Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

iSPY - BMW M3 E30 [Classic info]


Anbefalte innlegg

En kan ikke nevne BMW uten og ta med M3 E30, for meg var dette mitt førtste møte med M divisonen av BMW's biler.

 

Jeg satt i min første M3 E30 tidlig i min barn dom, og det var bestevennen til min mor som kjøpte denne, kjørte en tur rundt i byen og kom tilbake fly forbanna, samtlige BMW'er hadde samme rød fargen som hans, og for og skille ut sin bil, lakerte han den svart, og hev på heftige gullfargede felger, den første svarte BMWen i Tromsø var ett faktum.

 

1982 var året da BMW kom ut med sin nye design platform, E30, en chassikode som vil bli husket i mange år fremover.

Selveste E30 ble sluppet i 4 forskjellige former, 4 dørs, 2 dørs, convertible og en stasjons vogn, men det er 2 dørs utgaven som M3 ble videreutvikklet fra, og ikke rent lite heller.

 

Sterkere chassie, motor og bedre bremser er bare noen av de mange sakene som gjør denne M3'en spesiell.

Med sin I4 S14 motor på 2.3L basert på M88 rekkefirer (samme som er i BMW M1 noe modifisert), fikk de hele 195 hester ut av blokka.

Bilen ble serieprodusert på flere grunnlag, men primær grunnlaget er "Gruppe A" racingen som krevde att et hvist antall biler ble laget for privat markedet.

Mercedes hadde sin W201, så da måtte BMW M3 være erke rivalen.

 

Motoren i M3 E30, ble videreutviklet som hos de fleste bil produsenter, den ble på 2.3L, men fikk omdesignet cam timing, økt kompression og blandt anet ble katalysatoren fjernet, dermed fikk videreutviklede versjoner av motoren hele 215 hester fra rekkefireren.

Med M3 E30 Sport Evolution, kom økt motor volum, på hele 2.5L og 238 hester.

 

Design messig, det som skiller en standard E30 fra en M3 er stivere chassie, bredere og mere aerodynamisk, M3 hadde større kule lager og bremse klosser som ble hentet fra E28 5-Serien.

 

På grunn av at race regelenne krevde at aerodynamisk chassie og motor kommer fra gate biler, slapp BMW spesial utgaver, som Sport Evolution, Evo1 og Evo2, i disse spesial utgavene fikk man blandt anet lavere vekt på bilene, økt aerodynamikk, og mulighet for større dekk (da var det 18" som ble brukt i DTM), samt luft kjøling for bremser og ikke minst hva alle vil ha....mere hester...

 

Produksjone av E30 stoppet i 1992.

 

M3 E30 er en legende, med flere seiere i flere krevende løp og mesterskap.

 

DTM - Deutsche Tourenwagen Meisterschaft

ETCC - European Touring Car Championship

WTCC [1987] - World Touring Car Championship

 

Samt flere seiere i Guia Race, 24 timer Nürburgring og Spa 24 timers løp.

 

BMW M3 E30:

DSCN0062.JPG

M3_Coupe_86-91_30.jpg

 

BMW M3 E30 DTM:

M3106907_34.jpg

05.jpg

89047.jpg

 

Bildene er funnet på Google pictures.

Wiki-on-M3:

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M3

 

**editert teknisk info, takk Kremt.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er feil det du skriver at den fikk rekkesekser.

E30 M3 ble aldri levert med rekkesekser (dòg var det noen smartinger i de senere årenes løp som putta inn en E36 M3 R6 motor.Men fortsatt ikke fra fabrikk).

Samme om motorene hadde 192, 212 eller 235 hk, var det fortsatt en overladet R4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...