Gå til innhold

Kan katten bytte farge på pelsen til sommer/vinter?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en blandet Mainecoon/norsk skogskatt i huset, som er litt over 1 år gammel.

En ting jeg har lagt merke til er at pelsen hans var mye gråere/hvitere nå på vinteren, men i de siste dagene syns jeg at han har blitt mørkere igjen, pluss at han har fått en ny brunfarge på halen. (Neida, det er ikke dritt :p)

Er dette vanlig, eller er det ren innbilning? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt flere katter, opp til tre stykker samtidig, og min erfaring er at de mørke kattene har forskjellig farge på sommer- og vinterpels. Det kan jo også være noe med lyset, at det er mer lys om sommeren, men min kullsorte pus er litt brunaktig om sommeren, og har en annen type pels enn om vinteren.

Jeg tipper det er en blanding av en liten fargeforskjell, og sterkere lys i sommerhalvåret.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt 5 katter gjennom livet mitt. Ene lever fortsatt :) De er søte...

men over til temaet...

Vel. Katter skifter farge på pelsen etter hva slags mat de får og stel tror jeg at jeg har funnet ut av. Men det varierer veldig mellom katterasene. Hadde en søt pus som ble kaldt for Donatello. Og den skiftet nesten ingenting. Den var gulrød og hvit, men med en sort flekk på den ene foten. Sjarmerende og søtt :) Jeg tror at den sorte delen ble litt større etterhvert, men ikke merkbart for det blotte øyet.

Men kanskje noen har et mer korrekt svar? :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...