DionysosDale Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Har nettopp skaffet meg to 1000 mbit nettverkskort hjemme. Ønsker å kjøre gigabit hastighet mellom arbeidsstasjonen og serveren min uten å kjøpe meg en gigabit switch til fleire titals tusen kroner. Eg veit at man kan bruke en krysset TP-kabel mellom to maskiner, men har hørt rykter om at gigabit nettverk bruker alle 4 parene i kabelen (i motsettning til to par i 10/100 mbit). Eg har tang, kabel og kontakter, men mangler "koblings skjema" for krysset gigabit kabel. Er det noen der ute som kan hjelpe meg? Er dey noen andre der ute som kjører gigabit nettverk på kryssede kabler? Dionysos Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Vanlig CAT 5E kabel, så har du Gigabit... Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 26. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2003 Man skal man kjøre nettverk mellom to maskiner uten switch/hub, må man bruke en krysset TP-kabel. Problemet er at vanlige kryssede kabler kun er krysset på et par. Dette er grett for 10/100 mbit fordi dei bruker kun to av dei fire parene i kabelen. Gigabit bruker alle fire parene, noe som gjør at man må krysse to par. Det er mulig eg tar feil, men dette er iallefall hva eg har hørt. Trenger "koblings skjema" for krysset TP-kabel som bruker alle fire parene i TP-kabelen!!! Dionysos Lenke til kommentar
amadeus_ Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Har ikke testa gigabit crossover selv, men her er et skjema: fra http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/pr...hig/35cable.htm Morten. Lenke til kommentar
chma Skrevet 26. februar 2003 Del Skrevet 26. februar 2003 Har nettopp skaffet meg to 1000 mbit nettverkskort hjemme. Ønsker å kjøre gigabit hastighet mellom arbeidsstasjonen og serveren min uten å kjøpe meg en gigabit switch til fleire titals tusen kroner. Eg veit at man kan bruke en krysset TP-kabel mellom to maskiner, men har hørt rykter om at gigabit nettverk bruker alle 4 parene i kabelen (i motsettning til to par i 10/100 mbit). Eg har tang, kabel og kontakter, men mangler "koblings skjema" for krysset gigabit kabel. Er det noen der ute som kan hjelpe meg? Er dey noen andre der ute som kjører gigabit nettverk på kryssede kabler? Dionysos en gb switch koster ikke 10tusener av kroner lenger, litt under halvparten. Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 27. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2003 Takker for raskt og saklig svar. Gleder meg til å prøve Ang. den switchen, så er det vel overkill å kjøpe en switch til over 5000 spenn når man kun har to maskiner og en krysset kabel gjør jobben... Atter en gang; TAKK!!! Dionysos Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 terabyte netverk liggeri labratoriene, så ja er ikke noe poeng. Fortell oss resultatet da Lenke til kommentar
Shrike Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 stemmer at du må krysse alle parene, da GB bruker alle lederene. Men du er klar over du bare kan kjøre 1000base T og ikke TX? Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 27. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2003 Hva er forskjellen på T og TX? Halv og heil duplex? Dionysos Lenke til kommentar
amadeus_ Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 Hva er forskjellen på T og TX? Halv og heil duplex? Dionysos 1000Base-T kjører vel 4x250Mbps full duplex, og utnytter da Cat5(e) kablene max, såvidt jeg vet. 1000Base-TX kjører 2x500Mbps transmit og 2x500Mbps receive, trenger altså ikke full duplex, men trenger en kabel med større båndbredde som Cat6. Så TX vil nok være mer stabil enn T. Det var min forståelse av det da, eller er jeg helt på jordet nå? Lenke til kommentar
Shrike Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 for å si det sånn, 1000base T er det samme som 500Mbit full duplex (på arket) , ingenting som heter 1000base tx i dag Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 28. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2003 Så eg kan i teorien kun få 500 mbps om gangen? Dionysos Lenke til kommentar
zyklopz Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 du kan i teorien sende 500 og motta 500 samtidig.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå