Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte registerkjede - er det egentlig SÅ vanskelig?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er 16 år gammel nå og har skaffet meg et skruprosjekt til jeg blir 18, det er en 1972 Ford Mustang Mach 1 Cobra Jet med 351 motor.

 

Bilen har stått i 15-20 år, og regner med at registerreimen også burde byttes for å være på den sikre siden.

 

Jeg har ingen erfaring med overhaling av motorer, men har en liten interesse for det, jeg vet hva som er hva i motoren og hvordan det virker, men spørsmålet er, ville noe sånt som å bytte registerreim være mulig for meg?

 

Er det verre enn å ta bort det som er i veien for registerreimdekselet som vannpumpe, dynamo og radiator? Og hvordan er det å sette på det nye? Er det ikke bare å ta av et av hjulene til registerreima, og sette på ny reime, og skru alt på plass igjen?

 

Er det noen gode online guider til dette? :)

 

 

 

Eller burde jeg sende bilen inn til et verksted? (dette er egentlig ikke noe relevant alternativ)

Endret av Abn0rmal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lett å ta av den gamle, og når du skal sette på ny må du passe på at streker på reima treffer på merker på alle tannhjula.

 

er enkelt, men bommer du kan du ødelgge mye når du starter opp.

 

 

(snakker av erfaring fra gamle europeiske biler)

Lenke til kommentar

Hehe, akkurat nå er den ikke så mye å skryte av, men har tenkt å lage den til skikkelig, og beholde alt originalt, siden det allerede er "Matching numbers". (ramme, girkasse og motor er de samme som da den kom ut av fabrikken).

 

Blir vel verkstedet kan jeg tenke meg, må se litt nærmere på det først :)

Endret av Abn0rmal
Lenke til kommentar
Det er lett å ta av den gamle, og når du skal sette på ny må du passe på at streker på reima treffer på merker på alle tannhjula.

 

er enkelt, men bommer du kan du ødelgge mye når du starter opp.

 

nå er det funnet ut at bilen har kjede, men vil svare på denne.

 

nå er det vel ikke streker på reima du skal passe på ved et registerrem skift, reima er jo lik hele veien rundt, det er vel en hvit strek der, men hvor den står spiller ingen rolle, men att du får kam og veiv der det sto før du tok av reima. og man svinger ALLTID motoren rundt 2 runder før oppstart.

 

altså pass på att veiv og kam står det de sto, er som regel merker her, men man kan også lage selv. er det diesel er det også viktig å låse pumpa hvis det er pumpe på registeret.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ford 351 CID finnes i 2 utgaver, Windsor og Cleveland. Ingen av disse har registerrem. Jeg har ikke vært borti disse på mange år, men såvidt jeg husker har ingen av disse kamaksel i toppene. Motoren har en enkelt kam, denne er plassert over veiva, i senter av V-en, og er vanligvis koblet til veiva med drev. Støtstenger driver de overliggende ventilene via vipparmer i toppene. På enkelte (Europeisk Ford V6) kan disse drevene ryke, mener å huske at et av dem var laget i et nylon/plast-materiale, men normalt er denne form for register helt vedlikeholdsfri, og blir regnet som vel så sikkert som registerkjede.

 

Når deg gjelder hvor vanskelig det er å bytte reg.rem, varierer det veldig. På en Opel SOHC 1.6 (1979-1986) tar det ca 1/2 time inkl bytte av vannpumpe, mens på en Ford Fiesta Z-Tec 1.25 tar det fort 8-10 timer + at du trenger spesialverktøy.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Bare 1001 deler? Det er omtrent det du trenger for å bytte bremseklosser bak på en gammel Renault :-) På den ene siden....

 

Har ikke akkurat noen statistikk på dette, men av de av mine kompiser som hadde Ford med 351, var det kun én som hadde Windsor, de andre hadde Cleveland. Vet ikke hva forskjellen er.

Lenke til kommentar
Har ikke akkurat noen statistikk på dette, men av de av mine kompiser som hadde Ford med 351, var det kun én som hadde Windsor, de andre hadde Cleveland. Vet ikke hva forskjellen er.

Forskjellen er toppene. Cleveland-toppene er en del sintere enn Windsor-toppene. 351 Windsor er den vanligste.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Har ikke akkurat noen statistikk på dette, men av de av mine kompiser som hadde Ford med 351, var det kun én som hadde Windsor, de andre hadde Cleveland. Vet ikke hva forskjellen er.

Forskjellen er toppene. Cleveland-toppene er en del sintere enn Windsor-toppene. 351 Windsor er den vanligste.

Ahh, fint med noen som vet :yes: Men det er vel mer enn toppene som er forskjell? Kammen for eksempel? Stempler. råder, etc? Selv om blokka er den samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...