Gå til innhold

Gammelt hovedkort, STOR harddisk

Jesus Halten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

bare å laste ned Western Digital's harddisk manager program. Den overrider et eller anna som gjør at harddisken din mest sannsynlig bare vil vise ca.32GB.

(Har personlig brukt harddiske manager program til/fra både IBM og Maxtor og begge fungerte flott. Mange sier at du skal oppdatere BIOS, men det har altdri fungert med meg)

Lenke til kommentar

Hvis du har en 40pin kabel så vil det nok ikke virke så bra. Du må ha 80pin og jeg tror ikke HKèt ditt støtter det (Uten og være sikker ,men siden den er litt gammel) Kjøpt et IDE kort på komplett(Eller en annen webshop ,jeg bare så et kort til 350kr på komplett idag) og monter disken der du.

Lenke til kommentar
Hvis du har en 40pin kabel så vil det nok ikke virke så bra. Du må ha 80pin og jeg tror ikke HKèt ditt støtter det (Uten og være sikker ,men siden den er litt gammel) Kjøpt et IDE kort på komplett(Eller en annen webshop ,jeg bare så et kort til 350kr på komplett idag) og monter disken der du.

Han vil nok ikke få ytelse som står i stil med det disken greier på et moderne hovedkort, men en økning i forhold til den gamle disken vil han garantert få. Treig blir det uansett, så jeg støtter forslaget om å legge til noen 100 for å få en ny IDE-kontroller.

Lenke til kommentar

Selv om maskina er 4-5 år gammel, så kan OS innstalleres på nytt og da i en nyere versjon som Win2k f.eks... tro det eller ei. :roll:

Forskjellen på 80 og 40leder kabler er at på 80 leder har du en leder ved siden av ver enkelt data-leder... dette for å fjerne støy slik at høye dataoverføringer (ATA-66 og oppover) er mulig.

80leders kabel passer derfor fint på gamle IDE kontrollere da kontakten er lik 40leders kabel, men du får ikke mer enn maks ATA-33 på et så gammelt kort alikevel.

En annen ting er ytelsen. Den blir selvfølgelig bedre med en nyere og kjappere disk, SELV om du ikke kan kjøre den på ATA-100.

Problemet blir om BIOS takler 120GB noe som jeg er bombesikker på at den ikke vil gjøre.

WD Manager blir kanskje redningen...

Lenke til kommentar

Hadde en celly 633 med 10gig hd og win 98, til den kjøpte jeg en 80gig hd. Da jeg skulle partisjonere denne i fdisk kunne jeg ikke få den større enn 10gig, da skrev jeg inn størrelsen i prosent og da ble den 80. Prøv det

Lenke til kommentar

Jeg tror det finnes en unoficial bios til det hovedkortet så det støtter 137gb.. har et sånt liggende jeg tenke å bruke til server engang i tiden. søkte litt på google så kom jeg over en side med bios`er som ga støtte for større disker. KOm aldri så langt at jeg testa så keg garanter ikke at det funker.

Lenke til kommentar

Skal tvile på at du får no nytte av den HD'n på det hovedkortet, men det er lov å håpe/prøve. Spørs bare om BIOS'en takkler den størrelsen. Men nå er jo ikke nytt hovedkort det dyreste, så om det ikke funker kan du jo kanskje ordne deg med nytt eller brukt av noe nyere dato :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...