Skyline1 Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Hei, jeg går på en kur som heter Roaccuten (fjerner acne/arr i ansiktet) og i tillegg har jeg kyssesyken for øyeblikket. Er det for risikabelt for meg å drikke alkohol? Hva er worst case scenario? Takk. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Ville absolutt styrt unna. Roaccutan og alkohol går ikke sammen, og når du på toppen av dette er syk er det ikke spesielt lurt av deg å drikke. Lenke til kommentar
Skyline1 Skrevet 21. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2008 Ville absolutt styrt unna. Roaccutan og alkohol går ikke sammen, og når du på toppen av dette er syk er det ikke spesielt lurt av deg å drikke. Roaccutan og alkohol har jeg aldri hatt store problemer med. Har hatt et par fyller og jeg har ikke merket noen forskjell egentlig. Worst Case Scenario? Lenke til kommentar
okjatakk Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Hei, jeg går på en kur som heter Roaccuten (fjerner acne/arr i ansiktet) og i tillegg har jeg kyssesyken for øyeblikket. Er det for risikabelt for meg å drikke alkohol? Hva er worst case scenario? Ja, det er risikabelt. Du har jo i tillegg dobbelt grunn (!!!) til å holde deg unna alkoholen. Du kan skade leveren om du drikker nå, men gjør som du vil. Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Spør legen din hva effekten av dette kan være. Og bare med at du sier worst case scenario får meg til å reagere litt.. Du bryr deg ikke om andre ting som kan skje? Lenke til kommentar
trixis_ Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Man skal jo holde seg langt unna alkohol når man har kyssesyken. En av grunnene er at hvis du får et slag eller lignende mot magen (noe som fort kan skje i forbifarten i fylla) så er det en risiko at milten kan sprekke. og da er man vel lettere ferdig. Leveren har jo også (i omtrent 90% av tilfellene) forhøyede leververdier. Akkurat hva det betyr, vet jeg ikke. Google it. Men fraråder deg fra å drikke. Lenke til kommentar
Skyline1 Skrevet 21. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2008 Spør legen din hva effekten av dette kan være. Og bare med at du sier worst case scenario får meg til å reagere litt.. Du bryr deg ikke om andre ting som kan skje? Jeg vil bare vite hva som vil skje hvis absolutt alt skulle skjære seg. Hva er det værste som kan skje etter en fyllekule? Jeg vet jo hva som vil skje hvis jeg drikker jevnlig alkohol samtidig med medikamenter som sliter på lever; nedsatt leverfunksjon. Noe som er ganske alvorlig. Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 ja.. Går du på medisiner for kyssesyken da? Lenke til kommentar
Skyline1 Skrevet 21. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2008 ja.. Går du på medisiner for kyssesyken da? Finnes til dags dato ingen medisiner mot kyssesyken. Så nei. Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Oh ok, men jeg mener å ha hørt at man ikke skal drikke mens man har kyssesyken heller. jeg ville styrt unna alkohol uansett. Eneste alkohol hjelper mot er forkjølelse! Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Du skal ikke drikke mens du har kyssesyken! Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Dessuten kan man få acne av alkoholinntak! Lenke til kommentar
Skyline1 Skrevet 21. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2008 Varierer vel fra person til person, har faktisk opplevd at det hjalp å drikke alkohol, for da ble jeg ikke så sugen på godteri og snop ^^ Hehe. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Hva er worst case scenario? Jeg finner deg i sykehuset; "gult", trøtt og lider av koagulapati. Cherry on the cake: Med en tube inni magen som drener vannet pga skrumplever. Men det er worst case scenario..... Lenke til kommentar
Skyline1 Skrevet 21. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2008 Hva er worst case scenario? Jeg finner deg i sykehuset; "gult", trøtt og lider av koagulapati. Cherry on the cake: Med en tube inni magen som drener vannet pga skrumplever. Men det er worst case scenario..... Ja, det hørtes jo deilig ut Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Kan ikke milten sprekke dersom man drikker under kyssesyken? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Kan ikke milten sprekke dersom man drikker under kyssesyken? Det er risikor for sprukket milt pga kyssesyken selv (Akutt forstørret milt), ikke pga alkohol inntaket.. Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Når kan man få kyssesyken? Spiller ikke alde en rolle? Og kan man få det flere ganger? Lenke til kommentar
Knirk Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Kyssesyken som egentlig heter mononukleose er en infeksjon i leveren. Dette gir forhøyede leververdier og skyldes et virus som heter Epstein-Barr som man finner i blodet når man har sykdommen. Forhøyede leververdier er leverenzymer som "lekker" ut i blodbanen i større mengde enn vanlig, når leveren "jobber" litt hardere enn vanlig. Gjennom leveren filtreres blant annet alkohol (og andre toksiner) når vi drikker. Det sier seg da selv at det er svært lite gunstig å drikke når leveren i utgangspunktet er hoven og infisert. Dette kan du bli mye dårligere av, i verste fall dø. Det er heller ikke lurt å trene (spesielt ikke kampsport) før leververdiene er normale og har holdt seg stabile over tid. Dette er fordi andre organer som milten også kan hovne opp under kyssesyken og kan i verste tilfelle sprekke ved et slag mot magen. Greit å holde seg i ro og la flaska stå dersom man vil bli helt frisk Begynner man å trene for tidlig kan man også få følgessykdommer, en av følgessykdommene til mononukleose er MS - også kjent som utmattelsessyndrom, noe som kan vare resten av livet.. så slapp heller av i noen måneder nå! But please! Go ahead ! Drekk og levva livet! ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå