Gå til innhold

(løst)Endevender hvordan koble disse?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg hadde tenkt å henge opp et liteanlegg med et lyspunkt og to enedevendere.

Men er endevendere og vekselvender det samme?

 

Så har jeg tegnet opp en liten skisse med endevenderene og lyspunktet, men mangler ledningene:D Det som er problemet er at jeg står helt fast når det gjellder disse veldigkt nødvendige, lange strømførende tingene:D om hvordan det skal kobles:D

 

Er det en veldig snill skjel som vil tegne inn disse ledningene slik at dette anelegget vil fungere.

 

Takker på forhånd..

 

Legger ved bilde av skissa.. :thumbup:

post-156602-1206131405_thumb.jpg

Endret av AriLdL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! og velkommen til forumet!

hvis du ikke vet at endevender og vekselvender er det samme, eller hvordan det skal kobles skal du ikke drive med strøm!

et par andre ting du selvfølgelig må ha oversikt over, og tilgang til instrumenter for er: Risikovurdering, FSE, måling av isolasjonsresistans, måling av kontinuitet i utjevningsforbindelser, verifikasjon og sluttkontroll.

 

Hvis du velger å ignorere min anbefaling og gjøre dette alikevel, så husk i alle fall for all del å slå av strømmen før du begynner

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

L (brun leder eller sort hvis du har gammel kabel) skal inn på L på endevender nr. 1 så skal to ledere bare fra "trekant" på endevender nr. 1 til trekantene på endevender nr. 2, og så skal en leder fra L på endevender nr. 2 og til den ene klemmen på lysarmaturet, den andre klemmen på lysarmaturet skal selvfølgelig direkte fra den andre lederen (blå)

edit rotete forklaring så jeg legger ved bilde:

NB!: fargene er helt feil, men syns det gjorde skjemaet mer oversiktlig

post-88026-1206133528_thumb.png

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar
Hei! og velkommen til forumet!

hvis du ikke vet at endevender og vekselvender er det samme, eller hvordan det skal kobles skal du ikke drive med strøm!

et par andre ting du selvfølgelig må ha oversikt over, og tilgang til instrumenter for er: Risikovurdering, FSE, måling av isolasjonsresistans, måling av kontinuitet i utjevningsforbindelser, verifikasjon og sluttkontroll.

 

Hvis du velger å ignorere min anbefaling og gjøre dette alikevel, så husk i alle fall for all del å slå av strømmen før du begynner

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

L (brun leder eller sort hvis du har gammel kabel) skal inn på L på endevender nr. 1 så skal to ledere bare fra "trekant" på endevender nr. 1 til trekantene på endevender nr. 2, og så skal en leder fra L på endevender nr. 2 og til den ene klemmen på lysarmaturet, den andre klemmen på lysarmaturet skal selvfølgelig direkte fra den andre lederen (blå)

edit rotete forklaring så jeg legger ved bilde:

NB!: fargene er helt feil, men syns det gjorde skjemaet mer oversiktlig

 

 

NB: Husk å slå av strømmen,,

 

Jeg har nå snart gått to år på elektro, jeg er ikke helt nabb.

Men det var bare litt forviringer ang. det med endevender og vekselvender, for det er mange som jeg kjenner som ikke har helt kontroll på dette.

Og jeg spurte om hvordan man kobler siden jeg ikke var helt sikker. og tenkte dermed å vær på den sikre siden.

Man skal ALLTID være forsikt når det gjeller strøm vettu.:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...