Gå til innhold

Behøver tips til nytt videokamera til familiebruk

Anbefalte innlegg

Kjøpte et Canon mv30i i desember 2000, som har vært trofast frem til nå. Plutselig har det dukka opp minst 5 mer eller mindre synlige deadpixels på sensoren, og jeg antar at reparasjon er lite fornuftig.

Dermed ser jeg etter et nytt videokamera. Har vel i grunnen ingen spesielle preferanser. Har fått med meg at det har skjedd mye på 7 år, så jeg vet veldig lite om hva som gjelder for tiden. Bruken er stort sett kun familierelatert, og ikke noe spesielt ut over dette. Bør være ok mhp. innendørs filming, evt. med innebygd eller tilkobling til liten lampe på kamera. Må ikke kjøpe det billigste, midt på treet er nok greit for å sørge for at det har OK kvalitet er vel greit. Harddisk eller tape, aner ikke :)

Forslag tas i mot med takk, og gjerne litt informasjon om hva man bør se etter samt styre unna!

Endret av opresterud
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor mini-DV fortsatt er anbefalt i de aller fleste situasjoner:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=800046

Der finner du også en del ting du bør lese gjennom før du kjøper kamera.

Ellers vil jeg anbefale Panasonic NV-GS230 og NV-GS320. Disse har 3CCD (står mer om det i guiden jeg linket til), og GS320 har i tillegg Leica optikk og optisk bildestabilisator.

GS320 mangler tilkobling til ekstern mikrofon, men det har GS230. Om du trenger det, kommer ann på hvor avansert du vil være.

Skal du gå opp i pris, og kanskje velge et high-definiton (HDV) kamera, bør du se på Canon HV20 eller HV30.

Lenke til kommentar

Ser at MPX (og noen andre) har fått inn NV-GS330E-S. Antar dette er etterfølger til 320? Noen som har studert hva som er nytt...?

Tror forrøvrig jeg holder meg til SD så lenge, har ikke annet HD utstyr enn HD-ready TV, og ser liten grunn i hoppe over på dette. Det er familieminner, og bildekvaliteten mellom SD og HD anser jeg ikke som avgjørende for minneverdien :)

Når jeg skal handle noe, så finner jeg alltid alternativer for å kunne sammenligne. Nå føler jeg ikke at jeg har noen... Finnes det andre gode Mini-DV kameraer i prisklassen 3.500-5000,-, som kan vurderes?

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til GS330, men Panasonic pleier å "skrelle" vekk mer og mer fra kameraet for hver ny modell de kommer med. Frem til nå, har det stort sett lønnet seg å gå for forrige Panasonic-modell faktisk :)

Uansett er Panasonic det jeg vil anbefale fremfor alt annet i denne prisklassen. Grunnen er 3CCD som gir en helt annen fargegjengivelse enn 1CCD som alle andre produsenter bruker i denne prisklassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...