Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Halv Duplex kontra full Duplex

Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet det har vært mye diskusjon rundt dette temaet, men det virker ikke som om noen kan komme frem til et klart svar...

Kan noen forklare meg forskjellen på halv/full duplex?

Jeg er IKKE interessert i forskjellen på asymmetrisk og symmetrisk linjer osv...

Gidder heller ikke å høre noe om hastighet inn som synker når man uploader heller...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen er vel at med full duplex kan f.eks switchen sende 100Mbs både ut og inn, men med half duplex kan den bare sende ene veien hver gang? Slik at om man overfører filer mellom pc 1 og pc2 gjennom en full duplex og så en half duplex switch så vil man begge gangene mota med 100Mbs, men med full duplex kan man sende fra pc1 til pc2 og fra pc2 til pc1 uten å tape fart. Er ikke 100% sikker på at dette er rett, men er lsik jeg har oppfattet resultatet av tidligere diskusjoner her på forumet.

Ps, er mulig "B" en i Mb skulle vært stor, "forgive my humble soule"

Lenke til kommentar
Veldig enkelt forklart:

Half duplex kan vel sammenlignes med en god gammel walkie-talkie, hvor kun èn snakker om gangen, og full duplex med telefon hvor man kan snakke samtidig.

Morten.

Det det er så, hvordan kan NGT lever halv duplex da?

Og hvorfor kjører inn-kommende og utgående trafikk på forskjellige frekvenser

Lenke til kommentar

half-duplex - two-way transmission, one way at a time

full-duplex - independent, simultaneous two-way transmission in both directions

synchronous - both the sender and receiver are synchronized with a clock so receiver knows exactly where new characters begin

asynchronous - data is transmitted one character at a time, with intervals of varying lengths between transmittals. Start and stop bits at the beginning and end of each character

Lenke til kommentar
Blir ikke d et helsikes rot i telefonen hvis begge to snakker samtidig da?  :o  :lol: Et tips: www.whatis.com Der får du bra forklaringer på d meste.
Pål Espen Nilsen (alias maedox) Jeg nekter å tro at du klarer å smike deg så feminin som avartaren din skulle tilsi, så derfor spør jeg: Hvorfor bruker du det dameansiktet som avartar? Er det dama di eller noen du kjenner?
Lenke til kommentar

Herregud, har du faen ikke fått med deg forskjellen enda? Du sier det har vært stor diskusjon rundt dette teamet, det er faktisk kommet en konklusjon på dette. Jeg sier bare til deg, LES heller igjenom før du begynner å bringer slike ting som dette på bane igjen.

Lenke til kommentar
DJ_Offset hadde en fin konklusjon på dette, jeg anbefaler deg å søke på det, istedet for å sette deg ned å være lat å skal ha servert slikt på sølvfat

Hva om jeg ikke likte DJ_Offset sin konklusjon?

Lat... synes ikke det. Har faktisk lest alle disse trådene om halv/full duplex.

(Men er da fortsatt ikke helt fornøyd med svaret)

Hvis det er slik dere sier så burde jo hastighetsforskjellen mellom half/full duplex være enorm.

Enda så fungerer nextgentel sin linje bedre(kjappere) enn Telenor.

Og de har da såvidt meg bekjent sagt at de kjører henholdsvis halv/full duplex

Lenke til kommentar

Hehe.. tipper at dette temaet kommer til å være evigvarende i forumet. Den siste tråden om om "SHDSL fra ngt" sporet helt av og endte opp i en full/halv- dupleks diskusjon. Kom frem en del synspunkter, bl.a. fra Firstmile. NGT mener selv at deres ADSL-linjer er full dupleks.

Lenke til kommentar

Har sakt det samme i en annen tråd...

"Simplex" En snakker om gangen, som i walke talkie. Den andre lytter. Når den ene er ferdig sier han "over" og slipper knappen. Den andre parten trykker inn sendeknappen og snakker..

"Duplex" Begge kan snakke i munnen på hverandre og forsåvidt høre hva begge sierer samtidig.

"Halv duplex" Som i simplex, men omkoblingen mellom lytt/send foregår automatisk eller elektronisk om du vil.

I ADSL vill ikke det at komunikasjonen er halv duplex påvirke hastigheten du abonerer på. Du får hastighetent du har oppstrøms og nedstrøms når du sender og mottar samtidig Det at det er halv duplex merker ikke du, switchingen skjer i elektronikken.

Lenke til kommentar
Har sakt det samme i en annen tråd...

"Simplex" En snakker om gangen, som i walke talkie. Den andre lytter. Når den ene er ferdig sier han "over" og slipper knappen. Den andre parten trykker inn sendeknappen og snakker..

"Duplex" Begge kan snakke i munnen på hverandre og forsåvidt høre hva begge sierer samtidig.

"Halv duplex" Som i simplex, men omkoblingen mellom lytt/send foregår automatisk eller elektronisk om du vil.

Er ikke _helt_ enig, min sambandsopplæring i forsvaret var følgende:

Simplex: bare enveis kommunikasjon, f.eks NRK P1/P2/P3 etc.

Halv duplex:Bare en kan snakke om gangen. Om radioen "nøkles" med bryter, eller en såkalt "vox" (stemmestyrt bryter) spiller ingen rolle.

Full duplex: Begge kan snakke i munnen på hverandre og forsåvidt (vel, i teorien iallfall) høre hva begge sier samtidig -men i praksis blir det noe vanskelig å oppfatte,kan jo sammenlignes med kollisjoner & pakketap :)

Om ADSL /SDSL er halv eller full duplex, er jeg imidlertid ikke kvalifisert for å uttale meg om... Og dere blir visst heller aldri enige om det...

Inge

Lenke til kommentar

I ADSL vill ikke det at komunikasjonen er halv duplex påvirke hastigheten du abonerer på. Du får hastighetent du har oppstrøms og nedstrøms når du sender og mottar samtidig Det at det er halv duplex merker ikke du, switchingen skjer i elektronikken.

Det vil si at switchingen skjer så fort at det det ikke merkes?

Høres jo logisk ut...

Men hvorfor bruker man man forskjellige frekvenser på inn og ut-data?

Lenke til kommentar
DJ_Offset hadde en fin konklusjon på dette, jeg anbefaler deg å søke på det, istedet for å sette deg ned å være lat å skal ha servert slikt på sølvfat

Hva om jeg ikke likte DJ_Offset sin konklusjon?

Lat... synes ikke det. Har faktisk lest alle disse trådene om halv/full duplex.

(Men er da fortsatt ikke helt fornøyd med svaret)

Hvis det er slik dere sier så burde jo hastighetsforskjellen mellom half/full duplex være enorm. Enda så fungerer nextgentel sin linje bedre(kjappere) enn Telenor.

Og de har da såvidt meg bekjent sagt at de kjører henholdsvis halv/full duplex

Hvorfor så stor forskjell? Hvis du betaler for en linje som er 640 Kb den ene veien og 320 Kb den andre veien, får du det, uavhengig om teknologien bak er halv eller hel duplex.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hva folk ikke skønner her, for å ta ett konkret eksempel, du har en 1 mbit full duplex linje, da kan du uploade med i mbit og downloade med 1 mbit samtidig. Du har ikke full duplex, og du uploading og downloading tilsammen kan kun være 1 mbit. Mao hvis du bare downloader har ikke full duplex noe å si.

AtW

Lenke til kommentar

Prøver på en simpel forklaring som ikke er ment for å taes helt bokstavlig.

Simplex: manuell omkobling av sender - mottaker typisk walke-talkie.

Half duplex: Full hastighet ene veien, lav hastighet tilbake, typisk gammelt 1200/75 modem. (Sender 1200 mottar 75 eller sender 75 mottar 1200)

Duplex: full hastighet begge veier.

For alle kommunikasjoner gjelder følgende: Skal avsender vite om sendingen er kommet riktig fram, må det komme noe i retur. Saktere retur vil føre til saktere sendinger.

Ta en 512/128kb ADSL

Ved full duplex:

Download 504 fører til 50,4 retur

Upload 77,6 fører til 7,76 retur

Download samlet 504 + 7,7 = 511,76

Upload samlet 77,6 + 50,4 =128

Ved half duplex vil max download:

Download 512 fører til 51,2 retur,

Upload 0

Download samlet 512

Upload samlet 51,2

Ved half duplex vil max upload:

Upload 128 fører til 12,8 retur

Download 0

Upload samlet 128

Download samlet 12,8

Sannheten er vel at tilbyderne av ADSL verken har half eller full duplex, men noe imellom. Igjen tallene i eksemplene og forklaringene må ikke taes bokstavlig.

Lenke til kommentar

Sitat fra Caplex

Simpleks, enveisoverføring — dataoverføring som bare kan skje i én retning som er fastlagt på forhånd, jf. => dupleks.

Dupleks, dataoverføring kan skje i begge retninger, jf. simpleks. Halv dupleks dataoverføring kan skje i begge retninger, men bare i én retning av gangen. :wink:

Lenke til kommentar

Hvorfor så stor forskjell? Hvis du betaler for en linje som er 640 Kb den ene veien og 320 Kb den andre veien, får du det, uavhengig om teknologien bak er halv eller hel duplex.

Tenkte ikke på hastigheten, men mere på at linja inn minster MYE når du bruker ut, burde jo ha vært forskjell på halv/full duplex (trodde jeg da).

Konklusjonen er altså at som bruker så er det likegyldig om man har full/halv, fordi man klarer ikke å merke forskjellen likevel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...