Ozwald Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 (endret) Er det mulig å UPDATE et felt der man beholder dataen som ligger der fra før, men at man legger til tekst i begynnelsen? Feks. eksisterende data i tabellen "Ha det bra!". Streng: "Heisann!" Da vil jeg legge til strengen i begynnelsen, slik at det blir "Heisann!Ha det bra!". Kan selvfølgelig hente ut dataen på forhånd, men det krever jo en ekstra spørring, noe som jeg håpet å slippe. Takk! Endret 21. mars 2008 av Ozwald Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 update mytable set mycolumn='Heisann!'+mycolumn Lenke til kommentar
Ozwald Skrevet 21. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2008 Det ser ikke ut til å funke, jeg får det vertfall ikke til.. MySQL oppfatter det som tall, og setter verdien til "0". Jeg bruker variabler i PHP for å få dette til, kan det ha noe me saken å gjøre? En spesiell måte å legge til variabelen på? Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 update mytable set mycolumn='Heisann!'+mycolumn Prøv med '||' i stedet for '+'. Lenke til kommentar
Ozwald Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2008 Får fortsatt bare "0".. :/ Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Hva med CONCAT funkjsonen da? http://dev.mysql.com/doc/refman/4.1/en/str...function_concat Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 (endret) Er det mulig å UPDATE et felt der man beholder dataen som ligger der fra før, men at man legger til tekst i begynnelsen? Feks. eksisterende data i tabellen "Ha det bra!". Streng: "Heisann!" Da vil jeg legge til strengen i begynnelsen, slik at det blir "Heisann!Ha det bra!". Kan selvfølgelig hente ut dataen på forhånd, men det krever jo en ekstra spørring, noe som jeg håpet å slippe. Takk! UPDATE mytable SET mycolumn = CONCAT('Heisann! ',mycolumn) WHERE myid = 1; Det skal fungere. Pass også på å få med WHERE clausen ellers oppdaterer du alle radene i tabellen din Endret 22. mars 2008 av LordjOX Lenke til kommentar
Ozwald Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2008 Tusen takk, CONCAT() fungerte utmerket! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå