Gå til innhold

Spørsmål rundt teknikk og utstyr til fashion/ mote/ portrettfotografi

Anbefalte innlegg

Heisann!

Ei venninne av meg skal stå hårmodell for en kollega som skal konkurrere i hårstyling. Jeg blei spurt om å bli med på prosjektet som fotograf, noe jeg gladelig takka ja til. Ulempen er at jeg har omtrent null erfaring med modeller eller foto av folk i det hele tatt. I tillegg er jeg også helt ukjent med belysning og teknikker som anvendes i motefotografi.

Jeg har lest litt rundt på nettet og i et par bøker, men det er alltid bra med input fra forskjellige kanter.

Litt om opplegget så langt:

Modellen er ei slank blondine som skal dresses opp i noen hjemmesydde, noe fillete ballerinaliknende klær, som stort sett er svarte og hvite. Det var også snakk om kreativ bruk av piggtråd. Håret blir en rufsete affære, og sminken skal være dramatisk og litt skrudd. Vi ser alle for oss vokalisten i Animal Alpha.

Location, i mangel av et godt norskt ord, har vi ikke bestemt oss for. Vi har tenkt at den skal, sammen med modellens utseende, fortelle en liten historie. Vi tenker møkkete industribygg, murvegger, eller et forfallent trehus. Et eller annet sted som underbygger personligheten til denne dystre gothballerinaen.

Her presenteres også et problem. Belysning. Studiobelysning er ikke et alternativ. Det vi da har å jobbe med er naturlig lys, og det man kan raske sammen av arbeidslamper, stålamper, lommelykter og andre hjemmesnekra alternativer. Det er jo ikke sikkert vi har elektrisitet på location en gang, men det problemet får vi ta som det kommer. Belysningsteknikk er jeg også mer eller mindre blank på. Jeg har lest om hovedlys, utfyllingslys og trepunktsbelysning, men aldri prøvd det i praksis.

Av blitz har jeg den som sitter på kameraet, og en ekstern som ikke samarbeider med kameraet mitt. To blitzer er dermed ikke et alternativ, hvis ikke lukkertida er på et sekund eller mer. Kan kanskje stjele fatter'n sin gamle blitz også, som heller ikke vil samarbeide det grann. Bare nevner det, i tilfelle noen har ideer.

Og så var det utstyr. Jeg har Canon EOS 400D, stativ, kitlinse og Sigma 10-20. Ikke akkurat optimalt til portrett eller motefoto med andre ord. Jeg har mulighet til å låne en Canon 60mm f/2.8 macro, som jo i det minste er mer lyssterk. Ellers har jeg mulighet til å kjøpe ei linse til anledningen, hvis prisen ikke overstiger.. vel, helst ikke over 3000. Gjerne et stykke under.

Jeg har lest litt, og jeg tenker spesielt på hvordan forskjellige brennvidder fortegner ansikt. Folk snakker varmt om 50mm til denne slags arbeid, men etter min smak er det ALT for trangt. Man trenger jo 20m avstand skal man få et bilde i helfigur. Dermed har jeg sett på Canons 35mm f/2, som nærmer seg normal brennvidde til et APS-C kamera. Jeg ser også på Sigma/Canon 28mm f/1.8 og liknende. Jeg er bare usikker på om disse brennviddene vil forvrenge ansikter ved portrettfoto. Jeg vil nødig bruke 3k på ei linse som gir lange neser.

Det er jo heller ikke sikkert jeg trenger en rask linse for å gjøre bakgrunnen uklar, hvis location skal være med å fortelle en historie. Men en rask, skarp linse med fast brennvidde i normalområdet er noe jeg har hatt lyst på en stund uansett.

Til slutt: Selve fotograferingen. Jeg ser for meg en del bilder i helfigur, noen som viser en del bakgrunn hvis vi finner en egnet location, og en del nærbilder eller portretter som viser detaljene i hårmanken. Jeg vil gjøre det jeg kan for å få noen interessante perspektiver og.. greier.. men som sagt, dette har jeg nada erfaring med.

I stedet for å stille konkrete spørsmål, vil jeg her bare be om innspill på stort sett alt. Og alle innspill mottas med takk.

Vreng hjernene deres og diskuter!

Endret av fnuffleh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så sant du er ute, ser jeg ikke som noe problem å bruke en 50mm til helfigur/halvfigur. Hvis jeg var deg villle jeg heller ha investert i i lyssetting. Enten kan du ta steget helt ut å gå for Canons trådløse blitsstyring, ellers kan du investere i noen blitskabler. Lyssetting er essensielt for portretter, særlig mote, og det hjelper lite uansett hvor lyssterkt objektivet dtt er.

Det er kanskje litt uaktuelt å bruke en stor sum penger på lys hvis du ikke har planer om å skyte noe særlig mer portretter. Hvis du derimot finner ut at det er gøy, og vil fortsette med det, kan det være en god idé.

Lenke til kommentar

jeg føler ikkje at du har fått svarene du var ute etter? men dine spørsmål var ganske krevende.

For det første. Du trenger ikkje verdens dyreste utstyr for å ta gode bilder. Et lys + en reflektor som du kan mekke selv er mere nok!!

For det andre. les litt om portrett først her

her vil du finne svar på det du bla lurer på om mm, og hvilken zoom du bør bruke, 50mm har eg brukt, og eg likte den, men er avhening av endel plass med den.

http://www.fototips.no/index.php?side=portrett&fra=m

Ellers kan du se her hvordan du lager portrett bilder av høy kvalitet på en enkel og billig måte.

http://www.studiolighting.net/killer-heads...-the-cheap-way/

bruk mye tid på denne, og andre gode artikeler du vil finne.

Men bare for å advare deg med en gang. Jeg har lest alt dette selv, og prøvd det ut. Og det må nok mye trening til for å få det bra.

Kan du unngå å bruke blitz ville jeg gjort det. Det er vanskligere å kontrollere på en god måte!.

God dialog med modellen må du heller ikkje glemme. Dette brant jeg meg kraftig på, og lærte mye av.

Ikkje verdens beste svar, men prøvde så godt eg kunne

Lenke til kommentar

To slike: http://www.bhphotovideo.com/c/product/6144...Auto_Flash.html en softbox og en diffuser sammen med billige trådløssendere fra ebay og du har plutselig billig flyttbart lys uten ledninger. Trådløse sendere kan vel og sikkert brukes med de blitsene du har.

Selvsagt kan man mekke ihop noe med f.eks billige arbeidslamper, men da er man avhengig av strøm og man får ikke like mye lys akkurat idet man skyter. Husk at kort DOF kan skape problemer til slikt - så det kan være greit å ha nok lys til å kunne få lengre DOF ved behov.

Lenke til kommentar

Drit i alt du hører her, og få med deg noen ut å ta litt bilder istede. Fåtallet her som vet noe spesielt om motebilder uansett. Jeg har ihvertfall ikke sett noe mote i BK.

Om ikke modellen er erfaren blir nok poseringer det vanskeligste, uansett. Så fint å få øvd seg litt der.

Kjøp en 50mm 1,8. Det er ikke for trangt til helfigur. Må nesten være såpass for å slippe at perspektivet blir fucka + f1,8 er fint å ha tilfelle du får litt lite lys. 400D er ikke akkurat kongen av høy iso:P.

Ellers er Highlights ett fint blad for hårmote osv. Sikkert mye fin inspirasjon.

Lenke til kommentar

Takker for alle innspill så langt! Skal lese igjennom de linkene dere har posta.

Jeg har i utgangspunktet ikke tenkt til å holde på med mote/glamourfoto mye framover, hvis jeg ikke blir bitt av basillen.. så jeg er litt usikker på å kjøpe belysning. Jeg skal se litt på det! Skulle ønske man kunne leie utstyr et sted.

Endret av fnuffleh
Lenke til kommentar

Jeg føler meg lite kvalifisert til å hjelpe deg på noen av områdene, men angående makroobjektivet: Dette er et upåklagelig objektiv som bør prøves. Brennvidden er kanskje en smule trang, men hvis utsnittet tillater det, vil objektivet gjøre jobben. :)

Lenke til kommentar

Hva tenker dere om dette?

http://www.youtube.com/watch?v=eik8iWX97pc

Jeg ser modellen er plassert forferdelig nært lyskildene, og at fotografen står veldig nærme modellen. Burde ikke det mene at han bruker en slags vidvinkel som i teorien skulle fortegne ansiktet til modellen?

Ser litt på hotshoe-blitser for tida også, litt usikker på hva jeg trenger for å få en god lyssetting med en sånn. Dette skal undersøkes mer. Kom gjerne med erfaringer/innspill på dette.

Endret av fnuffleh
Lenke til kommentar

Jeg ser modellen er plassert forferdelig nært lyskildene, og at fotografen står veldig nærme modellen. Burde ikke det mene at han bruker en slags vidvinkel som i teorien skulle fortegne ansiktet til modellen?

Ser litt på hotshoe-blitser for tida også, litt usikker på hva jeg trenger for å få en god lyssetting med en sånn. Dette skal undersøkes mer. Kom gjerne med erfaringer/innspill på dette.

jeg har testet ut disse lysene + mye annet billig greier. problemmet er å få et fint og mykt lys. Det er ikkje lett. Tror man kommer mye lengre med paraplyer og 100w lys enn dette. Og det koster jaggu ikkje mange kronene mer heller.

Til det du sier om blitz. Leste av en proff at man bør begynne med lys. Han begrunnet dette med at det mye lettere å kontrollere enn blitz. Noe som er logisk og.

Lenke til kommentar

Lysa stod veldig nære ja, men fotografen stod ikkje uvanleg langt frå objektet. Såg ut som ei 24-70mm L USM. Uansett er F/3.5 på ISO100 (som han sa han fekk med dei lampane) ikkje akkurat optimalt for å få skarpe og fine bilder heller, så kraftigare lys, helst blitz er nok å foretrekke. Hadde ikkje bevega meg under F/8. Mellom F/11 og F/14 pleier eg å halde meg i studio.

Endret av KimNK
Lenke til kommentar

Jeg har forska litt mer, og kommi fram til at jeg kunne tenke meg å prøve å lage noe ut av de blitsene jeg har. Det er en gammal Minolta Auto 118x, og en i øyeblikket ukjent annen blits, som er rundt 30 år. Begge har manuelle instillinger, ingen har noen form for kabelporter.

Ettersom jeg forstår, er det jeg trenger:

1 stk adapter til kabel eller sender på kamera.

1 stk adapter med kabel- eller senderport til hver av blitsene, trolig av forskjellig type siden blitsene ikke er like.

1 stk multi sync adapter hvis jeg skal bruke kabler, som f.eks http://www.bhphotovideo.com/c/product/8999...3x_Adapter.html

Kabler eller sendere.

I tillegg kommer jo evt. stativ og paraplyer/softboxer.

Har jeg forstått det riktig? Er det overhodet mulig?

Endret av fnuffleh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...