Gå til innhold

Alderskvotering på spillkonsoller

Bear^

Anbefalte innlegg

I den siste tiden har det blitt en mer og mer fokusering på alders kvotering på spillenheter, dvs hvem som er hvilken alder med den og den enheten. Det har vært meget populært å slå i bordet med at "Nintendo" er barnekonsollen av dem alle mens "X360 og PS3" er voksenkonsollen.

Har fundert over dette og lurer på hvordan denne kvoteringen egentlig fungerer, for jeg skjønner ikke bæra av den, for å være helt ærlig. Er det med denne kvoteringen som med ordet "fanboy" og "noob" (nab i det siste, spør meg ikke hvorfor), det er populært å fremheve sine egene baller ved å ratte ned på andre?

Det er forøvrig ingen sammenheng i denne kvoteringen slik sett for til å være barnekonsollen på haugen er det Nintendo som har den største alders forskjellen i brukerne sine over Sony og MS sine enheter. Skulle tro at en barnekonsoll som Nintendo's enheter er klassifisert som kun var å finne på den yngere gardens soverom men det ser ut som flere og flere av den eldre garden finner Nintendo mer interesangt enn Sony og MS sine enheter, noe man og forøvrig kan se i salgstallene til Wii som overgår alles forvetninger (eller dommedags profetier, kommer ann på leiren du sitter i).

Så hvordan fungerer denne alderskvoteringen, hvor settes grensen? Om det er spillene det ligger på, ene og alene, så vil jeg si det er en forferdelig skjeivtstyr kvotering. Samme om det gjelder grafikken.

Så hvor går linjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men det ser ut som flere og flere av den eldre garden finner Nintendo mer interesangt enn Sony og MS sine enheter, noe man og forøvrig kan se i salgstallene til Wii som overgår alles forvetninger

Folk med unger ;)

Hadde jeg hatt barn i passende alder hadde Wii vært selvskreven i stua :)

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Careless vil jeg bare si

Konsoller synes jeg er ment for alle i hvilken som helst aldersgruppe, spesielt Wii som har solgt over stokk og stein og salget bare fortsetter!!

Selv jeg er bare 22 og er fortsatt betatt av Mario ;)

Driter i hvis andre mener konsoller er barnsligt "spesielt Nintendo sine", da sier jeg bare: Har ihvertfall mer toppspill som knuser pcspill for eks Crysis and the like!!

Lenke til kommentar

Betyr ikke alderskvotering at man prioriterer folk i en bestemt aldersgruppe? (Kvoterer inn kvinner, kvoterer inn innvandrere osv...)

Tror ikke alderskvotering er ordet du leter etter. :)

Men jeg skjønner jo hvor du vil hen da.

Selv synes jeg "Wii er et barnslig konsoll" er en ganske barnslig påstand.

Men grunnen til at Wii får det ryktet på seg burde ikke være så vanskelig å begripe: Den har de mest barneVENNLIGE spillene. Det er lettere for foreldre som skal finne et egnet spill til poden å finne et velegnet spill når de leter blant titlene til Wii enn hvis de leter blant titlene til Xbox360 og Playstation3. Men kanskje enda viktigere: Det er nettopp de virkelig store kanonene (altså storselgerne) på Wii som er barnevennlige. I den grad det finnes spill som ikke er barnevennlige på Wii så er det ofte blant de mer perifere titlene. Mens kanskje særlig Xbox360 har fått et ry på seg for å ha spesielt godt utvalgt i FPS og ofte er dette de titlene som får best omtale også. Svært mange av stortitlene på Xbox er enten FPS (Halo3, Bioshock, kan vel nevne COD4 også selv om den ikke er Xbox exclusive) eller noe veldig liknende noe (som f.eks. Gears of War)

Zelda-serien er en spill-serie jeg virkelig liker. Og jeg ville aldri funnet på å kalle dem for spill som bare er laget for barn (selv om jeg foretrekker litt mer realistisk/mindre tegneserieaktig grafikk), men uansett hvordan jeg snur og vender på det så er det et spill som KAN spilles av barn. Jeg kan ikke si det samme om f.eks. Bioshock/Halo. (vel... de KAN selvsagt spille det men satt litt på spissen: Jeg ville ikke anbefalt det med mindre de har satt av penger til psykolog i familie-økonomien)

Kvalitets-spill på Wii kan spilles av folk i alle aldere. Mens kvalitets-spill på Xbox og playstation svært ofte har en aldersgrense som ekskluderer de minste.

Egentlig taler jo alt det jeg har sagt i dette innlegget til Wiis fordel: Kan spilles av alle, ikke bare av en snever aldersgruppe, større variasjon i typen spill som tilbys totalt +++. Og la meg si det slik: Det at foreldregenerasjonen har fått med seg dette er nok også deler av årsaken til at Wii er konsollet som selger best.

Men salgsargumenter som biter på småbarnsforeldre biter nok ikke like godt på den typiske gameren. Den typiske gameren (som skriver her på forumet) er mer opptatt av realisme og action og voksent innhold enn det den gjennomsnittlige konsoll-kjøperen er. Med andre ord: Ikke regn med å møte så mye forståelse fra folka her inne, for vi representerer ikke noe tverrsnitt av konsoll-brukerne. (Men det siste visste du jo allerede, for dette har du diskutert mange ganger før)

Lenke til kommentar

Et innlegg skrevet 03.08 på svarteste natta er ikke ment å være 100% korrekt vettu :p

Det er forøvrig forskjell på at en konsoll er barnevennlig og en barnekonsoll. Barnevennlige enheter kan like godt brukes av personer langt over klassifiseringen av "barn" når det gjelder spillutvalget, en barnekonsoll derimot er myntet helt og holdent kun på barn noe som er gjennomgang i spillutvalget og. Dette er jo ikke tilfelle for Wii så at den er barnevennlig ja, men at det er en barnekonsoll er riv ruskende galt.

Lenke til kommentar

Helt enig i det siste du sier der, og slike barnekonsoller finnes jo faktisk også.

De er riktignok ikke verdt sin egen vekt i skrapmetall da, men det er jo en annen sak. Ville heller rådet foreldre til å investere i en Wii eller til nød en PS2 hvis de har veldig begrensede ressurser (er mye spill som egner seg for barn på PS2 også, trolig fordi det var det konsollet som vant forrige generasjons konsoll-krig)

Lenke til kommentar

Dette er vel strengt tatt ikke noe som har skjedd i det siste, men heller noe som har pågått siden PS1 vs. N64 (såvidt jeg kan huske). Mye av det kan egentlig Nintendo takke seg selv for også, pga hard markedsføring mot de yngre spillergruppen (tidvis så hardt at man kan kalle det total neglisjering av eldre spillere).

Ellers er det vel mange ungdommer som liker å se på seg selv som voksne, og derfor tar avstand fra alt som kan minne om barnslighet/barndom. Jeg sitter også med en følelse av det er i denne aldersgruppen man også finner de mest rabiate og utagerende konsollelskerne/-haterne, så slikt sett er det kanskje ikke så rart at det barnestempelet virker veldig markant.

Lenke til kommentar

Mine raske tanker før jeg slenger meg ned i senga. Litt om meg selv: 27 år, jobber mye, litt for lite tid til spill. Har ikke barn selv, men har endel "onkel" unger (barn til søskenbarn).

Jeg har inntrykk av at de under tolv sverger til Nintendo sine produkter, mye pga av generelt mer barnevennlige spill enn sine konkurenter, men også kanskje fordi min generasjon først og fremst har vokst opp med Nintendo. Og det er vi som igjen kjøper konsollene til barn.

Når de passerer tolv, og går over til ungdomskole alderen, og fram til ca 18 år kommer veldig mange inn i "fjortiss" alderen hvor det er veldig viktig og være kul. Hvorav Nintendo sine produkter virkelig er ut. (Er jo så barnslig) Noe man ofte også ser på forum rundt om kring. Og at tekniske spesifikasjoner som viser hvilken konsoll som er kraftigst er den beste. Ofte så er det Sony sine produkter som er det store her, men med innhopp av Xbox.

Når man passerer 20 igjen. Så blir man litt mindre opptatt av hva som er barnslig og ikke. Samt at enkle spill som Wii Sport, Singstar, etc er litt enklere og plukke opp sammen med venner og familie enn Mass Effect og Bioshock. Her er det nå Nintendo som er den store vinneren, Sony i forrige generasjon.

Jeg personlig har en bra PC som gjør at jeg kan spille nesten alle "hardcore" spill som jeg har lyst til. Men jeg må også ha Zelda og Mario. Dvs, jeg bruker PC-en alene med Bioshock, Mass Effect, Civ etc. Mens jeg spiller Zelda osv sammen med samboeren. Og jeg har Wii sport, Carnival games (utrolig populært hos jenter 20+, da de endelig har ett spill de slår oss hardbarka gutta i) til vorspiel og sosiale sammenkomster.

Hadde jeg hatt tid kunne det hende jeg hadde plukka opp Playstation, men det er utrolig få spill jeg må ha der og alle spill jeg er interesert i på xbox kommer uansett på pc etterhvert.

Kort fortalt:

-12 Wii

12-20 PS3 litt xbox360 (hardcore)

20+ Wii samt litt xbox360 (hardcore)

Xbox360 føler jeg blir litt hardcore og først og fremst er for de som bruker all sin tid på spill.

Lenke til kommentar

Personlig syntes jeg Nintendo har gjort seg selv til et "barnekonsoll firma" først og fremst pga karakterene deres. Mario & Luigi, Zelda, Donkey Kong og Star Fox gjengen skriker ikke akkurat voksen. Hele interface'et til Wii'en er jo veldig "barnslig". Mii parade er et veldig godt eksempel her.

Missforstå meg rett, jeg liker Nintendo. Jeg har en Wii selv, men jeg syntes ikke den har det mest voksne appellet.

Er det så farlig, egentlig?

Endret av lektroluv
Lenke til kommentar

Nintendo har alltid hatt en barne og familievennelig ideologi, i SNES vs Mega Drive tiden ble ofte de voldelige spillene tonet ned på SNES. Husker spesielt at Mortal Kombat var betydelig blodigere på Mega Drive enn på SNES. Selv om Nintendo har moderert seg kraftig siden den tid tror jeg nok dette er noe som fremdeles henger igjen i firmaet.

Dette kan være en av grunnene til at Nintendo sine konsoller kan bli sett på som barnslige, men jeg tror ikke det har bare med voldsinnholdet å gjøre. Nintendo sine konsoller har muligens manglet spillene som byr på utfordringene de eldre spillerene ser etter. Da tenker jeg på dype og komplekse historier hvor man f.eks må ta moralske valg som Mass Effect og Bioshock.

Endret av sp0ck
Lenke til kommentar

Alderskvoteringen har vel hovedsaklig med spilltilbudet å gjøre. At noen har seg at Nintendo har en barnekonsoll er vel direkte feil, da PS2 har flere barnevennligte titler. Men dette er vel bare noe som har gått og etablert seg som et "faktum".

Nintendo har derimot generelt hatt flere titler som kan spilles av barn (andel). Selv om også her finnes en del spill for de over 18. Det er også feil å si at Nintendo har en levere alderskvotering, da undersøkelser setter Nintendo-fans til rundt 30 år i snitt. Dette er da grunnet av fansen fra 80- og 90-tallet har holdt seg til selskapet.

Det er nok en alderskvotering sett i fra både spilltilbud og allmenn kjennskap, men den er langt mer jevn på flere måter. På mange måter var det Sony som gjorde spill hipt og tøft da de kom med Playstation. Viser vel hvor sterk PR-maskinen til Sony er. MS har vel også tatt mye fra Sony på den siden. Ninteno er vel den som først og fremst alltid har satt spill under ren og skjer moro i framsetet. Dette har vel ført til denne oppfattelsen av alderskvoteringen.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Alderskvoteringen har vel hovedsaklig med spilltilbudet å gjøre. At noen har seg at Nintendo har en barnekonsoll er vel direkte feil, da PS2 har flere barnevennligte titler. Men dette er vel bare noe som har gått og etablert seg som et "faktum".

Det er ikke antallet titler som gir folk et inntrykk av at Nintendo er et barnekonsoll.

Det er de store titlene til Nintendo som fremstår som barnslige. (lektroluv har sagt det meste som er å si om hvordan spillfolket oppfatter Nintendos "maskoter".)

På Nintendo får man av og til inntrykk av at alt handler om når neste versjon av Mario eller Zelda kommer ut (og la oss ikke glemme at Mario pr i dag er mer enn bare plattforms-spill, til og med bilspillene til Nintendo skal på død og liv blande Mario inn i smørja) Og de spillene som annonseres heftigst og som selger best er nettopp de spillene hvor disse "maskotene" figurerer. DET er ene og alene årsaken til at Nintendo får dette stempelet. At PS2 da har flere obskure barnetitler som ingen i det hele tatt har hørt om hjelper lite ettersom Nintendo er det eneste selskapet som alltid velger å pushe "maskotene" sine, mens Sony isteden pusher mindre tegneserieaktige titler (som MGS, GT, GoW osv osv)

Sier ikke at Mario og Zelda er barnslige spill - de fleste av dem er absolutt av kvalitet og har høy underholdingsverdi også for voksne - men de har en barnlig appell over seg som en følge av "maskotene" som spiller hovedrollene i dem.

Lenke til kommentar

Helt korrekt det. Men den mest barnevennligte konsollen er fremdeles PS2 per i dag. Selv om mange ser på Nintendo som den plattformen som passer barn flest. Og det er også flere barn som eier en PS2.

I tillegg til det du tar opp angående promotering av spill, har det også veldig mye om hvilke målgrupper selskapene ønsker å nå ut til. Nintendo er den eneste som faktisk promoterer til "alle". Hvorav Sony og MS legger seg mest etter tenåringene. Som vi ser i markedsføringen av Sony og MS sine konsoller også.

Så sett i sammenheng med OP sin post, er det særs lite sammenheng mellom hva som er den inneforståtte aldersgruppen og den faktiske kvoteringen. Dette er nok da kraften til reklame og promotering, som mange tar opp.

PS: En annen ting er vel at folk ikke ser ut til å vite forskjellen på barnevennlig og barnetitler. Men det er vel kanskje en annen debatt.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Det største problemet slik jeg ser det er at folk blander inn barnevennlig med barnekonsoll. Nintendo promoterer en konsoll som allsidig og for alle, derav er det naturlig at den og legger seg på linjen for barn. Men det finnes og mye morro med Wii for andre aldersgrupper utenom barnegruppen.

Derfor mener jeg det er riv ruskende galt at Wii og Nintendo fremlegges som rene barnekonsoller for det er de så langt fra. Barnevennlig, familievennlig, allsidig. Det er ord som passer for Wii og Nintendo men barnekonsoll, ser ikke helt hvor det passer inn.

Men det er vel som mange og har brakt på banen før, om det ikke flyter over med blod og vold på en konsoll er den automatisk stemplet som barnekonsoll. Wii har jo ikke akkurat flust av blod og gørr, men har derimot en rekke titler som Sony og MS aldri har klart å komme på høyde med kvalitetsmessig som f.eks Zelda og Super Mario.

Lenke til kommentar

Alderskvotering?

Knuse ditt og knuse datt , best i grafikk og best i lyd. En halv pixel mer i grafikken hos Ps3 versjonen en i x360 versjonen

noob, nab

blabla blabla

Alle 3 er spillkonsoller med kvaliteter, skjønner bare ikke alt maset rundt dette

At den og den aldersgruppen må ha den og den konsollen vist ikke er de ikke "in" nok

Jeg vil gjerne ha 2 konsoller det er PS3 og Wii. Kommet til og blitt mobbet vist jeg ikke hadde hatt x360 med det samme kansje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...