Gå til innhold

Glatt og nesten 4 tonn med bil!

Chris_lox

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Ford Econoline E-250 som for tiden står parkert på en tomt et lite stykke unna der den egentlig burde vært. Nå har det falt en god del snø og det er ca tre kilometer igjen. veien er av typen svingete, bratt og grus. Problemet er at vanen står på sommerdekk. Spørsmålet er da, klarer jeg å karre meg forsiktig de tre siste kilometerene hvis jeg slenger på 2 kjettinger forran og 1 bak? Må nemlig ha den på verksted så fort som mulig!

Hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Okay, godt å høre! Så neste spørsmål: Er det noen som driver med "utleie" av kjettinger?

Er vel dårligm med utleie av kjetting, men hurtig-kjetting koster vel ikke all verden? Ingen bekjente som kan ha noe liggende?. Om du har 2 kjetting så holder nok detm lenge. 1 forran og 1 bak om det er litt helling mot kanten på veien, edllers hadde jeg satt de forran. Der har du styring og mesteparten av bremsekraften.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er da, klarer jeg å karre meg forsiktig de tre siste kilometerene hvis jeg slenger på 2 kjettinger forran og 1 bak?

1 kjetting bak på bakhjulstrekkere er verdiløst. Du får ikke noe ekstra drivkraft med kun 1 kjetting og vanlig åpen differensial. Da trenger du også diffsperre eller diffbrems.

Sett 2 bak og 1 foran. Det er kravet til lastebiler også.

Lenke til kommentar

Ahh! Herlig å se at det er mange kloke hoder som kan hjelpe! Greia er at veien har ganske mye helling (ut mot grøftekanter, don't wanna go there!) og den er både bratt opp og ned, kombinert med svinger. Vår tankegang er 2 på drivhjulene + 1 ekstra, slik at rompa ikke sklir ut. Så er det vel bare å ta det rolig. Dimmensjonen på dekkene er 235/85-16, er dette spesielt stort, eller holder "vanlige" kjettinger?

Lenke til kommentar
Dimmensjonen på dekkene er 235/85-16, er dette spesielt stort, eller holder "vanlige" kjettinger?

Nja? Kjettinger bør være tilpasset noenlunda bra, ellers kan de skli og/eller hoppe av. Og 2 bak, 1 framme er anbefalt.

Ta deg meget god tid, det hjelper ofte. Bedre 2 minutter senere fremme enn aldri.. :)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Ikke gløm at om den er registrert som lastebil (over 3500 kg), så SKAL den ha med 3 stk kjettinger når den kjører, uansett tid på året. Så har du ikke kjettinger, er det bare å innvistere med en gang. Blir du stoppa å dem spør etter kjettinger, så skal dem ligga i bilen, sjøl om det er midt i felles-ferien, å da blir det bot med en gang om du ikke har

Lenke til kommentar
Ikke gløm at om den er registrert som lastebil (over 3500 kg), så SKAL den ha med 3 stk kjettinger når den kjører, uansett tid på året. Så har du ikke kjettinger, er det bare å innvistere med en gang. Blir du stoppa å dem spør etter kjettinger, så skal dem ligga i bilen, sjøl om det er midt i felles-ferien, å da blir det bot med en gang om du ikke har

Bullshit.

Kjøretøy med registrert totalvekt over 3,5 tonn plikter å ha med minst 3 kjettinger i "VINTERDEKKPERIODEN"

Det er altså ingen krav til å medbringe kjettinger i fellesferien....

Lenke til kommentar
Det er nok snakk om tillatt totalvekt, og at bilen er omregistrert/nedregistrert til personbil med tillatt totalvekt under 3500kg

Jepp, det stemmer! Uansett vekt osv. kan jeg med glede meddele at vanen nå er parkert på riktig sted. Takket være vår venn sola som smeltet vekk litt snø i veikanten klarte vi å kjøre på de bare stripene og komme oss helt frem! Takk for alle tips! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...