cs_ Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 For litt siden sluttet pc-en å fungere etter jeg prøvde å koble opp en UPS (tror jeg det heter). Den vil ikke starte i det hele tatt. Jeg har målt strøm i strømforsyningen og den er ikke ødelagt, men virker som hovedkortet ikke får noe strøm. Er det noen "pin" jeg kan løfte opp for å "resette" eller tvinge en start? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Lyser det en grønn lampe på hovedkortet ditt når du slår på strømmen da? Hvis ikke så får ikke hovedkortet strøm, eller har blitt defekt. Du kan jo ta ut alle ledningene fra hovedkortet og sette dem inn igjen slik at du er sikker på at de sitter riktig. Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 21. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2008 Men den fungerte jo, så kablene kan ikke ha flyttet seg selv. Er ikke noe grønt lys nei, men det er vel fordi den aldri får sjansen til å starte. Lenke til kommentar
Tinkerer Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Fjern all hardware du ikke trenger for å starte PC-en, f.eks alt utenom 1 minnebrikke, harddisker og optiske drev, eventuelle lydkort og lignende. Hvis dette løser problemet så er det bare å plugge dem inn en etter en igjen til du finner ut hva som skaper problemene. Eventuelt kan du koble fra ledningen til strømforsyningen og la den hvile en liten time. Det har hjulpet meg tidligere, virker som det bygger seg opp en for stor spenning/ladning et sted. Siste option: Hvor kaldt er det på rommet? Hovedkortet mitt nekter å våkne til live med mindre det er minst 18C i rommet. Don't ask me why Lenke til kommentar
myhken Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Men den fungerte jo, så kablene kan ikke ha flyttet seg selv. Er ikke noe grønt lys nei, men det er vel fordi den aldri får sjansen til å starte. Det grønne lyset på selve hovedkortet skal lyse uansett før du starter pcen. (om hovedkortet ditt har en slik lampe, men det har jo de fleste). Så lyser ikke denne, så får enten hovedkortet ikke strøm, eller det er noe feil med det. Når du plugget inn UPSen "smalt" det i PSUen din da? Kanskje hovedkortet har fått støt eller noe... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 For å tsjuvstarte en ATX PSU: Finn en (uisolert)binders, eller noe annen form for streng som kan føre strøm. Brett den ut slik at du har en omtrentlig U-form på den. Se på den største kontakten som du vanligvis kobler på hovedkortet. Denne skal ha èn grønn ledning. Det er mange svarte også. Stikk inn bindersen du lagde slik at du lager en kortslutning mellom den grønne ledningen og den svarte. Det har ingenting å si hvilken svart du velger å bruke. PSUen vil nå sansynligvis automatisk starte når du kobler til strømmen på den og slår på bryteren bak. Hvis den ikke gjør det så er det sansynligvis pga. din PSU trenger en viss minimal-belastning i drive før den starter, så prøv å så tilfelle å koble på en vifte eller to, eller noe annet som bruker minst et par watt. -Stigma Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 21. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2008 Fikk til å tjuvstarte, så den fungerer. Er derfor hovedkortet det er noe feil med, er det noe jeg kan gjøre på hovedkortet? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Fikk til å tjuvstarte, så den fungerer. Er derfor hovedkortet det er noe feil med, er det noe jeg kan gjøre på hovedkortet? Finn fram bruksanvisningen til hovedkortet ditt og se hvordan du kan resette det helt. Så sett på hovedkontakten og 4 pins kontakten, og se om lampa lyser grønt på selve hovedkortet. Hvis ikke den gjør det, er nok neste mulighet å sende kortet inn til leverandør...eller kjøpe nytt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå