eirikand Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 hei, jeg lurer på om jeg skal bli elektriker så jeg har et par spørsmål. * hvilken linje og hvor lenge må man gå på skole for å bli elektriker? * hva er det vanlig å tjene *er det lett å få jobb? ,takk. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 (endret) Det er flere muligheter: 1: Gå på VGS 2 år + 2,5 år som lærling (lett å få læreplass (nå for tiden i alle fall) strykprosent på <6% (buskerud) 2: Gå på VGS 3 år (strykprosent ca 95 (buskerud) 3: 4 År som hjelpearbeider/lærling (vanskelig å få jobb) veldig lett å få jobb for tiden, men det kan fort endre seg i løpet av de 4 årene det vil ta deg å bli ferdig utdannet. lønna er ræva. men avhenger av hvor i landet du jobber i Drammensområdet er det 160 - 185 kr timen før skatt for nyutdannede Endret 21. mars 2008 av SirAmp Lenke til kommentar
Cryflopp Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 (endret) du må gå på Elektro grunnkurs , deretter Elektro VG1 som det heter nå. når jeg gikk så het det VK1. Det er da 2 år med skole deretter må du søke læreplass i en bedrift. den Læretiden er da på to og et halvt år før du kan gå opp til fagprøven. Under læretiden starter du veldig lavt på ca 50 kr timer så stiger du hvert halvår. Når du er ferdig utdannet så varerer det jo fra bedrift til bedrift men det heter hvertfall at du skal minimum ha 178 kr (?) men du det er vell normalt å ligge på en 180 og oppover tror jeg. OG slik arbeidsmarkedet ser ut i dag så er det lett å få jobb innen det faget, arbeidsmarkedet skriker ut etter elektrikere nå for tiden. Endret 21. mars 2008 av Cryflopp Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Når du er ferdig utdannet så varerer det jo fra bedrift til bedrift men det heter hvertfall at du skal minimum ha 178 kr (?) men du det er vell normalt å ligge på en 180 og oppover tror jeg.OG slik arbeidsmarkedet ser ut i dag så er det lett å få jobb innen det faget, arbeidsmarkedet skriker ut etter elektrikere nå for tiden. Tullball. Finnes ikke minstelønn i Norge. Gjennomsnittet for en gjennomsnittlig elektrikker er ca. 185-190kr (Rogaland). Alle som søker læreplass, får læreplass. Bedriftene skriker etter folk. Lenke til kommentar
Cryflopp Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Når du er ferdig utdannet så varerer det jo fra bedrift til bedrift men det heter hvertfall at du skal minimum ha 178 kr (?) men du det er vell normalt å ligge på en 180 og oppover tror jeg.OG slik arbeidsmarkedet ser ut i dag så er det lett å få jobb innen det faget, arbeidsmarkedet skriker ut etter elektrikere nå for tiden. Tullball. Finnes ikke minstelønn i Norge. Gjennomsnittet for en gjennomsnittlig elektrikker er ca. 185-190kr (Rogaland). Alle som søker læreplass, får læreplass. Bedriftene skriker etter folk. var usikker på den , men om du sier som så så er det vell ikke det mener bare jeg hørte en som sa det at som elektriker så skal du minst ha 178 men som du sier så var vell det bare bullshit. Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Under læretida har du og eit halvt år med "skule" og der du skal friske opp kunskapene etter videregåande før den teoretiske eksamen som man må bestå før man kan ta fagprøven. Lenke til kommentar
eirikand Skrevet 21. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2008 er over 180 så dårlig timeslønn da? hva blir det i årslønn sånn cirka da, 400 000,- ? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 (endret) nei ikke 400, ca 250 - 300 etter skatt, futen stikker av med nesten halvparten Endret 21. mars 2008 av SirAmp Lenke til kommentar
eirikand Skrevet 21. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2008 (endret) seriøst så lite??? hvordan skal man klare å etablere seg i boligmarkedet da ? Endret 21. mars 2008 av eirikand Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 jobbe mer, eksempelet mitt er med bare halv 8 til halv fire, ikke noe overtid. vet også at endel med familie ser seg nødt til å jobbe svart Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 du må gå på Elektro grunnkurs , deretter Elektro VG1 som det heter nå. når jeg gikk så het det VK1. Det er da 2 år med skole deretter må du søke læreplass i en bedrift. den Ikke helt rett. VG1 elektro er elektro grunnkurs, dette er første året. Andre året så går du VG2 el. energi. VK1 er det samme som VG2. Lenke til kommentar
Cryflopp Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 (endret) hehe fint du retter på meg :-) har ikke helt satt inn i det nye systemet. Gikk på det gamle selv, da het det hvertfall Elektro Grunnkurs Og elektro Vk1 Endret 21. mars 2008 av Cryflopp Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 (endret) Heheh VG1 er grunnkurset. VG2 er VK1 VG3 er VK2. Går selv VG1 elektro nå Vil anbefale deg å lese litt på vilbli.no Endret 21. mars 2008 av 2mmy91 Lenke til kommentar
V_B Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Det er flere muligheter:1: Gå på VGS 2 år + 2,5 år som lærling (lett å få læreplass (nå for tiden i alle fall) strykprosent på <6% (buskerud) 2: Gå på VGS 3 år (strykprosent ca 95 (buskerud) 3: 4 År som hjelpearbeider/lærling (vanskelig å få jobb) veldig lett å få jobb for tiden, men det kan fort endre seg i løpet av de 4 årene det vil ta deg å bli ferdig utdannet. lønna er ræva. men avhenger av hvor i landet du jobber i Drammensområdet er det 160 - 185 kr timen før skatt for nyutdannede Hva i allverden er det du snakker om når du nevner strykprosent på 95% ? Det er ikke vanskelig å få jobb når du har hatt 4 år som hjelpearbeider, men det er vanskeligt å finne bedrift som kan drive opplæringen. Dessuten må du ha generell studiekompetanse for å gjøre det på den måten. Når det kommer til lønn så nytter det ikke å si noe spesifikt tall. Det kan være alt ifra 170 - 250 kroner timen. Minstelønnen for en person med fagbrev er 140 kroner timen ! Når det kommer til total årslønn så blir det vanskeligt å si da det kan bli en del overtid i yrke, men vil tro det er normalt å ligge på 400 000 - 420 000 inkludert feriepenger før skatt. Når det blir sagt at folk er nødt til å jobbe svart for å overleve så er det noe av det største bullshitte jeg har hørt. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 1. Hva i allverden er det du snakker om når du nevner strykprosent på 95% ? 2. Det er ikke vanskelig å få jobb når du har hatt 4 år som hjelpearbeider, men det er vanskeligt å finne bedrift som kan drive opplæringen. Dessuten må du ha generell studiekompetanse for å gjøre det på den måten. 3. Når det kommer til lønn så nytter det ikke å si noe spesifikt tall. Det kan være alt ifra 170 - 250 kroner timen. Minstelønnen for en person med fagbrev er 140 kroner timen ! 4. Når det kommer til total årslønn så blir det vanskeligt å si da det kan bli en del overtid i yrke, men vil tro det er normalt å ligge på 400 000 - 420 000 inkludert feriepenger før skatt. 5. Når det blir sagt at folk er nødt til å jobbe svart for å overleve så er det noe av det største bullshitte jeg har hørt. satt inn noen tall for å svare på ett og ett 1: Strykprosenten på rundt 95% er på fagprøven, for dem som har gått tredjeåret skole, altså ingen læretid. min kilde er ELFOB: el. fagenes opplæringskontor i buskerud 2: mulig jeg utrykte meg litt uklart, det jeg mente, som du får fram litt tydligere er at det kan være vanskelig å finne en bedrift som er villige til å ta inn denne typen "lærling" 3. Vet ikke hvordan det er der du kommer fra, men i drammensområdet er det i alle fall ikke mange elektriker som tjener oppmot 250 kr, og definitivt ikke nyutdannede. men dette kan selvfølgelig ha sin forklaring i at du holder til et annent sted i landet. 4. 400- 420 etter skatt hørtes mye ut, du har riktignok tatt med ferie penger, men jeg tror også du har gått ut fra mindre skatt eller betydelig høyere lønning enn det jeg har gjort. og sannsynligvis gått ut fra endel overtid, som jeg føler blir helt feil å gjøre når man skal lage en slik oversikt. 5: kan hende andre har litt andre forutsettninger enn deg, kansje mange barn, eller ektefelle som ikke er i stand til å ha en inntekt, små muligheter for overtid / ekstrajobbing. Personlig har jeg et par ganger hatt så mye regninger at det bare så vidt gikk, hadde jeg hatt unger og litt større huslån, kansje 2 biler de månedene hadde jeg også sett meg nødt til å jobbe svart for å få hjulene til å gå rundt. Lenke til kommentar
Agrostar Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 (endret) du må gå på Elektro grunnkurs , deretter Elektro VG1 som det heter nå. når jeg gikk så het det VK1. Grunnkurs finnst ikkje lenger. Du har no VG1, VG2 og VG3... Edit: Las ikkje heile tråden, var visst andre som fulgde med i timen og. Endret 22. mars 2008 av Stressis Lenke til kommentar
V_B Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 1: Strykprosenten på rundt 95% er på fagprøven, for dem som har gått tredjeåret skole, altså ingen læretid.min kilde er ELFOB: el. fagenes opplæringskontor i buskerud. 2: mulig jeg utrykte meg litt uklart, det jeg mente, som du får fram litt tydligere er at det kan være vanskelig å finne en bedrift som er villige til å ta inn denne typen "lærling" 3. Vet ikke hvordan det er der du kommer fra, men i drammensområdet er det i alle fall ikke mange elektriker som tjener oppmot 250 kr, og definitivt ikke nyutdannede. men dette kan selvfølgelig ha sin forklaring i at du holder til et annent sted i landet. 4. 400- 420 etter skatt hørtes mye ut, du har riktignok tatt med ferie penger, men jeg tror også du har gått ut fra mindre skatt eller betydelig høyere lønning enn det jeg har gjort. og sannsynligvis gått ut fra endel overtid, som jeg føler blir helt feil å gjøre når man skal lage en slik oversikt. 5: kan hende andre har litt andre forutsettninger enn deg, kansje mange barn, eller ektefelle som ikke er i stand til å ha en inntekt, små muligheter for overtid / ekstrajobbing. Personlig har jeg et par ganger hatt så mye regninger at det bare så vidt gikk, hadde jeg hatt unger og litt større huslån, kansje 2 biler de månedene hadde jeg også sett meg nødt til å jobbe svart for å få hjulene til å gå rundt.] 1. Så vidt jeg skjønner så er det kun på elektronikk man kan få fagbrevet ved endt skolegang, så det blir vel lite relevant siden dette er spørsmål om elektriker ? 3. Tror snittlønna i firmaet må ligge på omtrent 200 kroner timen, uten at jeg skal si noe sikkert. Firmaets beste betalt har drøye 213kr/t etter hva jeg har fått med meg, og firmaet er ikke eldre enn 7 månder. Når jeg nevnte oppimot 250 kroner timen så er det snakk om offshore jobbing, da kan man også passere til høyere timebetalinger. 4. "men vil tro det er normalt å ligge på 400 000 - 420 000 inkludert feriepenger før skatt". 5. Det var dumt av meg å gå så hardt ut mot det, og beklager det. Trodde ikke realiteten var slik i disse goder tider, der omtrent jobbene vokser på trær. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 1. Så vidt jeg skjønner så er det kun på elektronikk man kan få fagbrevet ved endt skolegang, så det blir vel lite relevant siden dette er spørsmål om elektriker ? 3. Tror snittlønna i firmaet må ligge på omtrent 200 kroner timen, uten at jeg skal si noe sikkert. Firmaets beste betalt har drøye 213kr/t etter hva jeg har fått med meg, og firmaet er ikke eldre enn 7 månder. Når jeg nevnte oppimot 250 kroner timen så er det snakk om offshore jobbing, da kan man også passere til høyere timebetalinger. 4. "men vil tro det er normalt å ligge på 400 000 - 420 000 inkludert feriepenger før skatt". 5. Det var dumt av meg å gå så hardt ut mot det, og beklager det. Trodde ikke realiteten var slik i disse goder tider, der omtrent jobbene vokser på trær. 1. Neida, er mulig å ta, det som før het VK2 (aner ikke hva det heter nå, men er fortsatt mulig. 3. Snittlønn på oppmot 200 i timen kan jeg være med på tror beste betalt der jeg jobber har 201 eller noe, men han har snart 20 år med fagbrev, alle i samme firma. 4. Leste ikke godt nok, FØR skatt og Inc. feriepenger høres det ganske riktig ut ja, OBS skatt vil bli ca 40% 5. lett å få jobb ja, og godt marked, men for dem som ikke jobber akkord hjelper det oss elektrikere fint lite, da er det samme timelønn for oss mens firmaet tjener penger som grass. Det er ikke i alle tilfeller det passer med overtid. jeg har prøvd å binde svarene mine så lite som mulig opp mot situasjonen akkurat nå, siden den uansett godt kan være endret innen trådstarter blir ferdig med sin utdanning. og hvis man velger på grunnlag av lønn, selv om jeg ikke syns man bør det, kan man i alle fall ikke se på lønna man KAN få, men hva som vil være realistisk, selv om tidene skulle bli dårligere. Lenke til kommentar
kas_ Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Når det kommer til lønn så nytter det ikke å si noe spesifikt tall. Det kan være alt ifra 170 - 250 kroner timen. Minstelønnen for en person med fagbrev er 140 kroner timen ! Hei, har du noe grunnlag for å si at minste lønna for en elektriker med fagbrev er 140 kr timen?? Der jeg jobber er minstelønna 136,39 kr for en med fagbrev. Skulle gjerne hatt noe grunlag å levert lønnskontoret slik at de ny utdannete kan få litt mer. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 (endret) Så at jeg hadde skrevet 5 kroner for mye. Lønns- og arbeidsvilkår Arbeidstakere som utfører bygningsarbeid skal minst ha en lønn pr. time på: a) For faglærte: kr 134,75,- b) For ufaglærte uten bransjeerfaring: kr 120,50,-. For ufaglærte med minst ett års bransjeerfaring: kr. 125,50,- c) For arbeidstakere under 18 år: kr 81,-. Kilde : http://www.arbeidstilsynet.no ufaglært er hjelpearbeider og ikke lærling. Vist du allikavel jobber som montør med 136,39 kr/t ville jeg byttet jobb på dagen. Endret 22. mars 2008 av Vbrattla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå