Ole-Kristian89 Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Hei alle sammen. Kanskje en litt forvirrende tittel, men har noen ting jeg lurer på. Jeg har gått GK og VK1 Salg & Service, og er nå lærling innenfor butikkfag. Har planer om å ta fagbrev, men så kommer et av mine spørsmål, (har søkt litt, men finner ingenting :/) Der jeg jobber har selgerene fastlønn, men tror ingen av de har fagbrev, så det jeg lurer på er om jeg (da jeg får fagbrev) får en høyere fastlønn enn de andre? siden jeg både har vært lærling, og kommer forhåpentligvis til å få fagbrev. Men jeg er jo bare en liten tapp, så føler at jeg ikke kan kreve så mye mer enn det jeg får:/ Også mitt andre spørsmål. Jeg har sjekket litt rundt ang videreutdanning med fagbrev og "yrkesskole" i bakhånd, men har egentlig ikke funnet noe fornuftig sted eller internett adresse. Noen som vet om noe? for eksempel om det finnes noe innenfor markedsføring/ledelse/e.l som man kan videreutdanne seg innenfor hvis man KUN har fagbrev og yrkeskompetanse? Og vil helst unngå å studere "VK2" bare for å komme inn på noe, prøve å spare mest mulig med tid. hehe.. På forhånd takk, og håper jeg ikke lagde en for teit post med en helt forvirrende topic title! Mvh Ole Kristian. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Med fagbrev i butikk har du krav på fagbrevtillegget, og tror det for tiden ligger på 5 kr mer i timen enn ufaglærte ansatte. Jeg er også ferdig med GK og VK1 salg & service, og gikk også lærling i butikk, men jeg sluttet. Jeg fant ut at jeg ikke lærte noe mer enn de andre ansatte, og det er ikke verdt å stå i kassa for 9000 kr hver måned for å oppnå et fagbrev. Istedet tok jeg fagbrev som vekter i militæret, og ble samtidig ferdig med førstegangstjenesten. Når jeg blir eldre skal jeg søke fengselsskolen som videreutdanning, og det krever heldigvis bare 3 fag fra studiekompetansenivå for å komme inn på. Dersom du skal studere markedsføring/ledelse på høyskole/universitet er jeg stygt redd for at du må ha studiekompetanse (VK2). Lenke til kommentar
Ole-Kristian89 Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2008 Takk takk for svar, håper det utgjør litt. men kan fagbrevtillegget variere i forskjellige bedrifter? /Ole Kristian Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Nei, tillegget for fagbrev er det samme i alle bedrifter, men det finnes bedrifter som gir lønn etter avtale. I de tilfellene vil en med fagbrev ha mulighet til å forhandle seg til bedre lønn enn de andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå