Gå til innhold

Skal bygge ny pc, hvilket hk?

Straits

Anbefalte innlegg

Har i dag et AMD system som jeg er veldig fornøyd med, litt sært til tider, men med litt miks og triks har det blitt ganske bra.

Grunnen til at jeg vil oppgradere er at jeg skal bygge meg en stue pc, derfor satser jeg på å bruke de "gamle" delene i stuepc'n og bygge meg en ny gaming pc.

Jeg har titta på både nForce 780i og Intel x38. Med 790i og x48 er vel i korte trekk bare ddr3 forskjellen...?

Oppsettet mitt nå:

Asus M2N32 Sli Deluxe

AMD Athlon 64 5600 X2

2gb Ocz DDR 800 ram

Foxconn 8800GT 512MB

Jeg kommer ikke til å kjøre noe SLI, ikke crossfire heller.

Vil nok mest trolig kjøpe et ATi 3870HD skjermkort for stillheten sin del og putte i stue PC-en.

Jeg har aldri hatt Intel chipset før, men hører bare positive ting om det så er ikke redd for å prøve noe annet.

Denne gangen vil jeg prøve Intel cpu, noe jeg ikke har prøvd siden P3 tiden.

E8400 er vel den jeg kommer til å satse på om ingen vrir seg i smerte og kommer med en god grunn imot den.. :p

Det eneste kriteriene jeg setter for hvilket hk jeg velger er at det er stabilt, greit til oc av cpu'en jeg har valgt. Greit lydkort, og et forholdsvist kjølig chipset.

Noe jeg har glemt da? Isåfall spør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke SLI? Da er det INGEN TVIL! X38 brikkesett er det beste valget.

Crossfire blir jo bare bonus, men da får du i allefall en PC som funker fra eska i allefall HK messig.

Eneste problemet du kan få er med minne kompatibilitet, men det er enklere å fikse en ett nForce brikkesett som BARE vil krangle.

Lenke til kommentar

Har egentlig veldig lyst til å prøve meg på intel brikkesett, så det er helt greit for min del. Jeg vil ha muligheten til å utvide til SLI/Crossfire, men er ikke sikkert jeg bruker den.

Nevn 3 veldig gode X38 HK og 3 veldig gode X48 HK da.. Og eventuelt hvilket minne som er best i komboen.

EDIT: X48 Asus Rampage Formula og Corsair TWIN3X DDR31333 2x1024MB er dette et bra valg eventuelt? Jeg er ikke Asus fanboy eller noe, men jeg liker Asus sine bioser og layout generelt.

X38 Asus P5E3 Deluxe og rammen jeg har allerede?

Skjønner at prisen på DDR3 vil synke etterhvert.. Men prisen er egentlig ikke det aller viktigste.

Endret av X-c@libR
Lenke til kommentar

Er ikke sikker på X48, men det å hente inn med DDR3 er svært lite for tiden.

Koster mer enn det smaker for å si det sånn, uansett så sies det at ABIT IX38 er rent gull når det kommer til X38 hovedkort for tiden.

Har hørt en del om Gigabyte sine, men det er mest P35 i den enden.

Men da igjen, om du velger ett X38 brikkesett så spiller produsent svært lite, det som betyr noe er om de leverer det du vil ha på hovedkortet (Sånn som SAS kontroller for å ta ett ekstremt eksempel)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil jeg med dette hk trenge bios update for å kjøre de nye 45nm cpu'ene? Eller er det plug and play? Hvis jeg må update bios må jeg da ha en cpu for å kunne flashe bios? Eller kan bios oppdateres uten cpu? Eventuelt hvilken "rævva" cpu bør jeg da kjøpe?

EDIT: Mange spørsmål :p

Endret av Farskaka
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...