Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Går på roaccutan og har kyssesyken..kan jeg drikke? oO

Skyline1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ville absolutt styrt unna. Roaccutan og alkohol går ikke sammen, og når du på toppen av dette er syk er det ikke spesielt lurt av deg å drikke.

Roaccutan og alkohol har jeg aldri hatt store problemer med. Har hatt et par fyller og jeg har ikke merket noen forskjell egentlig.

Worst Case Scenario?

Lenke til kommentar
Hei, jeg går på en kur som heter Roaccuten (fjerner acne/arr i ansiktet) og i tillegg har jeg kyssesyken for øyeblikket.

Er det for risikabelt for meg å drikke alkohol? Hva er worst case scenario?

Ja, det er risikabelt. Du har jo i tillegg dobbelt grunn (!!!) til å holde deg unna alkoholen. Du kan skade leveren om du drikker nå, men gjør som du vil.

:)

Lenke til kommentar

Man skal jo holde seg langt unna alkohol når man har kyssesyken.

En av grunnene er at hvis du får et slag eller lignende mot magen (noe som fort kan skje i forbifarten i fylla) så er det en risiko at milten kan sprekke. og da er man vel lettere ferdig.

Leveren har jo også (i omtrent 90% av tilfellene) forhøyede leververdier. Akkurat hva det betyr, vet jeg ikke. Google it. Men fraråder deg fra å drikke.

Lenke til kommentar
Spør legen din hva effekten av dette kan være.

Og bare med at du sier worst case scenario får meg til å reagere litt.. Du bryr deg ikke om andre ting som kan skje?

Jeg vil bare vite hva som vil skje hvis absolutt alt skulle skjære seg. Hva er det værste som kan skje etter en fyllekule?

Jeg vet jo hva som vil skje hvis jeg drikker jevnlig alkohol samtidig med medikamenter som sliter på lever; nedsatt leverfunksjon. Noe som er ganske alvorlig.

Lenke til kommentar
Hva er worst case scenario?

Jeg finner deg i sykehuset; "gult", trøtt og lider av koagulapati.

Cherry on the cake: Med en tube inni magen som drener vannet pga skrumplever.

Men det er worst case scenario..... ;)

Ja, det hørtes jo deilig ut ;)

Lenke til kommentar

Kyssesyken som egentlig heter mononukleose er en infeksjon i leveren. Dette gir forhøyede leververdier og skyldes et virus som heter Epstein-Barr som man finner i blodet når man har sykdommen. Forhøyede leververdier er leverenzymer som "lekker" ut i blodbanen i større mengde enn vanlig, når leveren "jobber" litt hardere enn vanlig. Gjennom leveren filtreres blant annet alkohol (og andre toksiner) når vi drikker. Det sier seg da selv at det er svært lite gunstig å drikke når leveren i utgangspunktet er hoven og infisert. Dette kan du bli mye dårligere av, i verste fall dø. Det er heller ikke lurt å trene (spesielt ikke kampsport) før leververdiene er normale og har holdt seg stabile over tid. Dette er fordi andre organer som milten også kan hovne opp under kyssesyken og kan i verste tilfelle sprekke ved et slag mot magen. Greit å holde seg i ro og la flaska stå dersom man vil bli helt frisk ;) Begynner man å trene for tidlig kan man også få følgessykdommer, en av følgessykdommene til mononukleose er MS - også kjent som utmattelsessyndrom, noe som kan vare resten av livet.. så slapp heller av i noen måneder nå! :)

But please! Go ahead ! Drekk og levva livet! ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...