kevinedomm Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 (endret) Hei! Er 16 år gammel nå og har skaffet meg et skruprosjekt til jeg blir 18, det er en 1972 Ford Mustang Mach 1 Cobra Jet med 351 motor. Bilen har stått i 15-20 år, og regner med at registerreimen også burde byttes for å være på den sikre siden. Jeg har ingen erfaring med overhaling av motorer, men har en liten interesse for det, jeg vet hva som er hva i motoren og hvordan det virker, men spørsmålet er, ville noe sånt som å bytte registerreim være mulig for meg? Er det verre enn å ta bort det som er i veien for registerreimdekselet som vannpumpe, dynamo og radiator? Og hvordan er det å sette på det nye? Er det ikke bare å ta av et av hjulene til registerreima, og sette på ny reime, og skru alt på plass igjen? Er det noen gode online guider til dette? Eller burde jeg sende bilen inn til et verksted? (dette er egentlig ikke noe relevant alternativ) Endret 22. mars 2008 av Abn0rmal Lenke til kommentar
citronen Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Ehm, tjah. Du har ingen garanti hvis du gjør det selv. Lenke til kommentar
Hugbees Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Det er lett å ta av den gamle, og når du skal sette på ny må du passe på at streker på reima treffer på merker på alle tannhjula. er enkelt, men bommer du kan du ødelgge mye når du starter opp. (snakker av erfaring fra gamle europeiske biler) Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2008 Hva koster det sånn ca. å gjøre det på verksted da? Hvis man har delene for hånd og bare ber mekanikeren om å få montert dem? Lenke til kommentar
Hugbees Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Aner ikke, men kjøp reima, så googler du etter oppskrift/bytter på en motor du finner på høggern som har rast likevel. Da kommer du ut av det med kunnskaper om hvordan man bytter en regreim =) Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2008 Tja, vet ikke om jeg vil gå så langt =) har egentlig et ganske stramt budsjett. Men vet ikke helt jeg, er vel mye vanskeligere å bytte regreime på en V8'er enn på en vanlig rekkefirer vel? http://www.khulsey.com/stockengine8cyl.jpeg Ser ikke enkelt ut, spørs om ikke det blir verkstedet Lenke til kommentar
Hugbees Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 (endret) hva enn du gjør, lykke til =) Du har en farken så tøff bil! edit: dobbel Endret 22. mars 2008 av Hugbees Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2008 (endret) Hehe, akkurat nå er den ikke så mye å skryte av, men har tenkt å lage den til skikkelig, og beholde alt originalt, siden det allerede er "Matching numbers". (ramme, girkasse og motor er de samme som da den kom ut av fabrikken). Blir vel verkstedet kan jeg tenke meg, må se litt nærmere på det først Endret 22. mars 2008 av Abn0rmal Lenke til kommentar
eab Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Jeg blir overraska om du i det hele tatt finner ei registerREIM under panseret på bilen din... Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Hehe. Skulle til å si det samme selv. Må nok lete litt etter registerkjede heller Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 (endret) Det er lett å ta av den gamle, og når du skal sette på ny må du passe på at streker på reima treffer på merker på alle tannhjula. er enkelt, men bommer du kan du ødelgge mye når du starter opp. nå er det funnet ut at bilen har kjede, men vil svare på denne. nå er det vel ikke streker på reima du skal passe på ved et registerrem skift, reima er jo lik hele veien rundt, det er vel en hvit strek der, men hvor den står spiller ingen rolle, men att du får kam og veiv der det sto før du tok av reima. og man svinger ALLTID motoren rundt 2 runder før oppstart. altså pass på att veiv og kam står det de sto, er som regel merker her, men man kan også lage selv. er det diesel er det også viktig å låse pumpa hvis det er pumpe på registeret. Endret 22. mars 2008 av Simkin Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Ford 351 CID finnes i 2 utgaver, Windsor og Cleveland. Ingen av disse har registerrem. Jeg har ikke vært borti disse på mange år, men såvidt jeg husker har ingen av disse kamaksel i toppene. Motoren har en enkelt kam, denne er plassert over veiva, i senter av V-en, og er vanligvis koblet til veiva med drev. Støtstenger driver de overliggende ventilene via vipparmer i toppene. På enkelte (Europeisk Ford V6) kan disse drevene ryke, mener å huske at et av dem var laget i et nylon/plast-materiale, men normalt er denne form for register helt vedlikeholdsfri, og blir regnet som vel så sikkert som registerkjede. Når deg gjelder hvor vanskelig det er å bytte reg.rem, varierer det veldig. På en Opel SOHC 1.6 (1979-1986) tar det ca 1/2 time inkl bytte av vannpumpe, mens på en Ford Fiesta Z-Tec 1.25 tar det fort 8-10 timer + at du trenger spesialverktøy. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2008 Spesialverktøy er ikke noe prob, netopp fått inn et TengTools sett med 1001 deler Uansett, ser ut som om den har registerdrev denne bilen, er 351 Cleveland Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Bare 1001 deler? Det er omtrent det du trenger for å bytte bremseklosser bak på en gammel Renault :-) På den ene siden.... Har ikke akkurat noen statistikk på dette, men av de av mine kompiser som hadde Ford med 351, var det kun én som hadde Windsor, de andre hadde Cleveland. Vet ikke hva forskjellen er. Lenke til kommentar
eab Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 koster fra 20 dollar og oppover for komplett sett med begge dreva og kjedet. Ikke noe problem å bytte, så det er nok andre ting jeg villa bekymra meg mer for på en motor som har stått i 20 år.... Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2008 Som hva? Tenkt å gå over det meste uansett.. Lenke til kommentar
citronen Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Hvorfor skal du bytte registerkjedet? Trodde det var "evigvarende"...? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Har ikke akkurat noen statistikk på dette, men av de av mine kompiser som hadde Ford med 351, var det kun én som hadde Windsor, de andre hadde Cleveland. Vet ikke hva forskjellen er. Forskjellen er toppene. Cleveland-toppene er en del sintere enn Windsor-toppene. 351 Windsor er den vanligste. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Har ikke akkurat noen statistikk på dette, men av de av mine kompiser som hadde Ford med 351, var det kun én som hadde Windsor, de andre hadde Cleveland. Vet ikke hva forskjellen er. Forskjellen er toppene. Cleveland-toppene er en del sintere enn Windsor-toppene. 351 Windsor er den vanligste. Ahh, fint med noen som vet Men det er vel mer enn toppene som er forskjell? Kammen for eksempel? Stempler. råder, etc? Selv om blokka er den samme. Lenke til kommentar
puch50 Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Cleveland skulle ta over for Windsor,men Windsor overlevde Cleveland, i følge wikipedia Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå