MikeLevy Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Hei Som ivrig hobbyfotograf må jeg bytte ut min bærbare Dell lattitude 610 med et kratigere arbeidsverktøy. I tillegg til surfing, mail etc går 80% av pctiden min med til bildebehandling og da i Photoshop CS3. Har gjennom jobben fått tilbud om å kjøpe Mac til fordelaktig pris. Har siklet på Mac lenge, men problemet er at jeg nå er relativt trenet i PS og programmet er som alle vet, DYRT Mitt spørsmål er om hvor avansert Aperture til Mac er i forhold til Photoshop på PC? Hvis evt forskjellen er stor, er PS til Mac mer eller mindre det samme som til PC. Skal i tilfelle ha Macbook Pro med matt skjerm Takk til alle som gidder å svare Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Aperture er for katalogisering og justering, tilsvarende Adobe Lightroom. Lenke til kommentar
MikeLevy Skrevet 21. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2008 Aperture er for katalogisering og justering, tilsvarende Adobe Lightroom. Hva? men finnes det intet eget redigeringsprogram for Mac? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 CS3 er 100% identisk til Mac og WinPC. Eneste forskjell er at ctrl+ er Aple+ på en Mac. Det er ingen overgang overhodet. Problemet er bare at du må eie to lisenser hvis du vil bruke CS3 i begge OS. Det er ikke nødvendig med Bootcamp. Det gir muligheten for å velge hvilket OS under oppstart, for Intel-baserte Mac'er er fullverdige Mac OS, Windows og Linux-maskiner, avhengig av hva du ønsker. Ønsker du både Mac og PC så får du begge verdener i samme maskin med Mac, uten å emulere. Lenke til kommentar
MikeLevy Skrevet 21. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2008 CS3 er 100% identisk til Mac og WinPC. Eneste forskjell er at ctrl+ er Aple+ på en Mac. Det er ingen overgang overhodet. Problemet er bare at du må eie to lisenser hvis du vil bruke CS3 i begge OS. Det er ikke nødvendig med Bootcamp. Det gir muligheten for å velge hvilket OS under oppstart, for Intel-baserte Mac'er er fullverdige Mac OS, Windows og Linux-maskiner, avhengig av hva du ønsker. Ønsker du både Mac og PC så får du begge verdener i samme maskin med Mac, uten å emulere. Typisk at jeg da har lisens til PC utgaven Takk for alle svar uansett Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Har du lisens for PC, kan du sikkert laste ned mac versjonen og fortsatt sove godt om natta. Evt. kjøpe elements som er nesten gratis Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Du kan laste ned tryout-utgaven til mac fra adobe.com, og så bruke PC-lisensnøkkelen. Det er jeg ganske sikker på funker... Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Har lest på et annet norsk fotoforum at det skall gå an å overføre lisensen fra Windows til Mac utgaven. Du må vist søke til Adobe og behandingstiden var ikke kort. men de hadde fått det til. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Det er bra. Jeg vurderer å kjøpe CS3 for tiden, men vet ikke helt for hvilken plattform. Siden jeg bruker begge deler, og er like fornøyd med Vista som OS X som plattform, så blir det en liten nøtt. Bootcamp kan bli redningen for meg. Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Ellers har man Parallels, VMWare Fusion og VirtualBox som lar deg kjøre windows i OS X. Lenke til kommentar
Kliss Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Ville nok gått for parallels her ja..Da trenger du ikke starte maskinen på nytt hvis du plutselig bestemmer deg for å redigere bilder med windows PS'en.. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Paralells osv er jo latterlig? Aldri hatt noen positiv opplevelse med det. Min mbp har ihvertfall ikke nok kraft tilovers til å kjøre det og ikke minst ha åpen photoshop i det. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Skal du bruke windows på en mac er bootcamp absolutt det beste. Lenke til kommentar
Raslefu Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 I dag er det vel i grunn hipp som happ om du bruker PC eller Mac til bilderedigering. Lenke til kommentar
MikeLevy Skrevet 23. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2008 Takk for mye bra svar Jeg trodde (fortsatt) Mac lå et hestehode foran på bilderedigering, men skal slutte å tro slik. For prisen av en Macbook Pro får man jo også mye PC Lenke til kommentar
Kliss Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Paralells osv er jo latterlig? Aldri hatt noen positiv opplevelse med det. Min mbp har ihvertfall ikke nok kraft tilovers til å kjøre det og ikke minst ha åpen photoshop i det. Hvor mye minne har du? 2? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå