kremt Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Du må ikke gå ut fra tariffen for bygningsarbeidere, men for tariffen til EL og IT. Den kan du finne her. Et lite utdrag: Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 den der er fra 2006 i 2007 økte det til 149,xx og nå i mai er det ny lønnsforhandling Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Ligger tariffen så lavt enda? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 yep, men det er uten et eneste tillegg da, så gjelder å få seg et skikkelig trynetillegg Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Glad jeg ikke jobber i ABB/YIT lengere, der fulgte de tariffen slavisk uten noe som helst lokale tillegg. Var i Mo I rana da men uansett. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Ingen andre en de som stor i LOK. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 den der er fra 2006 i 2007 økte det til 149,xx og nå i mai er det ny lønnsforhandling Er det ikke lønnsforhandlinger i disse dager da? Hørte det skulle gå til tvungen megling og det skulle bli avgjort om det ble konflikt rundt den første uka på april. Lenke til kommentar
Haense Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 4. Leste ikke godt nok, FØR skatt og Inc. feriepenger høres det ganske riktig ut ja, OBS skatt vil bli ca 40% Når man leser årslønn gjelder summen alltid før skatt. Skatteprosenten blir nok heller ikke så mye som 40 prosent. Alt fra 30 til 36 er normalt men det kommer an på hvilke fradrag man få trekk for. Hvordan får du til at den blir så høy som 40%? Tjener en elektriker ca. 420000 (husk: før skatt) så vil utbetalt lønn hver måned ligge på ca. 25000 kroner. I tillegg så kommer eventuell svart jobbing, men vi elektrikere driver aldri med sånt. Det er faktisk ikke en så værst lønn og faktisk av det beste hva gjelder bygningshåndtsverkere. Lenke til kommentar
usermcw Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Siden jeg er elektriker selv så kan jeg jo dele min erfaring. jeg gikk den gang gk 1år vk1 1år 2.5 år læretid ligger på i dag ca. 172kr timen, før skatt med vanlige tillegg (Bodø). får dekket ny mobil en gang i året samt noe av telefon regningen. grunnlønna til en elektriker er latterlig lav, det er tilleggene man lever på. smuss,høyde,bas,utenbys,diett,overtid,akkord/bonus,ect.. Der jeg er jobbes det akkord/bonus. så det kan bli noen småoppgjør en og annen gang. lønna er vel ikke noe spesielt høy, men er jo en grei plass å begynne hvis du har interessen for elektro og evt. gå vidre. Vidre skal det siest at det ligger som regel en hel drøss med trynetillegg i de aller fleste bedriftene alt etter erfaring, kurs osv... Jeg jobber hovedsaklig på nybygg og jeg mener at elektrikeren fremdeles har den "fineste" jobben av alle som er på der. +bra arbeidsmiljø/ok arbeidsvilkår +opparbeider en ganske ok CV etter læretiden med tanke på at en tar en god del kurs underveis. +ok lønn under utdanelse (imotsetning til å opparbeide seg mye studiegjeld) +lett å få jobb -yrke med lav gjenomsnittsalder -noe svak lønn i forhold til store deler av andre arb. yrker -krevende fysisk form i lengden for å holde ut i faget / kne og skulder problem er svært utbredt) alt ialt burde det vel ikke være noe problem å være elektriker såfrems du har interessen for faget. Lenke til kommentar
eirikand Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 hvordan er det med videreutdanning? vet at man kan bli elektroingeniør. Lenke til kommentar
Alfaromeo Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 (endret) I Stavanger distriktet har de fleste jeg kjenner til mellom 198 og 215 i startlønn. Kjenner flerne som har over 230 kr timen. At man har 40 prosent skatt som noen her sier er jo latterlig. Når man kommer inn på boligmarkede så blir jo skatten betraktelig mindre. Har man 2 mill i lån til 5 prosent rente så betaler man ca 2500 mindre pr mnd i skatt. Dessuten har elektrikere ofte mange goder. Fri telefon, fri bil, og tilgang på billig materiell når man pusser opp/bygger hus. Dessuten er det veldig enkelt å gå videre fra vårt fag. Oljebransjen skriker etter folk som oss, og oftes så kan man gå over i admenistrative stillinger etter en del års praksis. (det gjorde jeg) Red: Hvilke andre yrker gir en nyutdannet 20 åring ca 400 000 i årslønn uten overtid? Endret 24. april 2008 av Alfaromeo Lenke til kommentar
ramvi Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 Jeg har allmen, ett år elektro fra høyskole og bachelor i informatikk fra uio. Jeg er interessert i å få meg fagbrev i elektro, slik at jeg kan gjøre hobbyprosjekter hjemme lovlig, altså å ta fagbrev som en form for førerkort for bil. Er det noen som vet hvor mye jeg da må ta? 2 år med elektro som privatist? Eller kan jeg kun gå opp til eksamen? Takk Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 Merkelige lønnsforskjeller her. I 2009 når jeg fikk fagbrev startet jeg på 215 kroner timen, og dette var i en by med 40 000 innbyggere. Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Jeg har allmen, ett år elektro fra høyskole og bachelor i informatikk fra uio. Jeg er interessert i å få meg fagbrev i elektro, slik at jeg kan gjøre hobbyprosjekter hjemme lovlig, altså å ta fagbrev som en form for førerkort for bil. Er det noen som vet hvor mye jeg da må ta? 2 år med elektro som privatist? Eller kan jeg kun gå opp til eksamen? Takk For å i det hele tatt kunne gjøre det du ønsker må du jobbe fast i en elektro bedrift med godkjent installatør for å få godkjent arbeidet ditt. For det andre må du gå 5 år som hjelpemontør siden du ikke har noe skolegang på elektrolinjen fra VGS. Du må også ta eksamen privatist for VG1, VG2 og VG3. Håper det svarte på spørsmålet ditt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå