Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Cosworth (Sierra, '88 2wd) Tenningsproblemer

Anbefalte innlegg

1) Heisann, jeg er ny både her i bil-delen og med Cossie, så håper jeg ikke tråkker rett i baret med spm osv..

Jeg legger med en god forklaring her, hopp til 4) hvis du vil ha kortversjonen. 5) er oppsummert uten noen forklaringer.

2) På onsdag handlet jeg meg en '88 modell 2WD i ganske så bra stand, litt oppjustert og ganske så morsom å kjøre.

Aldri vinterkjørt osv.

Selger bodde ca. 30min unna meg så det var jo greit å få sett på, prøvekjørt, kjøpt og så kjøre bilen hjem. Trudde jeg.

3) Det er noen fine strekninger mellom selger og hjemstedet mitt med 2felt og gode greier så jeg fikk matet på bilen litt.

Etter å ha dratt den til sperra på 3., dratt ut en del på 4. og lagt inn 5. så begynte bilen å fjuske noe helt forferdelig, omtrent som det skulle vært vann i bensina e.l. Da den hadde stått hele vinteren med kvart tank antok vi at det var blitt kondens, men den gang ei. Tanket fullt, slo på en skvett med kondensfjerner, men fikk ikke startet etterpå.

4) Vi fant ut at vi hadde ikke gnist, så fikk ordnet plugger på Skjærtorsdag(noe som ikke er lett akkurat :p), men enda ingen gnist. I fordelerlokket fant vi en feil, kullstiften var slitt ut (den som går ned på rotoren). Jeg fikk tak i et brukt fordelerlokk og rotor og fikk startet bilen igjen, på sylinder 1 og 4, 2 og 3 var død for gnist. Byttet om på plugger og plugg-ledninger for å eliminere feil, men tenner fortsatt bare på 1 og 4, og der står jeg altså nå. Jeg har pusset og gnikket på polene/kontaktene i fordelerlokket, men like fullt har jeg en Cossie som kun går på sylinder 1 og 4, noen som kan hjelpe?

5) Kort oppsummert: Cossien tenner kun på sylinder 1 og 4, plugger og pluggledninger er eliminert.

Mvh. Ole-Magnus

Endret av Sub-Lock
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...