Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

hjelp til å velge canon objektiv

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal kjøpe nytt objektiv og har blinket meg ut to stykker, men er ikke sikker på hva jeg bør gå for. Noen som har erfaring med disse objektivene og som kan hjelpe meg på veien?

:)

Canon EF-S55-250mm f/4-5.6 IS

Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Endret av patrick07
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt klart sistnevnte (70-300/4-5.6). Den har både raskere AF, bedre byggekvalitet og tegner skarpere enn 55-250/4-5.6. Men jeg ville vurdert en 70-200mm f/4L USM også, med mindre de 100 siste brennviddemillimeterne er veldig viktig for deg. Den er enormt skarp, bygget bra og mer lyssterk på lengste brennvidde enn de tidligere nevnte objektiv.

Men, igjen - 70-300/4-5.6 IS USM knuser 55-250/4-5.6 IS.

Lenke til kommentar

Gå for 70-200 f/4 L USM. Det er så skarpt at du kan klippe til de siste 100mm (og på et 1.6-crop får du jo 112-320mm med det) uten vesentlig kvalitetstap.

Har du først holdt et L-objektiv, kommer du neppe til å ville ha noe annet. Med unntak av den faste 50mm, har jeg KUN L-optikk i dag.

Lenke til kommentar
Helt klart sistnevnte (70-300/4-5.6). Den har både raskere AF, bedre byggekvalitet og tegner skarpere enn 55-250/4-5.6. Men jeg ville vurdert en 70-200mm f/4L USM også, med mindre de 100 siste brennviddemillimeterne er veldig viktig for deg. Den er enormt skarp, bygget bra og mer lyssterk på lengste brennvidde enn de tidligere nevnte objektiv.

Men, igjen - 70-300/4-5.6 IS USM knuser 55-250/4-5.6 IS.

Knuser og knuser fru blom,sitter med begge to her nå og klarer ikke skille dem, det ene er mitt det andre er et en kompis vurderer å kjøpe.

Når jeg sier ikke klarer å skille dem snakker jeg om bildekvalitet,byggekvaliteten er bedre på EF uten tvil,men så koster det da ca dobbelt så mye.De forskjellene en ser er i alle fall minimale.

70-200mm f4 IS er jo i en helt annen klasse,ja faktisk er den like bra/bedre enn sin storebror 70-200 F 2,8  untatt på lysstyrrken.

Et lite utsnitt fra test:

In the image quality department, these two lenses are more similar than in the 70-200 L comparison. Wide open, both lenses are similar in sharpness at the center of the frame, but the 70-300 is generally sharper in the corners - which is not surprising as it is a full-frame compatible lens. Stopping down 1 stop makes a bigger difference in sharpness on the 70-300 than it does on the 55-250 - and this gives the 70-300 a bigger edge at these apertures. The 55-250 delivers better image sharpness at 250mm than the 70-300 does at 300mm. The 70-300 shows less vignetting wide open on a 1.6x body. The 70-300 has less distortion over most of its focal length range.

My recommendation is to get the Canon EF 70-200mm f/4 L USM Lens over the 55-250. I think you will appreciate the better image quality as well as the high end physical features - the extra cost is worth it in my opinion. The Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM Lens is also a better lens, but less definitively so. Though I don't think the Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS Lens is great in terms of image quality and features, we can't lose sight of the fact that it is very inexpensive IS tele-zoom Lens. There is a niche for this model. A casual shooter who is happy with their Canon EF-S 18-55mm II or 18-55 IS Lens and needs a tele-zoom for infrequent use could be happy with this lens. This is a light and small lens built to relatively tight tolerances that delivers decent center-of-the-frame image quality and Image Stabilization for a low price.

http://www.the-digital-picture.com/Reviews...ens-Review.aspx

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Knuser og knuser fru blom,sitter med begge to her nå og klarer ikke skille dem, det ene er mitt det andre er et en kompis vurderer å kjøpe.

Når jeg sier ikke klarer å skille dem snakker jeg om bildekvalitet[...]

Hmm.. Så du sier at du ikke kan skille disse to objektivene: Sammenligning.

Det sies i så måte mer om deg enn om de nevnte objektiv.

Lenke til kommentar

Når jeg sier ikke klarer å skille dem snakker jeg om bildekvalitet[...]

Hmm.. Så du sier at du ikke kan skille disse to objektivene: Sammenligning.

Det sies i så måte mer om deg enn om de nevnte objektiv.

Ja selvsagt fant du enda en grunn til å gå på person istedenfor sak når noen prøvde å dempe dine overdrivelser, det er forskjell på minimale forskjeller og det å knuse noen, ja det er et hav av forskjell for det å knuse noen er det samme som det andre ikke er brukbart.

På et testbilde som det du viser til kan en selvsagt finne små forskjeller,disse er derimot værre å finne på et vanlig bilde tatt feks ute i naturen.

Poenget mitt er at på disse to objektivene må en studere bildene svært nøye og samtidig for å kunne finne små nyanser,menst om en forholdt seg til din beskrivelse så skulle ikke bildene tatt med 55-250 være brukbare i det hele tatt.

The difference between the Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM Lens and the Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS Lens (1.6x FOVCF mount only) is the reverse for the most part. The 55-250 has less play in the barrel than the 70-300, but the 70-300 is more solidly built including a metal lens mount. The 70-300 is larger and heavier. The 55-250 has a more-matte finish. While the focus ring on both lenses turns during AF, the 70-300's focus ring does not manually turn in AF mode. This makes lens hoods and filters easier to install/remove, but makes parking the lens in the most compact size more difficult (though you are not supposed to turn the focus ring on the 55-250 in AF mode either). While the 70-300 has USM AF, it is Micro USM - not Ring USM - and is not greatly different from the 55-250 in AF speed. The 70-300 is compatible with all EOS bodies including full frame film and digital models. To the 55-250's advantage is that it retracts to a smaller size, weighs less and costs less.

In the image quality department, these two lenses are more similar than in the 70-200 L comparison.

http://www.the-digital-picture.com/Reviews...ens-Review.aspx

Dette er feks tatt med 55-250 håndhåldt-

://http://www.the-digital-picture.com/... håndhåldt-

Vei.jpg

Her er hva de sier om det på foto.no-

http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cg...manbefalinger=1

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Snekker'n og Gissan: Kan dere to vennligst holde avstand fra hverandre i framtiden? Jeg er lei av å se at dere kaprer tråder og kjekler i ett sett. Jeg bryr meg ikke om hvem som starter, men dere er begge to like flinke til å følge opp. Derfor får dere en offentlig reprimande og advarsel, så håper jeg dere holder dere i skinnet heretter.

Dere kan evt. bruke PM for kjeklingen deres, men hold trådene rene for tøvet deres.

Håper dere kan respektere dette.

-moderator EC-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...