Dyrehagen Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Yo. Det har seg slik at jeg kommer til å bli innkalt til sesjon snart, og er egentlig ganske sikker på at jeg har tenkt å velge militæret over siviltjeneste. Men jeg har noen spørsmål om førstegangstjenesten: 1) Hvor mye fysisk aktivitet kommer det til å bli? Er ikke så veldig aktiv av meg, jogger tre ganger i uka, men kan ikke si jeg liker det... Og når må man stå opp? Jeg mistenker at man ikke får sove til 12 hver dag... 2) Har man mye fritid, og får man lov til å ta med seg personlige ting, f.eks. datamaskinen sin? Og hva gjør man egentlig når man ikke har fritid? Man kan vel ikke jogge og skyte 12 måneder i strekk? 3) Hva slags våpen får man lov til å bruke? Er ikke våpenfrik, bare nysgjerrig:P 4) Kan man velge om man vil i hæren, marinen, luftforsvaret eller heimevernet? Hva er egentlig forskjellen? 5) Får man noen "pauser", kan man f.eks. dra hjem til jul og sommer? (Tror det heter permisjon). Takker for svar=) Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 1. Det er som regel 2 timer gym hver uke, ikke veldig fysisk krevende, det er noen spesielle løp man gjennomfører, men du trenger ikke stresse deg så mye for å gjøre det bra. Ellers så er det telting og slikt, det innebærer en del marsjering, men folk i elendig form har klart det, så du klarer også det. Hvor intensiv tjenesten er kommer også an på hva man velger. Står opp 06:00 hver dag, vasker, stiller rommet til inspeksjon, spiser frokost, så starter dagen. Legger seg hver dag 23:00. 2. I rekrutten har du ofte tjeneste fram til kvelden, når den er ferdig så slutter du som oftest før middag, slik at du har kvelden fri til voksenopplæring eller bare å loke rundt. Du kan ta med laptop og oppbevare den i skapet, men det er ingen vits å ta den med før etter rekrutten. Det du gjør i førstegangstjenesten ellers er å ha teori på klasserom i forskjellige fag, har stridsteknikk og annet kos, ikke særlig vanskelig. Du blir også å ha en del sluttet orden ute, ikke særlig deilig. 3. AG3 er standard, du blir å pusse den mye... 4. Du kan si at du vil inn i hæren, men de tar ikke hensyn til det, de putter deg der de trenger deg. I hæren er det 12 måneder tjeneste, i heimevernet er det 6 måneder, men da må du inn til rep øvelser en uke i året(hvis du ikke har skole, da slipper du). Ellers så vet jeg ikke noe om de andre. Jeg er i heimevernet nå, det er ganske slumt, forutenom skiturer, de suger på de elendige skiene de har her. 5. Jada, du får X antall gratise hjemreiser som de ordner til deg, jeg er hjemme i påsken nå, 13-25. Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Yo. Det har seg slik at jeg kommer til å bli innkalt til sesjon snart, og er egentlig ganske sikker på at jeg har tenkt å velge militæret over siviltjeneste. Men jeg har noen spørsmål om førstegangstjenesten: 1) Hvor mye fysisk aktivitet kommer det til å bli? Er ikke så veldig aktiv av meg, jogger tre ganger i uka, men kan ikke si jeg liker det... Og når må man stå opp? Jeg mistenker at man ikke får sove til 12 hver dag... 2) Har man mye fritid, og får man lov til å ta med seg personlige ting, f.eks. datamaskinen sin? Og hva gjør man egentlig når man ikke har fritid? Man kan vel ikke jogge og skyte 12 måneder i strekk? 3) Hva slags våpen får man lov til å bruke? Er ikke våpenfrik, bare nysgjerrig:P 4) Kan man velge om man vil i hæren, marinen, luftforsvaret eller heimevernet? Hva er egentlig forskjellen? 5) Får man noen "pauser", kan man f.eks. dra hjem til jul og sommer? (Tror det heter permisjon). Takker for svar=) 1. Hvor mye fysisk aktivitet det blir i førstegangstjenesten avhenger av hvor du er stasjonert, men også hva du selv legger opp til. Fellesnevneren er hvertfall at man skal trenes opp slik at alle er nokså likt trent, slik at man fungerer best som et team. Her er treningsplanen jeg følger før jeg skal inn senere i år. http://www.mil.no/multimedia/archive/00088...2MB__88875a.pdf 2. Som regel avsluttes utdanningen rundt fem. Når det er eventuelle øvelser, turer etc etc kan dette selvfølgelig bli senere. Under rekruttskolen er det ikke noe vits å ha med seg datamaskin fordi man som regel er opptatt hele tiden med alt nytt som skal læres, men etter dette er det greit og ha med seg maskin etc som underholding mellom utdanningen. Man blir vekket rundt 6, men det blir man nok fort vant med. 3.I tjenesten vil ditt personlige våpen bli en AG3-rifle, menenkelte prioriterte avdelinger i Hæren skal i løpet av 2008 få utlevert den nye automatriflen HK 416. Det er fortsatt uklart hvilke avdelinger som får disse først, men TBN, 2.bt og PNB er noen avdelingen som står høyt på lista. 4. Forskjellen sier egentlig seg selv, men jeg har erfaring at det man sier på sesjon egentlig ikke har så utrolig mye å si fordi det er VPV som til slutt finner ut i hvilken avdeling du egner deg best. Uansett veldig greit å ha funnet ut om du vil i luft, marine eller hæren. 5. Du har 7 gratis permreiser iløpet av førstegangstjenesten din. Lengden på disse permene avhenger av hvor du er stasjonert. Bare å spørre hvis du har noen flere spørsmål så skal jeg prøve å svare etter beste evne. Helt sikkert mange andre som også har mye å bidra med. Har du forresten tenk til på hvor du har lyst til å være under førstegangstjenesten. Uansett blir det helt sikkert ett kjempe spennende år, med mange gode erfaringer. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 (endret) Det er egentlig ingen av disse spørsmålene som kan besvares helt korrekt, bortsett fra at JA, du kommer til å få permisjon. Som en forveksling vil jeg opplyse om hvordan min egen tjeneste er på de nevnte punktene: 1. Man har egentlig 2 timer pliktig FYFO (gym) i uken. Jeg har ikke hatt noe påtvungen fysisk fostring i forsvaret siden september, med unntak av de få dagene jeg var på UB-opptak i januar. Jeg har også veldig variabel døgnrytme, for eksempel gikk jeg til sengs kl 4 om natten i går, og sto opp kl 1400, en time før jeg skulle på vakt. I morgen tenker jeg meg å legge meg litt over midnatt, for å stå opp tidsnok til brunsj og litt trening på eget insj for første gang siden september. De fleste har nok 6-15-tjeneste, med muligheter for helgeperm. 2. Du kan ha med deg pc, men hvordan oppbevaringsmulighetene er, varierer fra sted til sted. Jeg kan legge den på sengen når jeg går på vakt hvis jeg vil, og slenge skittentøyet mitt utover gulvet. På rekruttskolen måtte jeg låse pcen ned i sivilskapet i kjelleren hver dag når jeg var i tjeneste. Når du "ikke har fritid" som du sier, er du jo i tjeneste. Hva du gjør i tjeneste varierer jo selvsagt enormt fra hvor du befinner deg. Jeg hører på radio, ser på tv og spiller xbox. Stort sett. Andre er ute i skogen og skyter, og noen er på båt. Når du har fri, kan du se på TV, eller gå på velferden (noe vi ikke har på mitt tjenestested). Der finner du som oftest mange fritidstilbud, bl.a. biljard, bordtennis, TV, TV-spill, stasjonære datamaskiner, kiosk/kantine osv. 3. Hvilke våpen du kommer borti, er også avhengig av tjenestested og -type. Jeg selv bruker MP5, men jeg har også opplæring på Glock, AG3 og MG3. Kystjegerne bruker G36, og skarpskyttere i bl.a. ing.bat. bruker også 12,7-kanon og 12,7 Barrett, og noen skarpskyttere bruker HK417 (kanskje mest utenlandstjeneste). Når du kommer inn, er sannsynligvis AG3 erstattet med HK416 og MP5 erstattet med MP7. Og det er ingen skam å si at du er våpenfrik i Forsvaret - fenriken min på rekruttskolen uttalte ved en anledning, på brei stavangersk: "eg liiige våben". 4. På sesjon får du sette opp et par ønsker, men det er slett ikke sikkert de bryr seg nevneverdig om disse. Erfaringsmessig er derimot VPV ganske medgjørlige hvis du bare maser litt, og hvis du er litt aktivt interessert, kanskje sender en mail på et tidlig tidspunkt og spør når og hvor du eventuelt er planlagt innkalt, kan det ofte lett la seg gjøre å få endret både sted og tid. Jo tidligere du snakker med dem, jo bedre. 5. Du har 7 gratis hjemreiser på 12 mnd, mange får også en åttende "snillguttperm". Utover disse må du betale eventuelle hjemreiser selv. Du har også krav på 21 dagers permisjon som jeg regner med inngår i disse nevnte hjemreisene. Selv har jeg 14/14 dagers turnus, der det er muligheter for at 5 av de 14 permisjonsdagene mine kan gjøres om til etterutdanning, og jeg dermed da kun får 9 dagers perm av gangen. Dette har imidlertid ikke forekommet så lenge jeg har tjenestegjort her jeg er nå. Jeg har vært i militæret siden slutten av juli, og antall permisjonsdager kryper snart opp i 90. Poenget mitt er at opplevelser i førstegangstjenesten varierer veldig fra sted til sted, og det er ingen som kan svare deg nøyaktig på disse spørsmålene før du er innkalt ihvertfall. Jeg er vaktsoldat i luftforsvaret, og mange ser på oss som noen skikkelige latsekker. Det er vi forsåvidt også, og jeg trives egentlig ganske greit med det. Utdannelsen vår var derimot blant den hardeste du finner i luftforsvaret, med mye løpeplikt, mye push og full fres hver dag, gjerne til sent på kveld. Hvis du skulle finne på å bli kystjeger, får pipen en helt annen dans igjen, men du høres ikke ut som du kommer til å vurdere noe slikt. Endret 22. mars 2008 av srbz Lenke til kommentar
Dyrehagen Skrevet 23. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2008 Okay, det høres overkommelig ut. Da blir det militæret til neste år da gutta! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå