Gå til innhold

Digitalkamera til fersk hobbyfotograf

Anbefalte innlegg

Jeg har lite erfraring innen foto, men ønsker å utvide min horisont innen denne hobbyen. Det jeg lurer på er, hvilken type digitalkamera bør jeg velge. Skal jeg velge et kompaktkamera som passer i lomma (canon powershot S45), eller skal jeg gå opp i størelse og gå for en powershot G3?

Er som sagt fersk, men det jeg "tror" jeg kommer til å fotografere mest er nok natur og portrett. Samtidig skibilder. Men hvordan er digitalkameraene når det gjelder objekter i bevegelse? Har hørt at de kan være for trege.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har lite erfraring innen foto, men ønsker å utvide min horisont innen denne hobbyen. Det jeg lurer på er, hvilken type digitalkamera bør jeg velge. Skal jeg velge et kompaktkamera som passer i lomma (canon powershot S45), eller skal jeg gå opp i størelse og gå for en powershot G3?  

Er som sagt fersk, men det jeg "tror" jeg kommer til å fotografere mest er nok natur og portrett. Samtidig skibilder. Men hvordan er digitalkameraene når det gjelder objekter i bevegelse? Har hørt at de kan være for trege.

Jeg har heller ikke noe erfaring, men kjøpte meg S45 for 2-3 måneder siden. For MIN del er jeg glad for det, lettvindt å ta med seg kameraet "alle steder". Vet ikke om jeg har spesielt store lommer, men kamera+væske får ivertfall plass hos meg. Kommer til å kjøpe undervanns-hus til kameraet, og ser da frem til å ta bilder i skibakken uten å være redd for snø/regn. Vet ikke hvordan det er med G3, men det ser jo større og mer klumpete ut. De digitalkameraene jeg har prøvd, har alle vert litt trege, har sikkert med autofokus og slikt å gjøre. Håper det kommer bedre svar her fra andre...

Vennlig hilsen Jan Ove

Lenke til kommentar

G3 er et ganske mye bedre kamera, særlig for den litt mer avanserte fotografen.

Fokus og hurtighet er imidlertid omtrent likt, så her blir det tilnærmet hipp som happ.

De største fordelene med G3 i forhold til S45 er:

- Vridbar LCD-skjerm

- Skarpere objektiv med kraftigere zoom

- Svært mye bedre batterikapasitet

- Lettere tilgang til "avanserte" funksjoner

Ulempen er naturlig nok størrelse og vekt. Personlig ville jeg helt klart valgt G3, eller ventet for å se hvordan det tilsvarende kameraet Sony DSC-V1 blir.

MLW

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser helt klart at Sony DSC-V1 kan bli et knall kamera, og verdt å vente på:) Men jeg har hørt at Sony har sine egne minnebrikker, som er mye dyrere en de man får til andre kameraer. Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...