-sealiNe- Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Hei! Jeg bor som regel hoss dama mi, jeg bruker den bærbare datamaskinen min der. Hun har Lyse 6 mbit, problemet er at hvis jeg kobler meg opp via kabel så får jeg ikke internett, men det rare er at det er 3 andre pcer her som er koblet opp via kabel, og de funker? Hvorfor kan ikke jeg eller de andre pcene som prøver? Jeg tok med meg xboxen her en dag, jeg spiller som regel bare via nett. Så jeg prøvde å koble meg direkte til ruteren ettersom jeg hadde kjøpt en 20 meters nettverkskabel, å jeg var sikker på det skulle funke, men neida. Jeg kjører på med connection test, og jeg får vist opp at jeg har kablen i: det står (WIRED) men når det kommer til IP-adresse så står det: failed, at den ikke får inn noen som helst IP adresse. Det trådløse nettet funker fint, men ikke hvis jeg prøver med nettverkskabel, og det trådløse nettet er veldig tregt. Så det jeg egentlig lurer på er om jeg må inn på selve ruteren og enable 1 eller anna for at andre pcer skal få tilgang til internett med kabel. Setter pris på alle svar: Takk! Lenke til kommentar
tingo Skrevet 21. mars 2008 Del Skrevet 21. mars 2008 Tja, det kan jo være så mangt som kan være problemet / feilen her. Noen ting som kan sjekkes: - begrensning på antall MAC-adresser som kan være tilkoblet samtidig - (hvis du har lokal ruter) dhcp-serveren har bare 3 adresser å dele ut (lite sannsynlig) Lykke til Lenke til kommentar
-sealiNe- Skrevet 21. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2008 Sier meg egentlig ikke så masse det du sier, Hardu eventuelle forslag på hva jeg kan gjøre for å få det til å funke da? Kan det funke å koble ut noen pcer, siden du sier 1 eller anna med mac adresser, har ikke så stor peiling på nettverk egentlig.. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Kan hende de (ref lyse) kjører med åpne ip.. (offisielle ip'er) på modemet, disse får du sjelden mange av. gjerne mellom 1 og 5 pr. husstand. du skulle forsøkt å koble en router imellom modemet, koble router rett på modem, resette modem, sjekke at router har nett og koble alle koblinger igjennom routeren Lenke til kommentar
-sealiNe- Skrevet 22. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2008 (endret) Det er allerede en router mellom selve LYSE boksen og pcene.. Men jeg har jo prøvd å ta vekk andre nettverkskabler for å sjekke om at det bare er så og så mange som kan koble seg opp samtidig.. og det funker ikke.. hva om jeg taster inn IP adresse etc manuelt? Edit: Dette er noe av det rareste jeg har opplevd =\ Endret 22. mars 2008 av -sealiNe- Lenke til kommentar
jevel Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Nå har ikke jeg direkte erfaring med Lyse sin løsning, men fra tilsvarende fra en annen leverandør av Altibox. Jeg regner med at dette fungerer på samme måte, og det ligger ingen sperrer på antall maskiner du kan ha bak en router som så er koblet i hjemmesentralen fra Lyse. (Som forresten ikke har 6mbit lenger, men 10/10 mbit som sitt laveste abonnement...) Hvilken router er det snakk om? Merke og modell. -KJ Lenke til kommentar
tingo Skrevet 22. mars 2008 Del Skrevet 22. mars 2008 Enig med jevel. Du må nok sjekke konfigurasjonen på den ruter-boksen nærmere. Lenke til kommentar
-sealiNe- Skrevet 24. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2008 Jeg fant en løsning, men selvom den er rar så funker den! Det jeg gjorde var å koble dama mi sin pc som alltid har funka til en sånn boks som er koblet til veggen. Jeg kopierte IP-en og nettverks massen og det som sto i tilkoblingen og skrev det inn manuelt på xboxen, deretter kobla jeg en nettverkskabel til der hennes kabel var koblet til, og voilah det funka! men er det andre løsninger? Pga jeg vet ikke om jeg kan koble den andre plasser enn akkurat den inngangen jeg bruker + internetten til dama mi. Lenke til kommentar
robgar Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Det er fortsatt litt for lite informasjon. Hva er ip rangen, i.e er det en lokal addresse (192.168.x.x, 10.x.x.x osv). Får laptoppen ip automatisk eller er den satt statisk ? Om sistnevnte kan det være at DHCP serveren i routern er slått av. Hva mener du med "en sann boks som var på vegen" ? Lenke til kommentar
jevel Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 http://www.lyse.no/category.php?categoryID...p;articleID=395 Er den "boksen på veggen" grå eller sort? -KJ Lenke til kommentar
-sealiNe- Skrevet 26. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2008 Ja pcen min får automatisk ip, det funker med kabel alle andre plasser men bare ikke hjemme hos henne. Det jeg mente med boks på veggen er sånn to innganger som går til ruteren, sånn telenorboks:P Dunno hva det heter men de er firkanta og har to innganger som regel. Stefaren til dama har ikke så stor peiling og han mener det skal funke uansett. Kan det ha med det der DHCP greiene å gjøre? At jeg må logge meg inn på ruteren å enable 1 eller anna? Lenke til kommentar
tormoddf Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Tipper DHCP ikke er aktivert eller ikke funker. Regner med du bare trenger å bruke en statisk IP-adresse. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Ja pcen min får automatisk ip, det funker med kabel alle andre plasser men bare ikke hjemme hos henne. Det jeg mente med boks på veggen er sånn to innganger som går til ruteren, sånn telenorboks:P Dunno hva det heter men de er firkanta og har to innganger som regel. Stefaren til dama har ikke så stor peiling og han mener det skal funke uansett. Kan det ha med det der DHCP greiene å gjøre? At jeg må logge meg inn på ruteren å enable 1 eller anna? Denne "telenorboksen" din er nok bare en RJ45-terminering. På Lyse sitt system kjører både TV og data på RJ45. Hvis du plugger din PC i en utgang der det leveres TV så vil du få de symptomene du beskriver. Hva heter routeren du bruker? Er boksen fra Lyse grå eller sort? Har du snakket med Lyse sin kundeservice for å få hjelp? Hvis du kan svare på disse spørsmålene blir det enklere å hjelpe deg. -KJ Lenke til kommentar
-sealiNe- Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 ikke bry deg om den boksen:P den har ingenting med saken å gjøre! Jeg har jo prøvd å koble direkte til lyeboksen, betyr det så mye hvilken ruter de bruker? Lyseboksen er grå ganske svær egentlig:P Nei jeg har ikke ringt kundeservice men jeg tenkte jeg skulle gjøre det så fort jeg får xboxen min tilbake. Lenke til kommentar
democomputer Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 ikke bry deg om den boksen:P den har ingenting med saken å gjøre! Jeg har jo prøvd å koble direkte til lyeboksen, betyr det så mye hvilken ruter de bruker? Lyseboksen er grå ganske svær egentlig:P Nei jeg har ikke ringt kundeservice men jeg tenkte jeg skulle gjøre det så fort jeg får xboxen min tilbake. Heisann For å enklere kunne hjelpe deg forslår jeg at du på en maskin som står på nett og fungerer åpner et commando vindu (kjør->cmd) og skriver ipconfig /all [enter] og poster all info som dukker opp. Det kan se feks slik ut: Windows IP Configuration Host Name . . . . . . . . . . . . : fisk Primary Dns Suffix . . . . . . . : fisk.no Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid IP Routing Enabled. . . . . . . . : No WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No DNS Suffix Search List. . . . . . : fisk.no Ethernet adapter Local Area Connection: Connection-specific DNS Suffix . : fisk.no Description . . . . . . . . . . . : 3Com NIC Physical Address. . . . . . . . . : 00-0A-00-00-00-AF Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.2 Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1 DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1 DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1 192.168.0.1 Primary WINS Server . . . . . . . : 192.168.0.1 Lease Obtained. . . . . . . . . . : 17. mars 2008 14:20:44 Lease Expires . . . . . . . . . . : 14. april 2008 14:20:44 Lenke til kommentar
-sealiNe- Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 Skal fikse det så fort jeg kommer meg hjem fra skolen:) Lenke til kommentar
-sealiNe- Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 Jeg tok printscreen etter å ha skrevet ipconfig /all: Lenke til kommentar
democomputer Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Heisann Da er dhcp aktivert og du er bak en ruter som forwarder utdeling av ip-adresser. I de fleste hjemmenettverk er standard gateway ip-adressen til din lokale ruter, denne har også innebygget dhcp server, slik at dhcp-server ligger på samme ip-adressen som standard gateway. Det gjør den ikke hos deg, den ligger derimot hos Lyse. Det betyr at når du kobler på noe nytt på nettverket ditt, så spør det etter ip-adresse fra lyse, og du får det derfra. Ruteren din har ip-adresse 10.30.136.65 (standard gateway). De adressene Lyse kan dele ut til dine maskiner ligger fra 10.30.136.66 til 10.30.136.78 gitt den noe trange nettverksmasken(255.255.255.240). Men det er altså plass til 14 adresser og Lyse burde da kunne dele ut 13 (pluss en til din ruter). Men det er mulig den er satt opp til å dele ut færre... Hvis maskinene din er satt opp til å motta ip-adresse automatisk og får til det på andre nettverk burde dette gå bra, og siden det ikke gjør det hadde det vært greit å kunne ta en titt i oppsettet på ruteren. Siden dhcp-server ligger hos lyse, har du ingen mulighet til å konfigurere denne selv. Da blir løsningen å ta kontakt med Lyse og bruke dem til feilsøking... Du kan prøve å sette opp en statisk ip-adresse på maskinen din, kopier alle tallene fra skjermdumpen din, men sett ip-adresse mellom 10.30.136.66 og 10.30.136.78 (sjekk fra en av de andre maskinene at du velger en ip-adresse som ikke er i bruk, skriv ping 10.30.136.75, og sjekk om noen svarer, hvis ingen svarer bruk denne.) Regner med at xboxen også kan settes opp med fast ip. PS: Jeg må også si at jeg syns valg av ip-adresse-range var noe underlig. Det kan se ut som Lyse deler ut ett subnett til hver av sine kunder, og at de da ikke har ambisjoner om å få mer enn 1.048.576 kunder ) Lenke til kommentar
-sealiNe- Skrevet 28. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2008 hmm, okei:P Jeg tenker jeg ringer lyse så fort jeg får xboxen... Jeg skal prøve på det du skrev:) Men må jeg gå til hver pc for å se hvilken ip de bruker? Eller kan jeg se det via kjør? og ip conifg all greiene? Lenke til kommentar
democomputer Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 hmm, okei:P Jeg tenker jeg ringer lyse så fort jeg får xboxen... Jeg skal prøve på det du skrev:) Men må jeg gå til hver pc for å se hvilken ip de bruker? Eller kan jeg se det via kjør? og ip conifg all greiene? Tror ikke windows sin ping kommando kan pinge på broadcast adressen for å få svar fra alle, og ikke alle bokser/pcer er like flinke til å svare på broadcast ping. Det enkleste er å gjette på en adresse, pinge den og hvis du ikke får svar så bruker du den. Hvis du får svar gjetter du igjen. Rinse and repeat:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå