppstart). Men jeg tok feil. Innsynsvinkelten kan gi den typiske fargeforvrengingen man ofte ser på LCD-skjermer om man ser på den fra siden, men bevares hvor behagelig og rolig skjemen er til å se på. Den er lyssterk, og får meg til å føle at taklyset mitt er alt for dårlig. (Blir blendet av skjermen). Videre er den relatvit til meget skarp.

Andre tingen var at fingeravtrykkleseren var forbløffende god og responsiv. I motsetning til compalens, så fungerte denne faktisk så bra at det var en hensikt med den. Compalen tok ofte feil, og "glemte" fingeravtrykkene. Det har ennå ikke skjedd med lenovoen.

Og det tredje og siste man legger merke til er - ganske riktig tastaturet. Det er rett og slett nydelig. Det er avstivet så godt som det bare er mulig. Lette støyfrie taster, og fingrene treffer på mirakuløst vis akkurat der de skal treffe. Noe som tyder på riktg spacing mellom tastene.

Visaten som følger med, kan man egentlig bare ta som luftspeiling. Her er det bare å formattere og legge inn noe annet. Men ikke tro at den ikke klarte vista. Lenovoen nådde faktisk opp til 3 på opplevelsesindexen som er det innebygde testprogrammet i Vista. Man kunne merke at GUI-et ble tegnet litt saktere opp enn hva som man ellers er vant med fra fullsize-pc'er. Men det er likevel noe man er blitt småvant med i Vista uansett. Det skjer med mye kraftigere bærbare også. Man kan nesten begynne å lure på om MS hadde glemt å tenke på bærbare da de lagde vista.

Jeg formaterte, og la inn XP. Derettetter lastet jeg ned oppdateringsverktøyet fra Lenovo, og da bare havnet alt på plass. Driverene regnet inn. Recoveryprogrammet installerte seg, og det ble tatt en recoverybackup som kan aktiveres og gjenopprettes via oppstarten. Akkurat som det var med Vista.

Flere har kommentert fingeravtrykkleseren og det.. ja.. mildt sagt.. SKREMMENDE dårlige oversettelsen til norsk. Det er EKSTREMT dårlig. Men det går an å installere den på engelsk. Og da er alt i den syvende himmel. Jeg har engelsk XP. Om jeg hadde norsk xp, så kanskje det hadde vært annerledes..

operativsystemer; Har til nå kjørt følgende operativsystemer på maskinen: Vista, Ubuntu, Dream Linux, Open Suse, og en annen jeg ikke husker navnet på faktisk.

Compiz og 3D effektene fungerte STRÅLENDE. Ressursmessig var det nesten ikke noe delay å spore. Lenovoen koset seg i linux. Men det varte helt frem til linuxen klikket. Og det skyldes nok mest min utålmodighet og mangel på konfigurasjon. Noen distroer slet med å få lyden til å fungere. Andre måtte ha windowsdrivere for å få det trådløse nettvrkskortet til å fungere. Men en linuxmann med de rette kunnskapene, vil nok klare å få en god pingvin ut av denne maskinen.

I XP, som nå er resultatet av all testingen av hva som fungert best - er alt kjapt og responsivt. Det hender sjeldent (men det hender) at du får en påminnelse om at det er en celeron du sitte på. Jeg lastet ned haugevis med office-pakker og testet. Deriblant Lotus som nå er en gratis, men ganske kraftisg og ressurskrevnde pakke. Og satte opp et dokument fullt av bilder og cliparts. Fungerte relativt kjapt og føltes ikke som noen sinke. Merket et lite delay i menyen, men selve tekstbehandlingsbiten gikk helt uten noe som helst delay.

Webkameraet på 1,3 megapixler så ut til å ha både gode farger, og fungere utmerket. Når det er aktivt, tennes det en grønn LED-lampe rett ved siden av linsen. Pratisk.

Sammenligned med Compal FL80 fra multicom, er Lenovo til 4.000,- den maskinen jeg vil trekke frem som den beste. Byggkvaliteten og tastaturet er bedre enn på Compalen. Selv om compalen kostet 6.000 kr MER.

Maskinen føles som en maskin som kan stå på kontorbordet og bare fungere og fungere. Tingene er gjennomtenkte, og alt fungerer. Men at det følger med Vista? Glem det. Du må installere et annet operativsystem.

Maskinen anbefales!!

Endret av Patience
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes eget forum for tilbakemldinger.

Finnes egen tråd for N200.

Min erfaring

Lokket blir veldig lett ripet.

Vista fungerer knirkefritt med en ren instalasjon, den driten som følger med er så bloated at det gjør vondt.

SystemUpdate innstalerer ikke alle drivere alltid.

Tastaturet er bra.

Skjermen er fin rett forfra uten sterke lys bak deg.

Byggekvaliteten er helt grei, plastikken føles litt billig.

Den forferdelige hakket inn der aktivitetslysene er ga meg gnagsår på hendene. (Jeg har kanskje litt dum håndplassering, holder hånda på samme sted som om jeg skulle brukt trackpoint)

EDIT: Lenovo er ikke IBM

Lenovo kjøpte ibm sin PC divisjon (Think).

Lenovo C3000 har liten/ingen sammenheng med IBM og thinkpad

Om du har problemer med din thinkpad så snakker man med IBM support selv om det står lenovo på maskinen, men dette gjelder ikke C3000, som er et rent lenovo produkt.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Lenovo er atter hva jeg har forstått ikke IBM lenger. Men Lenovo kjøpte opp denne divisjonen og produserer disse maskinene under eget navn. Men den oppleves som en IBM når det kommer til teknisk support osv. Her er det sikkert noen som kan svare bedre enn meg :-)

Lenke til kommentar
Sammenligned med Compal FL80 fra multicom, er Lenovo til 4.000,- den maskinen jeg vil trekke frem som den beste. Byggkvaliteten og tastaturet er bedre enn på Compalen. Selv om compalen kostet 6.000 kr MER.

Hvis jeg forstår det riktig er det en stund siden du betalte 10 lapper for Compal`en? I så fall blir jo denne sammenligningen fullstendig irrelevant. Prisene har jo gått ned og ned de siste årene. Min maskin er bedre enn en jeg ga 15K for, men det er 3-4 år og et par maskiner siden.

Andre tråder om denne maskinen:

Lenovo N200 tråden

Lenovo N200

Ellers kan det jo nevnes at flere, undertegnede inkludert, har byttet cpu på denne. For min del gjaldt det ikke ytelsen men å få ned støynivået siden vifta går hele tiden med original cpu.

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår det riktig er det en stund siden du betalte 10 lapper for Compal`en? I så fall blir jo denne sammenligningen fullstendig irrelevant. Prisene har jo gått ned og ned de siste årene. Min maskin er bedre enn en jeg ga 15K for, men det er 3-4 år og et par maskiner siden.

Andre tråder om denne maskinen:

Lenovo N200 tråden

Lenovo N200

Ellers kan det jo nevnes at flere, undertegnede inkludert, har byttet cpu på denne. For min del gjaldt det ikke ytelsen men å få ned støynivået siden vifta går hele tiden med original cpu.

Ja du har helt klart rett. Men det er vel ikke mer enn ca 9 mnd siden jeg kjøpte Compalen. Men klart, det skjer utrolig mye på 9 mnd :-)

Mitt eksemplar går viften nesten ikke på i det hele tatt. Hører den ved oppstart, etter så blir det stille.. En sjelden gang hører du at den sukker litt. Har målt uttemperaturen på utblåsningen til 37.5 grader med IR-thermometer. Så den er forholdsvis kald ennå.. Inne i kabinettet altså..

Endret av Patience
Lenke til kommentar
Mitt eksemplar går viften nesten ikke på i det hele tatt.

Hvis du dykker litt ned i trådene jeg linket til ser du at det er mange som irriterte seg over vifta, enkelte har faktisk sendt maskinen i retur pga dette. Det virket som vifta slo seg inn og ut på alt for lav temperatur. Resultatet ble at vifta slo seg av og på en liten periode etter oppstart for deretter å gå kontinuerlig i en stue med noen og tyve grader. Om viftestyringen kunne startet og stoppet vifta 10-15 grader høyere ville det blitt mye roligere. Siden din maskin ikke er så hissig mtp viftebruk lurer jeg på om du kanskje har en nyere bios. Kan du sjekke dette og poste her?

På min har jeg 1.02, som fortsatt er den nyeste på Lenovo sine sider.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke BIOS'en. Jeg har funnet årsaken. (Også til at prisen gikk opp til 4,5 rett etter at jeg bestilte:

N200 er oppgradert. Det er satt inn ny Celeronprosessor. Fra M530 til M540. Og fra 1,7 til 1,86 mhz. Sitter i XP nå. Og vifta har ikke startet èn eneste gang siden oppstart for ca 10 min siden. Ekostempen er 30.6 grader. Maks... jo DER startet den.. høres nesten ikke.. og stoppet igjen.. Måler nå 34 grader. Startet igjen på 36 grader. Den er så stillegående at jeg har problemer med å høre den. Dette kan da umulig være til sjeanse for noen.. Synd jeg ikke har DB-måler.

Joda, viften starter og stopper her også.

Viften går hvert 45 sekund ved 36-38 graders kabinettemperatur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...